REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakiego identyfikatora podatkowego powinni używać przedsiębiorcy?

Ewa Sławińska

REKLAMA

Od 1 stycznia 2012 r. jedynym identyfikatorem podatkowym przedsiębiorcy jest NIP, a jedynym identyfikatorem osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej jest PESEL. Wprowadzenie dwóch identyfikatorów podatkowych spowodowało jednak pewne zamieszanie.

Wątpliwości podatników budzi np. sytuacja, gdy przedsiębiorca składa wniosek (deklarację, informację podatkową) w sprawie prywatnej. Czy powinien się wówczas posłużyć numerem NIP, czy numerem PESEL? Nie są to jedyne problemy związane z posługiwaniem się numerem NIP.

REKLAMA

W tabeli przedstawiamy, jakie podmioty powinny obecnie posługiwać się numerem NIP, a jakie numerem PESEL. W dalszej części artykułu przedstawiamy odpowiedzi na wybrane pytania o prawidłowość stosowanego numeru identyfikacyjnego.

Tabela. Identyfikatory podatkowe

Numeru NIP powinny używać podmioty:

Numeru PESEL powinny używać osoby objęte rejestrem PESEL:

• prowadzące działalność gospodarczą,

• zarejestrowane jako podatnicy VAT,

• będące płatnikami podatków,

• będące płatnikami składek ZUS.

• nieprowadzące działalności gospodarczej,

• niezarejestrowane jako podatnicy VAT,

• niebędące płatnikami podatków,

• niebędące płatnikami składek ZUS.

1. Jakim identyfikatorem powinien się posłużyć przedsiębiorca, składając wniosek o zwrot VAT za materiały budowlane

Przede wszystkim należy stwierdzić, że rodzaj sprawy nie wpływa na to, jakim identyfikatorem podatkowym należy się posłużyć. Przedsiębiorca powinien we wszelkich sprawach (firmowych i prywatnych) posługiwać się numerem NIP, ponieważ jest to jego identyfikator podatkowy. Jeżeli więc przedsiębiorca składa „prywatny” wniosek o zwrot VAT za materiały budowlane, posługuje się w tym wniosku swoim identyfikatorem podatkowym, czyli NIP-em.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Jakim identyfikatorem powinien się posłużyć przedsiębiorca - osoba fizyczna, która płaci ryczałt ewidencjonowany w związku z najmem prywatnego mieszkania

Przedsiębiorca, czyli osoba prowadząca działalność gospodarczą, powinien posługiwać się identyfikatorem podatkowym NIP we wszelkich sprawach. NIP identyfikuje bowiem osobę, a nie sprawę, w której podatnik występuje.

Jeżeli więc przedsiębiorca wynajmuje mieszkanie należące do jego majątku prywatnego (czyli osiąga przychody z tytułu najmu, a nie z tytułu działalności gospodarczej), to przy rozliczaniu przychodów z najmu ma obowiązek posługiwać się numerem NIP.

Więcej w Monitorze Księgowego - Zamów prenumeratę >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

REKLAMA

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

REKLAMA

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA