REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakiego identyfikatora podatkowego powinni używać przedsiębiorcy?

Ewa Sławińska

REKLAMA

Od 1 stycznia 2012 r. jedynym identyfikatorem podatkowym przedsiębiorcy jest NIP, a jedynym identyfikatorem osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej jest PESEL. Wprowadzenie dwóch identyfikatorów podatkowych spowodowało jednak pewne zamieszanie.

Wątpliwości podatników budzi np. sytuacja, gdy przedsiębiorca składa wniosek (deklarację, informację podatkową) w sprawie prywatnej. Czy powinien się wówczas posłużyć numerem NIP, czy numerem PESEL? Nie są to jedyne problemy związane z posługiwaniem się numerem NIP.

REKLAMA

W tabeli przedstawiamy, jakie podmioty powinny obecnie posługiwać się numerem NIP, a jakie numerem PESEL. W dalszej części artykułu przedstawiamy odpowiedzi na wybrane pytania o prawidłowość stosowanego numeru identyfikacyjnego.

Tabela. Identyfikatory podatkowe

Numeru NIP powinny używać podmioty:

Numeru PESEL powinny używać osoby objęte rejestrem PESEL:

• prowadzące działalność gospodarczą,

• zarejestrowane jako podatnicy VAT,

• będące płatnikami podatków,

• będące płatnikami składek ZUS.

• nieprowadzące działalności gospodarczej,

• niezarejestrowane jako podatnicy VAT,

• niebędące płatnikami podatków,

• niebędące płatnikami składek ZUS.

1. Jakim identyfikatorem powinien się posłużyć przedsiębiorca, składając wniosek o zwrot VAT za materiały budowlane

Przede wszystkim należy stwierdzić, że rodzaj sprawy nie wpływa na to, jakim identyfikatorem podatkowym należy się posłużyć. Przedsiębiorca powinien we wszelkich sprawach (firmowych i prywatnych) posługiwać się numerem NIP, ponieważ jest to jego identyfikator podatkowy. Jeżeli więc przedsiębiorca składa „prywatny” wniosek o zwrot VAT za materiały budowlane, posługuje się w tym wniosku swoim identyfikatorem podatkowym, czyli NIP-em.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Jakim identyfikatorem powinien się posłużyć przedsiębiorca - osoba fizyczna, która płaci ryczałt ewidencjonowany w związku z najmem prywatnego mieszkania

Przedsiębiorca, czyli osoba prowadząca działalność gospodarczą, powinien posługiwać się identyfikatorem podatkowym NIP we wszelkich sprawach. NIP identyfikuje bowiem osobę, a nie sprawę, w której podatnik występuje.

Jeżeli więc przedsiębiorca wynajmuje mieszkanie należące do jego majątku prywatnego (czyli osiąga przychody z tytułu najmu, a nie z tytułu działalności gospodarczej), to przy rozliczaniu przychodów z najmu ma obowiązek posługiwać się numerem NIP.

Więcej w Monitorze Księgowego - Zamów prenumeratę >>

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA