REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy przedsiębiorca traci prawo do preferencyjnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Kostrzewa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 15 września 2005 r. korzystam z preferencyjnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Kiedy utracę prawo do tej ulgowej podstawy? Niektórzy twierdzą, że 15 września 2007 r., a inni, że 1 października br. Jakie formalności muszę załatwić w związku z tym w ZUS?


RADA

REKLAMA

REKLAMA

 


Prawo do tzw. preferencyjnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przysługuje przedsiębiorcy przez pierwsze pełne 24 miesiące kalendarzowe od rozpoczęcia działalności gospodarczej. W związku z tym przedsiębiorca, o którym mowa w pytaniu, utraci prawo do preferencyjnej podstawy wymiaru składek 1 października 2007 r. Z dniem utraty tego prawa przedsiębiorca zobowiązany jest wyrejestrować się ze wszystkich ubezpieczeń z dotychczasowym kodem tytułu ubezpieczenia i zgłosić się do nich z kodem właściwym dla przedsiębiorców, którym to prawo nie przysługuje (tj. 05 10 XX albo 05 60 XX, jeżeli przedsiębiorca korzysta z ulgi przewidzianej dla osób niepełnosprawnych).


UZASADNIENIE

REKLAMA


Niektórzy przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli działalność gospodarczą od 25 sierpnia 2005 r., nabyli prawo do opłacania składki na ubezpieczenia społeczne od kwoty 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę, czyli w 2007 r. - 280,80 zł (minimalne wynagrodzenie w 2007 r. wynosi 936 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Nabycie prawa do preferencyjnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uzależnione jest jednak od spełnienia przez przedsiębiorcę warunków określonych w art. 18a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (np. wymóg niewykonywania w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej jakiejkolwiek pozarolniczej działalności). Prawo to jest również ograniczone w czasie, a mianowicie przedsiębiorca traci je po upływie 24 miesięcy kalendarzowych od rozpoczęcia działalności gospodarczej. Tym samym przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli działalność gospodarczą od 25 sierpnia 2005 r. i opłacają składki społeczne od preferencyjnej podstawy ich wymiaru, począwszy od 1 września 2007 r. stracili prawo do tej ulgi i muszą opłacać składki społeczne od co najmniej 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.


Przy obliczaniu okresu 24 miesięcy kalendarzowych bierze się pod uwagę tylko i wyłącznie pełne miesiące kalendarzowe. Nie bierze się pod uwagę miesiąca, w trakcie którego przedsiębiorca rozpoczął działalność gospodarczą. Oznacza to, że przedsiębiorca, który rozpoczął działalność gospodarczą 15 września 2005 r., prawo do opłacania składek od preferencyjnej podstawy wymiaru składek ma w okresie od 15 września 2005 r. do 30 września 2007 r. i traci je z dniem 1 października 2007 r. Taki sposób obliczania terminu 24 miesięcy kalendarzowych został przedstawiony w piśmie Centrali ZUS z 15 marca 2006 r., znak: FUn 0201-30/05.


Przedsiębiorcy korzystający z prawa do preferencyjnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne podlegają zgłoszeniu do tych ubezpieczeń z innymi kodami tytułu ubezpieczenia niż pozostali przedsiębiorcy. W przypadku przedsiębiorców korzystających z dofinansowania do składek na ubezpieczenia społeczne ze środków PFRON jest to kod 05 61 XX, a w przypadku pozostałych przedsiębiorców uprawnionych do preferencyjnej podstawy wymiaru składek jest to kod 05 70 XX. W związku z tym z dniem utraty prawa do preferencyjnej podstawy wymiaru składek przedsiębiorca zobowiązany jest wyrejestrować się ze wszystkich ubezpieczeń za pomocą dokumentu ZUS ZWUA z dotychczasowym kodem tytułu ubezpieczenia (tj. 05 61 XX albo 05 70 XX). Następnie z tym samym dniem powinien zgłosić się z zastosowaniem dokumentu ZUS ZUA, z kodem tytułu ubezpieczenia właściwym dla przedsiębiorcy, który nie ma prawa do preferencyjnej podstawy wymiaru składek (tj. 05 10 XX albo 05 60 XX, jeżeli przedsiębiorca korzysta z ulgi przewidzianej dla osób niepełnosprawnych).


- art. 18a oraz art. 36 ust. 14 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 793


Piotr Kostrzewa

ekspert w zakresie ubezpieczeń społecznych

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA