REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem kompletnych stanowisk pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Drzewiecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Praca w e-centrach różni się zarówno od tradycyjnego zatrudnienia w siedzibie pracodawcy, jak i od pracy świadczonej na odległość w domu pracownika. Łączy ona zalety obu, unikając zarazem problemów, jakie się z nimi wiążą. Bardzo istotne jest, że korzystanie z możliwości, jakie oddaje do dyspozycji przedsiębiorców e-centrum, ma charakter pomocy publicznej i w okresie realizacji projektu jest całkowicie nieodpłatne.


Rozwój elastycznych form zatrudnienia jest cechą rynku pracy europejskiego i światowego. Globalizacja i międzynarodowa konkurencja gospodarcza implikują dążenie pracodawców do obniżania kosztów prowadzonej działalności, w tym kosztów pracy; pracodawcy poszukują zatem nowych form produkcji i zarządzania. Zatrudnianie w tradycyjny sposób często wiąże się z koniecznością ponoszenia przez pracodawców zbyt wysokich obciążeń. Zróżnicowanie kosztów pracy powoduje natomiast zainteresowanie inwestorów rejonami, gdzie koszty te są najniższe. Metodą na powstrzymanie odpływu kapitału jest więc umożliwienie zatrudniania pracowników w bardziej elastyczny sposób. Istotną przyczyną powstawania nietypowych form zatrudnienia jest także postęp naukowo-techniczny, rozwój nowych technologii i form produkcji, wywierający wpływ na zmiany na rynku pracy. Pojawiają się nowe zawody i specjalności, zwiększa się zatrudnienie w sektorze usług. W pewnym sensie jest to wynik nieuchronności dziejowej, jak kiedyś przejście od społeczeństwa rolniczego do przemysłowego. Postęp w dziedzinie techniki ma bezpośredni wpływ na kształt stosunków zatrudnienia. Jako przykład można podać rozwój informatyki i łączności i ich wpływ na treść stosunków pracy, a zwłaszcza pojawienie się tzw. telepracy. W wielu przypadkach niezbędne jest zatrudnienie wysoko wykwalifikowanych pracowników, posiadających specjalistyczną wiedzę. Ze względu na charakter świadczonej pracy, zatrudnienie takich pracowników różni się od tradycyjnego.

REKLAMA

 


Telepraca


Kilka lat temu pojawiła się w Polsce telepraca, jako stosunek pracy łączący pracodawcę z oddalonym od niego pracownikiem, z którym porozumiewanie następuje przez pocztę elektroniczną, fax i telefon. Za podstawę telepracy przyjmuje się art. 128 k.p., z którego wynika, że pracownik świadczący pracę powinien znajdować się w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Pracownik może więc wykonywać pracę w innym miejscu niż zakład pracy. Konieczne jest przy tym, by zostało zachowane podporządkowanie (jako niezbędna cecha stosunku pracy) - nawet w formie kontaktu za pomocą nowych środków komunikowania się na odległość.


Miejsce pracy

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wyznacza je pracodawca (art. 22 par. 1 k.p.). Ponadto istotny jest art. 207 k.p., z którego wynika, że pracodawca powinien zagwarantować bhp pracy w miejscach, w których telepraca jest świadczona. Jest to szczególnie trudne w sytuacji, gdy miejscem pracy jest dom pracownika. Telepraca w Polsce jest obecna głównie jako forma pracy dla niepełnosprawnych, z domem jako miejscem pracy. W ten sposób pracuje 1 proc. ogółu osób zatrudnionych. Obecnie mamy zatem podobną sytuację, jaka miała miejsce jeszcze kilka lat temu z agencjami pracy tymczasowej - telepraca stawia tak naprawdę dopiero pierwsze kroki i jej specyfika nie jest dobrze znana i rozumiana. Ta sytuacja niedługo ulegnie zmianie, gdyż przepisy o telepracy wejdą w życie 16 października 2007 r. Niewątpliwie wpłyną one na rozwój tej formy zatrudnienia.


E-centra telepracy

REKLAMA


Nowość tej koncepcji organizacyjnej polega na tym, że przedsiębiorca nie musi sam, na własny koszt, organizować stanowiska dla swojego pracownika, lecz w razie potrzeby może skorzystać z kompletnie wyposażonego stanowiska pracy w siedzibie e-centrum. E-centra to miejsce, w którym pracownicy otrzymują biurko, komputer, telefon, dostęp do urządzeń kopiujących i powielających, podłączenie do szerokopasmowej sieci internetu. Mogą w nienormowanych godzinach wykonywać konkretne prace dla pracodawcy z siedzibą np. w innym mieście. E-centrum może także wyposażyć stanowisko w oprogramowanie specjalistyczne dla potrzeb konkretnej pracy. Szczegółowe zasady korzystania ze stanowisk e-pracy określa regulamin placówek. Pracownik i pracodawca mogą korzystać z adresu e-centrum w kontaktach wzajemnych oraz w kontaktach z klientami i partnerami gospodarczymi. Ponadto przedsiębiorcy zainteresowani korzystaniem z e-centrów mogą w ramach projektu korzystać z dodatkowego wsparcia w postaci szkoleń i doradztwa w zakresie organizacji pracy w elastycznych systemach zatrudnienia.


E-centra (Garwolin, Pułtusk, Radom) powstają w ramach projektu ElaStan finansowanego ze środków Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Pracodawca do końca trwania projektu nie ponosi kosztów biurowych i sprzętu, na którym pracuje jego pracownik. Szacuje się, że przeniesienie pracownika do e-centrum przynosi oszczędności dla pracodawcy sięgające min. 12 tys. zł rocznie.


W e-centrach na dzień dzisiejszy pracują m.in. geodeci, graficy komputerowi, osoby tworzące i aktualizujące bazy danych, administratorzy stron www, obsługa księgowa, tłumacze, ale też kolporter.


Dlaczego warto korzystać z e-centrum
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


6 KROKÓW

JAK NAWIĄZAĆ WSPÓŁPRACĘ Z E-CENTRUM

1. Zgłosić zainteresowanie ofertą wybranego e-centrum jej kierownikowi

2. Uzyskać informację o organizacyjnych, technicznych i prawnych możliwościach korzystania z wybranego e-centrum

3. Wystąpić (w razie potrzeby) o pomoc w zakresie rozpoznania potrzeb zgłaszającego (mikroaudyt) oraz szkolenia

4. Uzgodnić zakres oferty e-centrum, z której korzystać będzie zgłaszający zapotrzebowanie

5. Wskazać osobę pracownika, który będzie wykonywał zadania na rzecz pracodawcy w siedzibie e-centrum

6. Podpisać stosowne umowy z pracownikiem wykonującym pracę w siedzibie e-centrum (uregulowanie z pracownikiem stosunku elastycznego zatrudnienia zawierające wskazanie wybranego e-centrum jako miejsca wykonywania przez niego pracy)


Stanowiska pracy

REKLAMA


E-centrum pozwala na intensywniejsze i bardziej efektywne wykorzystywanie stanowiska pracy. To samo stanowisko może być bowiem wykorzystywane przez wielu pracowników pracujących na rzecz różnych pracodawców lub przez jednego pracownika wykonującego pracę na rzecz wielu pracodawców. Pracodawca może poszerzyć terytorialny obszar działalności, bez tworzenia kosztownych przedstawicielstw, przy minimalizacji kosztów organizacji stanowisk pracy.


E-centrum jest korzystne dla pracodawców także ze względu na dyscyplinę pracy, gdyż pracownik pracuje zgodnie z harmonogramem dostępu do stanowisk pod opieką kierownika e-centrum. Także na e-centrum spoczywa dbałość o wysoką jakość i sprawność sprzętu oraz oprogramowania, jak również spełnienie wymagań bhp. Dostępne oprogramowanie umożliwia nieograniczoną łączność między pracodawcą a pracownikiem z zachowaniem całkowitej poufności informacji uniemożliwiającym dostęp do informacji osobom nieuprawnionym.


Praca w e-centrach sprzyja powstawaniu środowiska osób zatrudnionych na podobnych zasadach, w którym pracownicy mogą nawiązywać kontakty zawodowe i towarzyskie, wymieniać się wzajemnie doświadczeniami i uczyć, obserwując pracę innych. Motywuje to ich dodatkowo do pracy, wprowadza element konkurencji, pozwala na zdobywanie szerszych doświadczeń. Telepraca ma zarówno zalety, jak i wady. Praca w e-centrach znosi większość z tych wad, dlatego jest tak korzystna.


EWA DRZEWIECKA

gp@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

l Art. 675-6716, art. 22 par. 1, art. 128 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.) w brzmieniu ustalonym ustawą z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 181, poz. 1288).

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

REKLAMA

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA