REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Użyczenie nieruchomości po 1 stycznia 2009 r.

Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą. Posiadam jako środek trwały lokal biurowy. Obecnie zamierzam użyczyć tego lokalu osobie rozpoczynającej działalność gospodarczą. Czy będę musiał z tego tytułu wykazywać przychód? Czy odpisy amortyzacyjne od tego lokalu będą kosztem uzyskania przychodu? Czy koszty eksploatacji lokalu będą stanowiły moje koszty uzyskania przychodu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. nie powstaje przychód z tytułu nieodpłatnego użyczenia nieruchomości. Dlatego, jeżeli użyczy Pan swojej nieruchomości po tym terminie, nie powstanie u Pana przychód z tego tytułu. Odpisy amortyzacyjne dokonywane od użyczonej nieruchomości nie są kosztem uzyskania przychodów. Ma Pan możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów tylko samych wydatków związanych z użyczoną nieruchomością.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że zamierza Pan użyczyć lokalu biurowego innej osobie prowadzącej działalność gospodarczą. Lokal ten jest Pana środkiem trwałym.

REKLAMA

Dla prawidłowego rozliczenia podatku dochodowego należy ustalić:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) czy użyczany lokal stanowi samodzielną nieruchomość oraz

2) jaki charakter ma dokonywana czynność (odpłatny czy nieodpłatny).

Ad 1) Użyczany przez Pana lokal, mimo że stanowi część innego budynku, jest odrębną nieruchomością. Wynika to z art. 46 § 1 k.c., zgodnie z którym nieruchomościami są:

części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Ad 2) W umowie użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu przez czas oznaczony lub nieoznaczony na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy (art. 710 k.c.). Jest to więc umowa nieodpłatna.

Przychody z tytułu użyczenia nieruchomości po stronie właściciela (użyczającego)

ZMIANY

OD 1 STYCZNIA 2009

Od 1 stycznia 2009 r. zmieniły się zasady rozliczania przychodu z tytułu nieodpłatnego udostępnienia nieruchomości. Jest to efektem uchylenia art. 16 updof ustawą z 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Na podstawie tego przepisu do końca 2008 r. przychodem z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości lub w części (do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej) była wartość czynszowa. Wartość czynszowa to równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości. Przepis ten nie dotyczył jednak osób pozostających z podatnikiem w stosunku pracy.

Od 1 stycznia 2009 r. użyczenie, czyli nieodpłatne udostępnienie nieruchomości, nie skutkuje powstaniem przychodu po stronie użyczającego. Nie ma już zatem konieczności ustalania wirtualnego przychodu dla właściciela z tytułu nieodpłatnie udostępnionej (użyczonej) nieruchomości.

WAŻNE!

Od 1 stycznia 2009 r. właściciel użyczanej nieodpłatnie nieruchomości nie rozlicza przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przychody z tytułu użyczenia nieruchomości po stronie biorącego w używanie

Od 1 stycznia 2009 r. nie zmieniły się natomiast zasady rozliczania przychodu z tytułu użyczenia nieruchomości po stronie podmiotu otrzymującego to nieodpłatne świadczenie. Podmiot ten nadal musi określić przychód z tytułu bezpłatnego użyczenia mu nieruchomości.

Ponieważ z pytania wynika, że lokal jest użyczany osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, po jej stronie powstanie przychód z działalności gospodarczej. Przychodem z działalności gospodarczej jest bowiem wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 14 ust. 2 pkt 8 updof). Pana kontrahent powinien zatem ustalić przychód z tytułu otrzymanego nieodpłatnego świadczenia - udostępnionego bezpłatnie lokalu biurowego. Przychodem jest równowartość czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu (art. 11 ust. 2a pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 updof). Kontrahent powinien o tę kwotę zwiększyć podstawę opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

PRZYKŁAD

Pan Nowak użyczył panu Kowalskiemu lokalu biurowego. Z tytułu nieodpłatnego udostępnienia lokalu pan Nowak nie uzyska w 2009 r. przychodu. Natomiast pan Kowalski osiągnie przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

Rynkowy czynsz za użyczony lokal wynosi miesięcznie 1500 zł. W związku z tym po stronie pana Kowalskiego powstanie przychód w tej wysokości. Przychód ten powinien doliczyć do pozostałych przychodów z działalności gospodarczej i wykazać go w kolumnie 8 pkpir jako pozostałe przychody.

Przypominamy, że nadal obowiązuje art. 21 ust. 1 pkt 125 updof. Na jego podstawie zwolniona od podatku jest:

wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn.

W związku z tym, gdyby użyczał Pan nieruchomości osobie z Panem spokrewnionej, wartość otrzymanego przez nią świadczenia byłaby zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Odpisy amortyzacyjne od użyczonej nieruchomości

ZMIANY

OD 1 STYCZNIA 2009

Od 1 stycznia 2009 r. obowiązuje znowelizowana treść art. 23 ust. 1 pkt 45a lit. c) updof. Według niego podatnik nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej nieruchomości stanowiących środki trwałe, które zostały przez niego oddane do nieodpłatnego używania. Zakaz ten dotyczy odpisów dokonywanych w miesiącach, w których nieruchomość została oddana do nieodpłatnego używania. Zatem w Pana przypadku odpisy amortyzacyjne za miesiące, w których lokal biurowy zostanie nieodpłatnie użyczony, nie są kosztem uzyskania przychodu.

PRZYKŁAD

Pan Nowak użyczył panu Kowalskiemu lokalu biurowego na okres od 1 stycznia do 30 kwietnia 2009 r. Miesięczny odpis amortyzacyjny od tego lokalu wynosi 1000 zł. A zatem w 2009 r. pan Nowak nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodu kwoty 4000 zł (1000 zł x 4 miesiące).

Koszty związane z nieruchomością

Pomimo że istotą umowy użyczenia jest jej bezpłatny charakter, strony mogą w niej przewidzieć zobowiązanie korzystającego do zwrotu użyczającemu wydatków związanych z eksploatacją przedmiotu użyczenia (np. opłat za energię elektryczną). Jeżeli zatem to Pan będzie pokrywał koszty związane z eksploatacją lokalu, a następnie refakturował je na Pana kontrahenta, koszty te będą kosztami uzyskania przychodu u użyczającego oraz korzystającego.

PRZYKŁAD

Pan Nowak użyczył panu Kowalskiemu lokalu biurowego.

Opłaty za czynsz i energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie wynoszą 300 zł. Płatności tych dokonuje pan Nowak. Z umowy użyczenia lokalu wynika, że koszty te będą refakturowane na pana Kowalskiego. Pan Nowak zaliczy do kosztów uzyskania przychodu kwotę 300 zł i wykaże ją w kolumnie 13 pkpir jako pozostałe wydatki. Ponieważ refakturuje te koszty na pana Kowalskiego, to z tego tytułu powstanie u niego przychód w wysokości 300 zł, który powinien wpisać w kolumnie 8 pkpir - pozostałe przychody.

Dla pana Kowalskiego wydatki, jakie poniósł na eksploatację użyczonego mu lokalu na podstawie otrzymanej od pana Nowaka refaktury, również stanowią koszty uzyskania przychodu. Wydatki te powinien wykazać w kolumnie 13 pkpir jako pozostałe wydatki.

Po zmianie przepisów wątpliwości może budzić kwestia, czy w przypadku gdy użyczający będzie pokrywał koszty eksploatacyjne związane z użyczaną nieruchomością i nie będzie nimi obciążał korzystającego, będzie mógł te wydatki zaliczać do swoich kosztów uzyskania przychodu.

ZAGROŻENIA (-)

Organy podatkowe mogą stać na stanowisku, że wydatki na eksploatację użyczonej nieodpłatnie nieruchomości nie spełniają definicji kosztu uzyskania przychodu, ponieważ nie są ponoszone w celu uzyskania przychodu.

Organy podatkowe mogą stać na stanowisku, że wydatki na eksploatację użyczonej nieodpłatnie nieruchomości nie spełniają definicji kosztu uzyskania przychodu, ponieważ nie są ponoszone w celu uzyskania przychodu.

Podatnicy, którzy chcieliby zaliczać do kosztów wydatki na eksploatację użyczanej nieruchomości, mogą bronić się twierdzeniem, że są one konieczne do zachowania w należytym stanie nieruchomości. Nieruchomość ta w przyszłości ma być wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej użyczającego. Zatem ponoszone przez użyczającego wydatki związane z tą nieruchomością spełniają definicję kosztu uzyskania przychodu jako poniesione w celu zachowania źródła przychodu.

Za możliwością zaliczania przez użyczającego do kosztów wydatków związanych z eksploatacją użyczanej nieruchomości przemawia również brak przepisu, który bezpośrednio wyłączałby tego rodzaju wydatki z kosztów uzyskania przychodu. Dlatego podatnicy, którzy zdecydują się na zaliczanie do kosztów tego rodzaju wydatków, mają silne argumenty przemawiające za prawidłowością ich postępowania.

• art. 8 ust. 1, art. 14 ust. 2 pkt 8, art. 21 ust. 1 pkt 125, art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 220, poz. 1432

• art. 1 pkt 8, pkt 16 lit. a) ustawy z 6 listopada r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 209, poz. 1316

• art. 46 § 1, art. 710 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 220, poz. 1425

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA