REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatkach dla przedsiębiorców w 2013 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konfederacja Lewiatan
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od Nowego Roku niezapłacona w terminie faktura nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu, skrócony będzie termin uprawniający do skorzystania z ulgi za złe długi ze 180 do 150 dni, zniesione zostaną ograniczenia w stosowaniu metody kasowej rozliczenia podatku VAT przez małych podatników - mówi Przemysław Pruszyński, ekspert PKPP Lewiatan.

 

REKLAMA

Od Nowego Roku przedsiębiorców czeka wiele zmian w przepisach podatkowych. Kluczowe zmiany zostały uchwalone w ustawie o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce oraz w nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług.

Zmiany w podatkach dochodowych:

REKLAMA

Niezapłacona w terminie faktura nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu. W przypadku, gdy podatnik (nabywca) zaliczy do kosztów uzyskania przychodów kwotę wynikającą z faktury(rachunku) i nie ureguluje jej w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności zobowiązany będzie do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z tych dokumentów. Jeżeli termin płatności ustalony przez strony transakcji będzie dłuższy niż 60 dni, nabywca (dłużnik) zobowiązany będzie do dokonania korekty kosztów z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to w praktyce, że zobowiązania nieuregulowane w terminie 90 dni od daty zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów od miesiąca, w którym minął 90 dniowy termin do czasu ich uregulowania. Obowiązek zmniejszenia kosztów powstawał będzie w miesiącu, w którym upłynie 30 dniowy termin płatności dla umów z terminem płatności do 60 dni oraz 90 dniowy dla umów z terminem płatności dłuższym niż 60 dni.

Regulacja ta spowoduje, że przedsiębiorcy nie będą zawierali umów z terminami płatności dłuższymi niż 90 dni, a przynajmniej będą starali się regulować swoje zobowiązania w terminie 90 dni. W przeciwnym wypadku nałożą na siebie dużo dodatkowej pracy związanej z rozliczeniem podatku (konieczność monitorowania terminów zaliczenia do kosztów poszczególnych faktur) oraz pozbawią się poniesionych kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zobacz: Kasy rejestrujące w 2013 r.

Zmiany w podatku VAT:

Ulga za złe długi

Skrócenie terminu uprawniającego do skorzystania z ulgi za złe długi ze 180 do 150 dni. Po upływie tego okresu wierzyciel będzie miał prawo do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Wierzyciel wraz ze złożeniem deklaracji, w której dokonuje korekty zobowiązany będzie do złożenia zawiadomienia VAT -ZD, w którym wskaże kwotę z niezapłaconej faktury, wysokość podatku oraz dane dłużnika. Jednocześnie zniesiony został obowiązek zawiadomienia dłużnika o skorygowaniu podatku należnego.
Zgodnie z nowymi przepisami dłużnik zobowiązany będzie do korekty odliczonej kwoty podatku VAT wynikającej z niezapłaconej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Obowiązek korekty podatku naliczonego będzie powstawał niezależnie od tego, czy wierzyciel skorygował podatek należny. Dotychczas obowiązek korekty podatku naliczonego przed dłużnika powstawał tylko wtedy, gdy wierzyciel korygował podatek należny i zawiadomił o tym dłużnika.

 

W przypadku stwierdzania przez organ kontrolujący, że dłużnik pomimo ciążącego na nim obowiązku skorygowania podatku naliczonego, tego nie uczynił zostanie obciążony dodatkowym zobowiązaniem podatkowym w wysokości 30% kwoty podatku wynikającego z nieuregulowanych faktur.

Metoda kasowa

Zniesienie ograniczenia w stosowaniu metody kasowej rozliczenia podatku VAT przez małych podatników, tj. 90. dniowego terminu liczonego od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, po upływie którego powstawał obowiązek podatkowy niezależnie od tego, czy podatnik otrzymał zapłatę za towar lub usługę. Mali podatnicy osiągający obroty nieprzekraczające rocznie 1 mln 200 euro nie będą zobowiązani do zapłaty podatku VAT, w przypadku, jeżeli nie otrzymają zapłaty od kontrahenta będącego czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku nieotrzymania należności od kontrahenta, który nie jest podatnikiem VAT obowiązek podatkowy powstanie dopiero po upływie 180 dni.

 

Zobacz: Pieniądze na założenie firmy

Możliwość żądania zwrotu VAT na rachunek banku lub SKOK

Wprowadzono możliwość żądania zwrotu VAT bezpośrednio na rachunek banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu. Zmiana ułatwia uzyskanie finansowania m.in. projektów UE, w których VAT może być odliczony i nie jest kwalifikowany.

Faktury uproszczone i zbiorcze - od kwietnia 2013r.

Od kwietnia 2013r. przedsiębiorcy będą mieć możliwość wystawiania faktur uproszczonych jeżeli sprzedaż (z podatkiem) nie przekracza kwoty 450 zł (albo 100 euro - jeżeli kwota ta określona jest w euro), oraz faktur zbiorczych dokumentujących kilka odrębnych dostaw towarów lub usług dokonanych w trakcie miesiąca, jeżeli zostanie wystawiona nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym wydano towar lub wykonano usługę - dodaje Przemysław Pruszyński.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA