REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak kwalifikować wydatki na zagospodarowanie terenu wokół firmy

Grzegorz Błażejczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zarząd spółki z o.o. postanowił zagospodarować teren wokół siedziby spółki. W związku z decyzją władz spółki wynajęto firmę, która zajęła się realizacją decyzji zarządu - uporządkowano teren, wycięto chwasty, zasiano trawę, posadzono kwiaty oraz krzewy ozdobne i drzewka. Jak kwalifikować podatkowo poniesione wydatki?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki poniesione na zagospodarowanie terenu wokół siedziby spółki należy zaliczyć w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Są to koszty bieżącej działalności. Nie należy ich traktować jako wydatków na reprezentację.

UZASADNIENIE

W przypadku opisanym przez Czytelnika nie mamy do czynienia z wydatkami na reprezentację. Przypomnijmy, że przepisy podatkowe wyłączają z kosztów uzyskania przychodu wydatki na reprezentację (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Dbałość o wizerunek firmy poprzez zabieganie o estetyczny wygląd siedziby nie jest obecnie niczym szczególnym. Do standardów należy dobrze zagospodarowany teren wokół firmy. Co więcej, spółka jako właściciel posesji jest obowiązana dbać o porządek na jej terenie.

REKLAMA

Dlatego uporządkowanie terenu wokół firmy nie spełnia przesłanek określonych w definicji słownikowej reprezentacji. Określa ona, że reprezentacją jest „okazałość, wytworność w czyimś sposobie bycia związana ze stanowiskiem lub pozycją społeczną”. Z wydatkami na reprezentację mielibyśmy do czynienia, gdyby np. na terenie należącym do spółki zbudowano basen i wokół niego posadzono palmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Działanie opisane przez Czytelnika ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o spółce, które spowoduje pozytywne postrzeganie jej przez osoby zewnętrzne, będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jej towarów czy produktów. To z kolei oznacza, że wydatki na zagospodarowanie terenu mają pośredni związek z przychodami spółki. Wobec tego należy je uznać za koszty uzyskania przychodów.

WAŻNE!

Wydatki na zagospodarowanie terenów wokół siedziby spółki nie są wydatkami na reprezentację. Mają pośredni związek z przychodami spółki i należy je uznać za koszty uzyskania przychodów.

Taką kwalifikację potwierdzają organy podatkowe w swoich interpretacjach. Przykładem może być stanowisko Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, który w postanowieniu interpretacyjnym z 3 września 2007 r., nr ZD/4061-155/07, stwierdził:

(...) W opinii tutejszego organu podatkowego, przedstawione we wniosku działania Podatnika polegające na utrzymaniu zieleni w granicach posesji Jednostki, zajmowanej na podstawie umowy najmu, poprzez na przykład przycięcie drzew i trawy, usunięcie chwastów, a także zakupienie sadzonek roślin jednorocznych, nie wykazują cech reprezentacji odpowiadającej przytoczonej definicji i nie spełniają przesłanek wynikających z przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki na utrzymanie zieleni nie charakteryzują się bowiem okazałością i chęcią wykreowania wizerunku.

Definicja reprezentacji akcentuje okazałość i wytworność jako środek do wywołania jak najlepszego wrażenia potencjalnego bądź aktualnego klienta. Czynności polegające na przycięciu drzew i trawy, usunięciu chwastów, nasadzeniu roślin nie są działaniami skierowanymi na kreowanie wizerunku Podatnika poprzez okazałość i wytworność, mimo że bez wątpienia na wizerunek ten wpływają, lecz przede wszystkim mają na celu utrzymanie posesji w należytym porządku. Schludny wygląd terenów zielonych wokół zajmowanego budynku oraz na jego balkonach ma również na celu wywiązanie się z obowiązków spoczywających na wszystkich podmiotach zajmujących nieruchomości i wygląd taki nie odbiega od zwyczajowo przyjętych. (...).

Inne interpretacje podatkowe potwierdzają zacytowane stanowisko organu podatkowego. Przykładem mogą być: postanowienie interpretacyjne Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z 17 lipca 2007 r., nr PD-415/INT/23/07/ACH, postanowienie interpretacyjne Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 21 sierpnia 2007 r., nr 1472/ROP1/423-247/07/KM, oraz decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu z 14 czerwca 2007 r., nr PDI/42181- -0001/07/KMA. Co ciekawe, ta ostatnia zmieniała niekorzystne dla podatnika postanowienie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z 30 marca 2007 r., nr PD/423- -1/AK/07, który nie pozwolił zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zagospodarowanie terenu, uznając je za wydatki na reprezentację.

Skutki w VAT

Należy zwrócić uwagę, że usługi związane z zagospodarowaniem terenu są opodatkowane od 1 maja 2008 r. stawką VAT 7%. Wraz z końcem kwietnia minął bowiem okres przejściowy na stosowanie 3% stawki VAT na tego rodzaju usługi.

Przepisy ustawy o VAT określają, że od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do 30 kwietnia 2008 r. stosuje się 3% stawkę do czynności, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów (art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 01.04, wymienionym w poz. 64 załącznika nr 6 do ustawy o VAT. Obecnie (od 1 maja 2008 r.) usługi te są wymienione w poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy o VAT i na tej podstawie są opodatkowane stawką 7%.

• art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Grzegorz Błażejczyk

ekspert w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

REKLAMA

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

REKLAMA

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA