REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kwalifikować wydatki na zagospodarowanie terenu wokół firmy

Grzegorz Błażejczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarząd spółki z o.o. postanowił zagospodarować teren wokół siedziby spółki. W związku z decyzją władz spółki wynajęto firmę, która zajęła się realizacją decyzji zarządu - uporządkowano teren, wycięto chwasty, zasiano trawę, posadzono kwiaty oraz krzewy ozdobne i drzewka. Jak kwalifikować podatkowo poniesione wydatki?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki poniesione na zagospodarowanie terenu wokół siedziby spółki należy zaliczyć w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Są to koszty bieżącej działalności. Nie należy ich traktować jako wydatków na reprezentację.

UZASADNIENIE

W przypadku opisanym przez Czytelnika nie mamy do czynienia z wydatkami na reprezentację. Przypomnijmy, że przepisy podatkowe wyłączają z kosztów uzyskania przychodu wydatki na reprezentację (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Dbałość o wizerunek firmy poprzez zabieganie o estetyczny wygląd siedziby nie jest obecnie niczym szczególnym. Do standardów należy dobrze zagospodarowany teren wokół firmy. Co więcej, spółka jako właściciel posesji jest obowiązana dbać o porządek na jej terenie.

REKLAMA

Dlatego uporządkowanie terenu wokół firmy nie spełnia przesłanek określonych w definicji słownikowej reprezentacji. Określa ona, że reprezentacją jest „okazałość, wytworność w czyimś sposobie bycia związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną”. Z wydatkami na reprezentację mielibyśmy do czynienia, gdyby np. na terenie należącym do spółki zbudowano basen i wokół niego posadzono palmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działanie opisane przez Czytelnika ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o spółce, które spowoduje pozytywne postrzeganie jej przez osoby zewnętrzne, będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jej towarów czy produktów. To z kolei oznacza, że wydatki na zagospodarowanie terenu mają pośredni związek z przychodami spółki. Wobec tego należy je uznać za koszty uzyskania przychodów.

WAŻNE!

Wydatki na zagospodarowanie terenów wokół siedziby spółki nie są wydatkami na reprezentację. Mają pośredni związek z przychodami spółki i należy je uznać za koszty uzyskania przychodów.

Taką kwalifikację potwierdzają organy podatkowe w swoich interpretacjach. Przykładem może być stanowisko Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, który w postanowieniu interpretacyjnym z 3 września 2007 r., nr ZD/4061-155/07, stwierdził:

(...) W opinii tutejszego organu podatkowego, przedstawione we wniosku działania Podatnika polegające na utrzymaniu zieleni w granicach posesji Jednostki, zajmowanej na podstawie umowy najmu, poprzez na przykład przycięcie drzew i trawy, usunięcie chwastów, a także zakupienie sadzonek roślin jednorocznych, nie wykazują cech reprezentacji odpowiadającej przytoczonej definicji i nie spełniają przesłanek wynikających z przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki na utrzymanie zieleni nie charakteryzują się bowiem okazałością i chęcią wykreowania wizerunku.

Definicja reprezentacji akcentuje okazałość i wytworność jako środek do wywołania jak najlepszego wrażenia potencjalnego bądź aktualnego klienta. Czynności polegające na przycięciu drzew i trawy, usunięciu chwastów, nasadzeniu roślin nie są działaniami skierowanymi na kreowanie wizerunku Podatnika poprzez okazałość i wytworność, mimo że bez wątpienia na wizerunek ten wpływają, lecz przede wszystkim mają na celu utrzymanie posesji w należytym porządku. Schludny wygląd terenów zielonych wokół zajmowanego budynku oraz na jego balkonach ma również na celu wywiązanie się z obowiązków spoczywających na wszystkich podmiotach zajmujących nieruchomości i wygląd taki nie odbiega od zwyczajowo przyjętych. (...).

Inne interpretacje podatkowe potwierdzają zacytowane stanowisko organu podatkowego. Przykładem mogą być: postanowienie interpretacyjne Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z 17 lipca 2007 r., nr PD-415/INT/23/07/ACH, postanowienie interpretacyjne Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 21 sierpnia 2007 r., nr 1472/ROP1/423-247/07/KM, oraz decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 14 czerwca 2007 r., nr PDI/42181- -0001/07/KMA. Co ciekawe, ta ostatnia zmieniała niekorzystne dla podatnika postanowienie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z 30 marca 2007 r., nr PD/423- -1/AK/07, który nie pozwolił zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zagospodarowanie terenu, uznając je za wydatki na reprezentację.

Skutki w VAT

Należy zwrócić uwagę, że usługi związane z zagospodarowaniem terenu są opodatkowane od 1 maja 2008 r. stawką VAT 7%. Wraz z końcem kwietnia minął bowiem okres przejściowy na stosowanie 3% stawki VAT na tego rodzaju usługi.

Przepisy ustawy o VAT określają, że od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do 30 kwietnia 2008 r. stosuje się 3% stawkę do czynności, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów (art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 01.04, wymienionym w poz. 64 załącznika nr 6 do ustawy o VAT. Obecnie (od 1 maja 2008 r.) usługi te są wymienione w poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy o VAT i na tej podstawie są opodatkowane stawką 7%.

• art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Grzegorz Błażejczyk

ekspert w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

REKLAMA

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA