REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem kompletnych stanowisk pracy

Ewa Drzewiecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Praca w e-centrach różni się zarówno od tradycyjnego zatrudnienia w siedzibie pracodawcy, jak i od pracy świadczonej na odległość w domu pracownika. Łączy ona zalety obu, unikając zarazem problemów, jakie się z nimi wiążą. Bardzo istotne jest, że korzystanie z możliwości, jakie oddaje do dyspozycji przedsiębiorców e-centrum, ma charakter pomocy publicznej i w okresie realizacji projektu jest całkowicie nieodpłatne.


Rozwój elastycznych form zatrudnienia jest cechą rynku pracy europejskiego i światowego. Globalizacja i międzynarodowa konkurencja gospodarcza implikują dążenie pracodawców do obniżania kosztów prowadzonej działalności, w tym kosztów pracy; pracodawcy poszukują zatem nowych form produkcji i zarządzania. Zatrudnianie w tradycyjny sposób często wiąże się z koniecznością ponoszenia przez pracodawców zbyt wysokich obciążeń. Zróżnicowanie kosztów pracy powoduje natomiast zainteresowanie inwestorów rejonami, gdzie koszty te są najniższe. Metodą na powstrzymanie odpływu kapitału jest więc umożliwienie zatrudniania pracowników w bardziej elastyczny sposób. Istotną przyczyną powstawania nietypowych form zatrudnienia jest także postęp naukowo-techniczny, rozwój nowych technologii i form produkcji, wywierający wpływ na zmiany na rynku pracy. Pojawiają się nowe zawody i specjalności, zwiększa się zatrudnienie w sektorze usług. W pewnym sensie jest to wynik nieuchronności dziejowej, jak kiedyś przejście od społeczeństwa rolniczego do przemysłowego. Postęp w dziedzinie techniki ma bezpośredni wpływ na kształt stosunków zatrudnienia. Jako przykład można podać rozwój informatyki i łączności i ich wpływ na treść stosunków pracy, a zwłaszcza pojawienie się tzw. telepracy. W wielu przypadkach niezbędne jest zatrudnienie wysoko wykwalifikowanych pracowników, posiadających specjalistyczną wiedzę. Ze względu na charakter świadczonej pracy, zatrudnienie takich pracowników różni się od tradycyjnego.

REKLAMA

 


Telepraca


Kilka lat temu pojawiła się w Polsce telepraca, jako stosunek pracy łączący pracodawcę z oddalonym od niego pracownikiem, z którym porozumiewanie następuje przez pocztę elektroniczną, fax i telefon. Za podstawę telepracy przyjmuje się art. 128 k.p., z którego wynika, że pracownik świadczący pracę powinien znajdować się w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Pracownik może więc wykonywać pracę w innym miejscu niż zakład pracy. Konieczne jest przy tym, by zostało zachowane podporządkowanie (jako niezbędna cecha stosunku pracy) - nawet w formie kontaktu za pomocą nowych środków komunikowania się na odległość.


Miejsce pracy

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wyznacza je pracodawca (art. 22 par. 1 k.p.). Ponadto istotny jest art. 207 k.p., z którego wynika, że pracodawca powinien zagwarantować bhp pracy w miejscach, w których telepraca jest świadczona. Jest to szczególnie trudne w sytuacji, gdy miejscem pracy jest dom pracownika. Telepraca w Polsce jest obecna głównie jako forma pracy dla niepełnosprawnych, z domem jako miejscem pracy. W ten sposób pracuje 1 proc. ogółu osób zatrudnionych. Obecnie mamy zatem podobną sytuację, jaka miała miejsce jeszcze kilka lat temu z agencjami pracy tymczasowej - telepraca stawia tak naprawdę dopiero pierwsze kroki i jej specyfika nie jest dobrze znana i rozumiana. Ta sytuacja niedługo ulegnie zmianie, gdyż przepisy o telepracy wejdą w życie 16 października 2007 r. Niewątpliwie wpłyną one na rozwój tej formy zatrudnienia.


E-centra telepracy

REKLAMA


Nowość tej koncepcji organizacyjnej polega na tym, że przedsiębiorca nie musi sam, na własny koszt, organizować stanowiska dla swojego pracownika, lecz w razie potrzeby może skorzystać z kompletnie wyposażonego stanowiska pracy w siedzibie e-centrum. E-centra to miejsce, w którym pracownicy otrzymują biurko, komputer, telefon, dostęp do urządzeń kopiujących i powielających, podłączenie do szerokopasmowej sieci internetu. Mogą w nienormowanych godzinach wykonywać konkretne prace dla pracodawcy z siedzibą np. w innym mieście. E-centrum może także wyposażyć stanowisko w oprogramowanie specjalistyczne dla potrzeb konkretnej pracy. Szczegółowe zasady korzystania ze stanowisk e-pracy określa regulamin placówek. Pracownik i pracodawca mogą korzystać z adresu e-centrum w kontaktach wzajemnych oraz w kontaktach z klientami i partnerami gospodarczymi. Ponadto przedsiębiorcy zainteresowani korzystaniem z e-centrów mogą w ramach projektu korzystać z dodatkowego wsparcia w postaci szkoleń i doradztwa w zakresie organizacji pracy w elastycznych systemach zatrudnienia.


E-centra (Garwolin, Pułtusk, Radom) powstają w ramach projektu ElaStan finansowanego ze środków Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Pracodawca do końca trwania projektu nie ponosi kosztów biurowych i sprzętu, na którym pracuje jego pracownik. Szacuje się, że przeniesienie pracownika do e-centrum przynosi oszczędności dla pracodawcy sięgające min. 12 tys. zł rocznie.


W e-centrach na dzień dzisiejszy pracują m.in. geodeci, graficy komputerowi, osoby tworzące i aktualizujące bazy danych, administratorzy stron www, obsługa księgowa, tłumacze, ale też kolporter.


Dlaczego warto korzystać z e-centrum
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


6 KROKÓW

JAK NAWIĄZAĆ WSPÓŁPRACĘ Z E-CENTRUM

1. Zgłosić zainteresowanie ofertą wybranego e-centrum jej kierownikowi

2. Uzyskać informację o organizacyjnych, technicznych i prawnych możliwościach korzystania z wybranego e-centrum

3. Wystąpić (w razie potrzeby) o pomoc w zakresie rozpoznania potrzeb zgłaszającego (mikroaudyt) oraz szkolenia

4. Uzgodnić zakres oferty e-centrum, z której korzystać będzie zgłaszający zapotrzebowanie

5. Wskazać osobę pracownika, który będzie wykonywał zadania na rzecz pracodawcy w siedzibie e-centrum

6. Podpisać stosowne umowy z pracownikiem wykonującym pracę w siedzibie e-centrum (uregulowanie z pracownikiem stosunku elastycznego zatrudnienia zawierające wskazanie wybranego e-centrum jako miejsca wykonywania przez niego pracy)


Stanowiska pracy

REKLAMA


E-centrum pozwala na intensywniejsze i bardziej efektywne wykorzystywanie stanowiska pracy. To samo stanowisko może być bowiem wykorzystywane przez wielu pracowników pracujących na rzecz różnych pracodawców lub przez jednego pracownika wykonującego pracę na rzecz wielu pracodawców. Pracodawca może poszerzyć terytorialny obszar działalności, bez tworzenia kosztownych przedstawicielstw, przy minimalizacji kosztów organizacji stanowisk pracy.


E-centrum jest korzystne dla pracodawców także ze względu na dyscyplinę pracy, gdyż pracownik pracuje zgodnie z harmonogramem dostępu do stanowisk pod opieką kierownika e-centrum. Także na e-centrum spoczywa dbałość o wysoką jakość i sprawność sprzętu oraz oprogramowania, jak również spełnienie wymagań bhp. Dostępne oprogramowanie umożliwia nieograniczoną łączność między pracodawcą a pracownikiem z zachowaniem całkowitej poufności informacji uniemożliwiającym dostęp do informacji osobom nieuprawnionym.


Praca w e-centrach sprzyja powstawaniu środowiska osób zatrudnionych na podobnych zasadach, w którym pracownicy mogą nawiązywać kontakty zawodowe i towarzyskie, wymieniać się wzajemnie doświadczeniami i uczyć, obserwując pracę innych. Motywuje to ich dodatkowo do pracy, wprowadza element konkurencji, pozwala na zdobywanie szerszych doświadczeń. Telepraca ma zarówno zalety, jak i wady. Praca w e-centrach znosi większość z tych wad, dlatego jest tak korzystna.


EWA DRZEWIECKA

gp@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

l Art. 675-6716, art. 22 par. 1, art. 128 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.) w brzmieniu ustalonym ustawą z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 181, poz. 1288).

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

Na jakie reformy czeka rynek pracy?

Przedsiębiorcy oczekują większego wsparcia od rządu, zwłaszcza w kwestii aktywizacji grup niedoreprezentowanych na rynku pracy. Chcieliby również zmniejszenia kosztów zatrudnienia i zapewnienia dostępu do kandydatów z państw trzecich. Nawołują także do stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 

Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

3 cechy innowacyjnego przedsiębiorstwa. Jak ważna jest ochrona środowiska? [WYWIAD]

Co dziś często przesądza o wyborze kontrahenta? Jak ważna jest ochrona środowiska w świecie biznesu? Jakie proste rozwiązania mogą wprowadzić wszystkie przedsiębiorstwa branży ogrodniczej? O 3 głównych cechach innowacyjności opowiada członek zarządu przedsiębiorstwa W.Legutko, Adam Legutko.

REKLAMA

Jak chronić firmowe pieniądze przez utratą wartości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się jak uchronić swój kapitał w czasach wysokiej inflacji. Podobnie jak oni, ich pieniądze powinny pracować. Bank Pekao ma propozycję dla prowadzących działalność gospodarczą, spółkę cywilną lub osobową z uproszczoną księgowością, pozwalającą łączyć wysokie oprocentowanie z elastycznością

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni?

Nowe zasady naliczania składki zdrowotnej od 1 stycznia 2025 r. Rząd jest za wprowadzeniem zmian. Co się zmieni? Szacuje się, że z tego rozwiązania skorzysta ok. 2,4 mln przedsiębiorców. Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji.

Prognozy na 2025 rok: jakie trendy będą kształtować przyszłość biznesu e-commerce?

Jakie trendy ukształtują branżę e-commerce w nadchodzącym 2025 roku? Jakie narzędzia powinny wykorzystać firmy, żeby się rozwijać?

InPost Pay – rewolucyjna usługa dla Twojego e-sklepu

W dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce kluczem do sukcesu jest wyróżnienie się i zwiększenie wygody zakupów dla klientów. InPost Pay to rozwiązanie, które może odmienić oblicze Twojego sklepu internetowego, pomagając zwiększyć konwersję dzięki nowoczesnym udogodnieniom. Dowiedz się, dlaczego warto wdrożyć tę usługę i co możesz dzięki niej zyskać!

REKLAMA

Wakacje składkowe 2024 tylko za grudzień. Wniosek trzeba złożyć już w listopadzie

Z wakacji składkowych w 2024 roku można skorzystać już tylko za grudzień. Natomiast wniosek trzeba złożyć już w listopadzie. Państwo opłaci składki za jeden miesiąc za mikroprzedsiębiorców i komorników sądowych. Jakie warunki trzeba spełnić?

Analiza wpływu ryzyka jako narzędzie zarządzania kryzysowego w firmach produkcyjnych [Poradnik]

Firmy produkcyjne, które operują złożonymi procesami, zaawansowanymi technologiami oraz różnorodnymi materiałami, są szczególnie narażone na ryzyko wystąpienia kryzysu. Analiza wpływu ryzyka (ang. Risk Impact Analysis) jest narzędziem, które pozwala firmom oszacować, jakie skutki dla organizacji mogą mieć określone zdarzenia i podjąć kroki w celu ich minimalizacji. Jak firmy produkcyjne mogą wykorzystać to narzędzie, aby skuteczniej zarządzać kryzysami?

REKLAMA