REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Członkowie konsorcjum są oddzielnymi podatnikami

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenia pomiędzy członkami konsorcjum są sprawą wewnętrzną i powinny pozostawać poza sferą rozliczeń z zamawiającym. Jednak część organów podatkowych opowiada się za samodzielnym rozliczaniem własnych świadczeń przez każdego członka odrębnie.

Wymogi rynku coraz częściej wymuszają na przedsiębiorcach wspólne działania dla realizacji wybranego celu inwestycyjnego. Jedną z form współpracy przedsiębiorców, tworzoną na potrzeby określonego zadania inwestycyjnego, jest konsorcjum. Z formalnoprawnego punktu widzenia konsorcjum nie tworzy odrębnego bytu prawnego, tzn. nie ma osobowości prawnej ani nawet zdolności prawnej.

REKLAMA

REKLAMA

Działalność konsorcjów jest niestety przykładem sytuacji, kiedy praktyka gospodarcza wyprzedziła rozwiązania prawne, w szczególności podatkowe. Brak jest regulacji podatkowych dotyczących konsorcjów oraz ich członków, a zastosowanie do konsorcjum ogólnych przepisów zawartych w ustawach podatkowych dotyczących wspólnych przedsięwzięć nie zawsze prowadzi do ustalenia jasnych i przejrzystych reguł opodatkowania.

Zasada proporcji

Sławomir Łuczak, partner w Zespole Podatkowym Kancelarii Sołtysiński Kawecki i Szlęzak, wyjaśnia, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia wspólnego przedsięwzięcia. Określa jedynie sposób rozliczania przychodów i kosztów przez jego uczestników. W świetle art. 5 ustawy o CIT przychody ze wspólnego przedsięwzięcia łączy się z przychodami każdego z uczestników proporcjonalnie do posiadanego udziału we wspólnym przedsięwzięciu (tj. udziału w zyskach). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały uczestników są równe. Zasada ta znajduje odpowiednie zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

- O ile ogólne zasady wyrażone w tym przepisie sprawdzają się w praktyce przy rozliczaniu wspólników spółek osobowych, o tyle nastręczają znacznych praktycznych trudności członkom konsorcjów - mówi Sławomir Łuczak. Podkreśla, że dzieje się tak zwłaszcza w przypadkach, gdy umowa konsorcjum ustala wzajemne prawa i obowiązki członków w taki sposób, że faktycznie kreuje między nimi stosunek główny wykonawca (lider konsorcjum) i podwykonawca (pozostali członkowie konsorcjum).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takich przypadkach umowa zawierana przez konsorcjum zwykle przewiduje, że tylko jeden z członków konsorcjum (Lider) będzie wystawiał zamawiającemu faktury opiewające na całą kwotę należności.

- Wynika to z oczekiwań zamawiającego, który chce otrzymywać faktury od jednego podmiotu i który zamierza regulować płatności tylko na jeden rachunek bankowy - wyjaśnia ekspert.

Przychód nie tylko u lidera

Jednakże jak wskazuje mec. Mariusz Jabczyński, radca prawny w Zespole Podatkowym Kancelarii Sołtysiński Kawecki i Szlęzak, takie ustalenie zadań wewnątrz konsorcjum często nie jest w ogóle brane pod uwagę przez organy podatkowe. Ekspert wyjaśnia, że stoją one na stanowisku, że chociaż cała należność jest fakturowana przez jednego członka konsorcjum i wpływa tylko na jego rachunek bankowy, nadal należy uznać, że przychód uzyskują wszyscy członkowie konsorcjum w takiej części, w jakiej zostało to ustalone w umowie konsorcjum.

- Co więcej urzędy skarbowe uznają, że dla wszystkich członków konsorcjum moment powstania tego przychodu jest identyczny, tj. przychód powstaje w dniu wykonania usługi, nie później niż w dniu wystawienia faktury przez lidera konsorcjum - mówi Mariusz Jabczyński.

W rezultacie - jak wyjaśnia ekspert - zdaniem organów podatkowych, lider konsorcjum, wystawiając fakturę i przyjmując na swój rachunek całą należność działa w charakterze swego rodzaju pośrednika w przekazaniu przypadającej na poszczególnych członków konsorcjum części wynagrodzenia z tytułu realizacji kontraktu zawartego z zamawiającym (tak np. w postanowieniu naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 6 lipca 2007 r. 1472/ ROP1/423-165/07/MK).

Problemy praktyczne

Sławomir Łuczak zwraca uwagę, że stanowisko organów podatkowych w oderwaniu od strony kosztowej inwestycji nie powodowałoby być może nadmiernych utrudnień dla przedsiębiorców.

- Problem polega jednak na tym, że w praktyce członkowie konsorcjum mają do czynienia nie tylko z uzyskiwanymi przychodami, ale również z kosztami - mówi Sławomir Łuczak. Ekspert wyjaśnia, że stosowanie zasady proporcji prowadzi do sytuacji, że wydatki ponoszone przez członków konsorcjum powinny podlegać podziałowi i przypisaniu do każdego z nich w takiej samej proporcji, w jakiej został rozdzielony przychód. O ile jednak w przypadku spółki osobowej faktury kosztowe są wystawiane na spółkę, która jest odrębnym podatnikiem VAT, o tyle w przypadku konsorcjum taka sytuacja jest niemożliwa.

- Konsorcjum nie jest podatnikiem VAT, są nimi wyłącznie jego uczestnicy. W praktyce oznacza to, że wszelkie wydatki związane z realizacją inwestycji, w szczególności wynagrodzenia podwykonawców, są w całości fakturowane na poszczególnych członków konsorcjum - podkreśla Sławomir Łuczak. Wskazuje, że alternatywnym rozwiązaniem byłoby, aby podwykonawcy wystawiali swoje odrębne faktury opiewające na należne im częściowe wynagrodzenie w uzgodnionej proporcji na wszystkich członków konsorcjum. Ekspert zwraca uwagę, że rozwiązanie to prowadziłoby jednak do zbytniej komplikacji rozliczeń z podwykonawcami i w rzeczywistości jest niemożliwe do zastosowania.

- Skoro zatem poszczególne wydatki będą pojawiały się u różnych członków konsorcjum, służby księgowe zobowiązane będą do wykonania gigantycznej pracy polegającej na każdorazowym rozdzielaniu każdej faktury kosztowej na poszczególnych członków w proporcji ustalonej w umowie konsorcjum - mówi Sławomir Łuczak.

Podział faktury kosztowej

Zdaniem naszego rozmówcy, w takim wypadku powstaje pytanie, na podstawie jakiego dokumentu księgowego uczestnik X może zaliczyć do swoich kosztów część wydatku poniesionego faktycznie w całości przez uczestnika Y (faktura opiewająca na cały wydatek została wystawiona na uczestnika Y). Idąc dalej, należałoby zadać pytanie, czy uczestnik Y jest uprawniony do odliczenia całego VAT od takiej faktury, czy tylko w części odpowiadającej przydającego na niego kosztu uzyskania przychodów. Jeżeli to drugie stanowisko jest prawidłowe, to rodzi się dodatkowe pytanie - na podstawie jakiego dokumentu uczestnik X miałby dokonać odliczenia swojej części VAT.

Kłopoty członków konsorcjum z prawidłowym ustaleniem podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym jak i zakresu prawa do odliczenia VAT naliczonego nie przekonują jednak organów podatkowych do zmiany stanowiska na bardziej elastyczne. Organy podatkowe nadal uważają, że jedynym prawidłowym rozwiązaniem jest stosowanie wprost przez członków konsorcjum zasady proporcji. Dla członków konsorcjum jest to równoznaczne z zaakceptowaniem ciągłego stanu ryzyka nieprawidłowego ustalenia pod-stawy opodatkowania.

Zdaniem ekspertów, jedynym rozwiązaniem z tej sytuacji jest szczególnie precyzyjne i przejrzyste uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków w umowie konsorcjum oraz każdorazowe wystąpienie o interpretację podatkową potwierdzającą sposób rozliczenia przychodów i kosztów w każdym indywidualnym przypadku.

Ważne

Konsorcjum nie jest podatnikiem podatku dochodowego ani podatnikiem VAT. Podatnikami są członkowie konsorcjum

Konsorcjum

Konsorcjum to forma współpracy przedsiębiorców, szczególnie popularna na rynku budowlanym. Konsorcjum nie tworzy odrębnego bytu prawnego, tzn. nie ma ani pełnej, ani nawet tzw. ułomnej osobowości prawnej. Jest to faktycznie pewna biznesowa platforma porozumienia dwóch lub więcej przedsiębiorców, którzy zawierając umowę konsorcjum określają prawa i obowiązki poszczególnych członków. Członkowie konsorcjum zwykle wyznaczają jednego z nich do reprezentowania ich wobec zamawiającego, nadając mu nazwę lidera.

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA