Likwidacja małej firmy wymaga uregulowania zobowiązań nie tylko wobec kontrahentów, ale również należności publicznoprawnych, w tym podatków. Zakończenie działalności gospodarczej pociąga za sobą skutki w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w VAT, bez względu na formę prawną, w jakiej działa przedsiębiorca. Zgromadzone przez firmę towary handlowe, wyroby gotowe, wyposażenie czy też środki trwałe w momencie likwidacji działalności stają się przedmiotem zainteresowań prawa podatkowego.
Już od 20 września 2008 r. przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników, mogą zawieszać działalność gospodarczą bez względu na to, w jakiej formie ją prowadzą. Wystarczy, że zgłoszą informację o tym do organu ewidencyjnego. Okres zawieszenia może trwać od miesiąca do dwóch lat. Aby móc wznowić wykonywanie działalności, muszą również zgłosić o tym informację do organu ewidencyjnego.
Arbitraż, czyli postępowanie przed sądem polubownym, to prywatna metoda rozpatrywania sporów. Może być wybrana przez strony zarówno w stosunkach krajowych, jak i międzynarodowych, zamiast procesu przed sądem państwowym. Opiera się na umowie, z której wynika zobowiązanie się stron do współdziałania z sądem arbitrażowym i do dobrowolnego wykonania jego wyroku.
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki osobowej, zarówno cywilnej, jak i spółki prawa handlowego, podatnikami podatku dochodowego są wspólnicy, których dochody z udziału w spółce opodatkowuje się na zasadzie proporcji, w zależności od formy prawnej: podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo podatkiem dochodowym od osób prawnych. Sama spółka osobowa stanowi natomiast odrębną jednostkę organizacyjną, w ramach której osiągane są zyski i która prowadzi ewidencje rachunkowe.
Chociaż z chwilą otwarcia spadku, czyli śmierci wspólnika, spadkodawcy, spadkobiercy nabywają prawa do jego udziałów w spółce, nie stają się oni jednak automatycznie wspólnikami. Spółka musi się z nimi rozliczyć, ale nie ma obowiązku przyjąć ich w poczet wspólników, chyba że spadkodawca zastrzegł to wcześniej w umowie spółki.
Umowa leasingu przysparza przedsiębiorcom wiele problemów, o czym świadczy duża liczba spraw, które trafiają na wokandę sądową. Problemy wynikają z ogólnych warunków umów, które stawiają leasingobiorcę w niekorzystnej sytuacji, pozwalając np. na proste rozwiązanie umowy i sprzedaż przedmiotu leasingu. W przewodniku wskazujemy elementy kontraktu, chroniące przedsiębiorcę oraz możliwe pułapki związane z zawarciem i wykonywaniem tej umowy.
Podczas prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania na zewnątrz może zdarzyć się, że członkowie zarządu i rady nadzorczej swoim działaniem wyrządzą szkodę samej spółce albo jej kontrahentom, wierzycielom i innym osobom trzecim. W takich przypadkach ponoszą oni odpowiedzialność cywilnoprawną za wyrządzone spółce szkody, mogą być też pozbawieni swojej funkcji. Osoby, które działały na szkodę spółki, ponoszą też odpowiedzialność karną. Grozi im nie tylko grzywna, kara ograniczenia i pozbawienia wolności, ale również zakaz zasiadania przez pięć lat w zarządzie, radzie nadzorczej, komisji rewizyjnej oraz pełnienia funkcji likwidatora w jakiejkolwiek spółce.
Szeroki zakres planowania strategicznego przedsiębiorstwem (operacyjnego i finansowego) wymaga określenia go w formie pisemnej, po wcześniejszej konsultacji z przedstawicielami różnych działów. Nazywamy to biznesplanem - jest to pisemne świadectwo, że wszystkie zamierzenia kierownictwa firmy są przemyślane. Z takim biznesplanem można już udać się do banku, firmy leasingowej, instytucji Unii Europejskiej, instytucji rządowej czy też pozyskać inwestora strategicznego. Biznesplany są również wymagane przez instytucje typu venture capital.
Pojęcie wynagrodzenia za pracę obejmuje nie tylko wynagrodzenie podstawowe, ale również wiele innych elementów. Pragmatyki służbowe oraz przepisy wewnątrzzakładowe (układy zbiorowe pracy, regulaminy wynagradzania lub premiowania) przewidują często wypłatę premii, nagrody z zysku, nagrody jubileuszowej, dodatkowej nagrody rocznej. Panuje w tym zakresie pewien bałagan terminologiczny, bowiem nie każde świadczenie określone jako nagroda ma w rozumieniu art. 105 k.p. właśnie taki charakter.
Podatnicy, którzy osiągają przychody z działalności gospodarczej mogą w każdym kolejnym roku opodatkować je inaczej, korzystniej dla siebie. Przedsiębiorcy mają do dyspozycji kartę podatkową, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, podatek w stałej wysokości 19 proc., określany też mianem podatku liniowego od działalności gospodarczej, a w ostateczności opodatkowanie według skali podatkowej.
Prowadzenie skutecznej działalności gospodarczej wymaga pewnej dozy zaufania w relacjach z kontrahentami - zwłaszcza z tymi, z którymi firma pozostaje w stałych stosunkach handlowych. Zaufanie warto jednak wzmocnić należytym zabezpieczeniem wykonania kontraktu, które pozwoli zaspokoić roszczenia na wypadek kłopotów finansowych lub złej woli kontrahenta. W przewodniku omawiamy najważniejsze sposoby zabezpieczenia umów w obrocie gospodarczym: weksel, poręczenie, cesję, kary umowne, zastaw, dobrowolne poddanie się odpowiedzialności i gwarancję dobrego wykonania, wskazując na płynące z nich korzyści, ale i na możliwe pułapki i zagrożenia.
Koniec roku i rozpoczęcie kolejnego, to w każdej firmie dodatkowe obowiązki. Należy ustalić liczbę ubezpieczonych, od której zależy wypłata zasiłków w przyszłym roku. W przypadku choroby pracownika ustalić, jakie świadczenie mu wypłacić - wynagrodzenie czy zasiłek chorobowy, a potem, jak rozliczyć to w dokumentach przesyłanych do ZUS. Niektóre zakłady muszą pamiętać o wypełnieniu dokumentu ZUS IWA do końca stycznia 2008 r. To tylko niektóre z obowiązków, o których trzeba pamiętać w firmie.
Pytanie budować czy wynajmować obiekt, który będzie nową siedzibą firmy, pojawia się na co dzień dość często, zarówno przy zakładaniu nowego przedsiębiorstwa jak i np. przy okazji planowanych zmian organizacyjnych rzutujących na rozmiar lokalu. Przyszły inwestor zazwyczaj bierze pod uwagę takie aspekty jak lokalizacja, ekspozycyjność czy cena, analizuje swoje potrzeby i możliwości finansowe. Kryterium wyboru położenia nieruchomości jest także uzależnione od tego jakie budynki są przedsiębiorcy potrzebne - tylko biurowce czy może jeszcze magazyny, co wynika bezpośrednio z profilu prowadzonej działalności.
Proces wdrożenia IT obejmuje zazwyczaj kilka etapów: od wyboru wykonawcy, poprzez negocjacje umowy, wdrożenie i uruchomienie pilota systemu, wdrożenie masowe, na starcie produkcyjnym skończywszy. Po końcowym etapie rozpoczyna się użytkowanie systemu, któremu zwykle towarzyszy jego utrzymanie (serwis). Każdy z tych etapów i sprawność przechodzenia kolejno przez każdy z nich odgrywa bardzo ważną rolę w powstaniu końcowego produktu - wdrożenia i działania systemu IT.