REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kwalifikować wydatki na zagospodarowanie terenu wokół firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Błażejczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarząd spółki z o.o. postanowił zagospodarować teren wokół siedziby spółki. W związku z decyzją władz spółki wynajęto firmę, która zajęła się realizacją decyzji zarządu - uporządkowano teren, wycięto chwasty, zasiano trawę, posadzono kwiaty oraz krzewy ozdobne i drzewka. Jak kwalifikować podatkowo poniesione wydatki?

RADA

REKLAMA

Wydatki poniesione na zagospodarowanie terenu wokół siedziby spółki należy zaliczyć w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Są to koszty bieżącej działalności. Nie należy ich traktować jako wydatków na reprezentację.

UZASADNIENIE

REKLAMA

W przypadku opisanym przez Czytelnika nie mamy do czynienia z wydatkami na reprezentację. Przypomnijmy, że przepisy podatkowe wyłączają z kosztów uzyskania przychodu wydatki na reprezentację (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Dbałość o wizerunek firmy poprzez zabieganie o estetyczny wygląd siedziby nie jest obecnie niczym szczególnym. Do standardów należy dobrze zagospodarowany teren wokół firmy. Co więcej, spółka jako właściciel posesji jest obowiązana dbać o porządek na jej terenie.

Dlatego uporządkowanie terenu wokół firmy nie spełnia przesłanek określonych w definicji słownikowej reprezentacji. Określa ona, że reprezentacją jest „okazałość, wytworność w czyimś sposobie bycia związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną”. Z wydatkami na reprezentację mielibyśmy do czynienia, gdyby np. na terenie należącym do spółki zbudowano basen i wokół niego posadzono palmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działanie opisane przez Czytelnika ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o spółce, które spowoduje pozytywne postrzeganie jej przez osoby zewnętrzne, będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jej towarów czy produktów. To z kolei oznacza, że wydatki na zagospodarowanie terenu mają pośredni związek z przychodami spółki. Wobec tego należy je uznać za koszty uzyskania przychodów.

WAŻNE!

Wydatki na zagospodarowanie terenów wokół siedziby spółki nie są wydatkami na reprezentację. Mają pośredni związek z przychodami spółki i należy je uznać za koszty uzyskania przychodów.

REKLAMA

Taką kwalifikację potwierdzają organy podatkowe w swoich interpretacjach. Przykładem może być stanowisko Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, który w postanowieniu interpretacyjnym z 3 września 2007 r., nr ZD/4061-155/07, stwierdził:

(...) W opinii tutejszego organu podatkowego, przedstawione we wniosku działania Podatnika polegające na utrzymaniu zieleni w granicach posesji Jednostki, zajmowanej na podstawie umowy najmu, poprzez na przykład przycięcie drzew i trawy, usunięcie chwastów, a także zakupienie sadzonek roślin jednorocznych, nie wykazują cech reprezentacji odpowiadającej przytoczonej definicji i nie spełniają przesłanek wynikających z przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki na utrzymanie zieleni nie charakteryzują się bowiem okazałością i chęcią wykreowania wizerunku.

Definicja reprezentacji akcentuje okazałość i wytworność jako środek do wywołania jak najlepszego wrażenia potencjalnego bądź aktualnego klienta. Czynności polegające na przycięciu drzew i trawy, usunięciu chwastów, nasadzeniu roślin nie są działaniami skierowanymi na kreowanie wizerunku Podatnika poprzez okazałość i wytworność, mimo że bez wątpienia na wizerunek ten wpływają, lecz przede wszystkim mają na celu utrzymanie posesji w należytym porządku. Schludny wygląd terenów zielonych wokół zajmowanego budynku oraz na jego balkonach ma również na celu wywiązanie się z obowiązków spoczywających na wszystkich podmiotach zajmujących nieruchomości i wygląd taki nie odbiega od zwyczajowo przyjętych. (...).

Inne interpretacje podatkowe potwierdzają zacytowane stanowisko organu podatkowego. Przykładem mogą być: postanowienie interpretacyjne Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z 17 lipca 2007 r., nr PD-415/INT/23/07/ACH, postanowienie interpretacyjne Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 21 sierpnia 2007 r., nr 1472/ROP1/423-247/07/KM, oraz decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 14 czerwca 2007 r., nr PDI/42181- -0001/07/KMA. Co ciekawe, ta ostatnia zmieniała niekorzystne dla podatnika postanowienie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z 30 marca 2007 r., nr PD/423- -1/AK/07, który nie pozwolił zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zagospodarowanie terenu, uznając je za wydatki na reprezentację.

Skutki w VAT

Należy zwrócić uwagę, że usługi związane z zagospodarowaniem terenu są opodatkowane od 1 maja 2008 r. stawką VAT 7%. Wraz z końcem kwietnia minął bowiem okres przejściowy na stosowanie 3% stawki VAT na tego rodzaju usługi.

Przepisy ustawy o VAT określają, że od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do 30 kwietnia 2008 r. stosuje się 3% stawkę do czynności, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów (art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 01.04, wymienionym w poz. 64 załącznika nr 6 do ustawy o VAT. Obecnie (od 1 maja 2008 r.) usługi te są wymienione w poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy o VAT i na tej podstawie są opodatkowane stawką 7%.

• art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Grzegorz Błażejczyk

ekspert w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA

Branża budowlana: mimo działań prewencyjnych liczba wypadków przy pracy nie chce spadać

Brokerzy ubezpieczeniowi alarmują> Firmy budowlane nieraz bagatelizują skalę oraz prawdopodobieństwo wypadków i zawierają ubezpieczenia OC działalności z niskimi sumami gwarancyjnymi i limitami. Tymczasem rośnie liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

REKLAMA

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA