REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sponsoring w ramach działalności gospodarczej - jak rozliczać?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sponsoring może być skuteczną formą reklamy w wielu branżach. Obecność znaków firmowych podczas zawodów sportowych czy imprez masowych zwykle zwiększa rozpoznawalność marki i wiarygodność firmy. Co warto wiedzieć o rozliczaniu kosztów sponsoringu w ramach działalności gospodarczej?

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


Definicja i praktyczne aspekty sponsoringu


Sponsoring według definicji słownikowej jest finansowaniem w zamian za reklamę, czyli jest formą współpracy przedsiębiorcy z inną firmą, instytucją, organizacją lub osobą prywatną. Innymi słowy, sponsor przekazuje korzyści majątkowe sponsorowanemu w zamian za promowanie firmy.

W ustawach podatkowych sponsoring nie jest zdefiniowany. Jedynie w Ustawie o radiofonii i telewizji znajduje się definicja sponsora audycji RTV. Ustawa ta mówi, że sponsorem jest osoba, która w części lub całości sponsoruje audycję w celu upowszechnienia swojego znaku firmowego, ale nie można przekładać tej definicji bezpośrednio na inne przypadki.

Umowy sponsoringu są tzw. umowami nienazwanymi, co oznacza, że nie mają uregulowania w konkretnych zapisach prawa. Zawierane są w ramach zasady swobody umów, wskazanej w art. 3531 Kodeksu cywilnego.

Możemy wyróżnić kilka podstawowych form sponsoringu:

- rzeczowy

Przekazanie produktów lub towarów (np. sprzęt sportowy w przypadku sponsorowania sportowców).

- pieniężny

Przekazanie środków pieniężnych (np. pieniądze na organizację festynu).

- usługowy

Przekazanie usług (np. użyczenie samochodu, wykonanie strony internetowej).

W każdym z powyższych przypadków, obowiązkowi sponsora odpowiada obowiązek podmiotu sponsorowanego, polegający na promowaniu osoby sponsora, bądź oferowanych przez niego towarów czy usług.

Sponsoring może obejmować finansowanie różnych osób i przedsięwzięć, np.:

- sportowców i drużyn sportowych;

- kultury i sztuki (np. realizacji filmu, zorganizowania wystawy, nagrania płyty, wydania książki, wydania gry komputerowej),

- konferencji, spotkań, warsztatów branżowych i naukowych (zwłaszcza o tematyce powiązanej z działalnością firmy),

- akcji ekologicznych, w tym edukacji, happeningów, itp.,

- działalności charytatywnej, w tym opieki społecznej, domów dziecka, domów opieki, wspieranie osób niepełnosprawnych,

- służby zdrowia, w tym szpitali, hospicjów, badań profilaktycznych, edukacji zdrowotnej,

- utrzymywanie zwierząt w zoo i schroniskach (np. producent napoju energetycznego sponsorujący utrzymanie tygrysów),

- imprez lokalnych, takich jak dni miasta, dożynki itp.

Sponsor w zamian za przekazane świadczenie otrzymuje reklamę w formie określonej umową, przy czym nie ma ograniczeń co do sposobów reklamowania sponsora. Przykładowe formy to:

- umieszczenie logo (np. na stroju sportowca),

- umieszczenie reklamy zewnętrznej (np. banneru reklamowego) podczas sponsorowanej imprezy,

- rozdawanie ulotek, broszur i gadżetów reklamowych,

- aktywne użytkowanie produktów sponsora w trakcie sponsorowanego wydarzenia,

- obecność stoiska firmowego z informacją o ofercie sponsora.


Elementy, które powinna zawierać umowa sponsoringu


Umowa sponsoringu jest umową nienazwaną, dlatego powinna być oparta na przepisach ogólnych kodeksu cywilnego dotyczących zobowiązań. W związku z tym, strony mogą dowolnie ustalić treść umowy w ramach obowiązującego prawa. Dobrze, aby umowa została zawarta na piśmie w celu potwierdzenia zobowiązań obu stron umowy, aczkolwiek w przypadku sponsoringu nie ma takiej konieczności.

 

Brzmienie umowy może być w zasadzie dowolne, przy czym dokument powinien określać:

- formę sponsoringu i okres trwania (np. czy sponsor jest wyłączny, czy umowa jest jednorazowa),

- prawa i obowiązki obu stron umowy (m.in. zgodę na wzajemne wykorzystanie wizerunków czy znaków towarowych sponsora i sponsorowanego do celów promocyjnych),

- opis okoliczności, w jakich będą wykorzystywane wizerunki obu stron umowy,

- wysokość i sposób wynagrodzenia lub świadczenia dla sponsorowanego,

- wartość świadczenia wykonanego przez sponsorowanego,

- wzajemne zobowiązania na wypadek braku świadczenia jednej ze stron (np. odwołanie koncertu, imprezy lub niewpłacenie zdeklarowanych sum przez sponsora),

- dodatkowe postanowienia, jak np. zobowiązanie do sponsorowania tej samej imprezy za rok,

- obowiązki obdarowanego związane z udokumentowaniem faktu promowania sponsora zgodnie z postanowieniami umowy (np. przesłanie sponsorowi materiałów z imprezy zawierających informacje o osobie sponsora).


Koszty sponsoringu w działalności gospodarczej


Wydatki ponoszone na reklamę i Public Relations mogą stanowić koszty uzyskania przychodu. W związku z tym nic nie stoi na przeszkodzie, aby przedsiębiorca podpisujący umowę sponsoringu zaliczał związane z tym wydatki do kosztów uzyskania przychodu. Należy jednak pamiętać, że wydatki na sponsoring można rozliczać tylko do wartości uzyskanych świadczeń reklamowych. Jeśli świadczenie na rzecz sponsorowanego przekracza wartość reklamy, to nadwyżka stanowi w istocie darowiznę. Tę sprawę opisuje m.in. interpretacja ITPB3/423-64/09/MT. Oczywiście jeżeli umowa sponsoringu nie precyzuje dokładnie wartości świadczeń reklamowych, należy dokonać ich wyceny posiłkując się cenami rynkowymi.


Rozliczanie VAT-u przy sponsoringu


Podstawą do zaliczenia wydatków i przychodów związanych ze sponsoringiem powinny być faktury VAT, które wystawiają obie strony transakcji, pod warunkiem, że są czynnymi podatnikami VAT. W innym przypadku (np. gdy któraś ze stron nie prowadzi działalności gospodarczej lub nie jest zarejestrowana jako VAT-owiec), podstawą do rozliczenia może być umowa cywilnoprawna o sponsoring.

Sponsor powinien wystawić fakturę VAT na kwotę ustaloną w umowie sponsoringu lub na kwotę oszacowaną według wartości przekazanych rzeczy. Natomiast obdarowany wystawia fakturę VAT na kwotę wartości usług reklamowych, wyświadczonych na rzecz sponsora. Tak rozliczony sponsoring powinien być neutralny podatkowo dla obu stron transakcji, ponieważ zgodnie z opisaną powyżej zasadą, sponsoring powinien zakładać ekwiwalentność świadczeń. Jeśli po którejś stronie wystąpi nadwyżka, należy ją potraktować jako darowiznę i rozliczyć według zasad rozliczania darowizn.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA