REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczać VAT z faktur wystawionych w dniu likwidacji firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SVB
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wyrejestrowałem działalność gospodarczą w urzędzie miasta 31 grudnia 2007 r. Mam wystawionych z tą datą kilka faktur VAT. Czy mogę odliczyć VAT z tych faktur w deklaracji za grudzień 2007 r. Czy aby odliczyć podatek, ostatnie faktury powinny być wystawione 30 grudnia 2007 r.?

Odpowiadając na tak postawione pytanie, należy przypomnieć, że odróżnić należy prawo do rozliczenia VAT od momentu odliczenia podatku naliczonego.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z najważniejszych uprawnień zarejestrowanego czynnego podatnika VAT jest prawo do rozliczania z podatkiem należnym VAT naliczonego w cenie towarów i usług służących wykonywaniu czynność opodatkowanych VAT, a nie zwolnionych, oraz świadczeń niepodlegających opodatkowaniu, ale z prawem do rozliczenia.

Jeżeli chodzi już o samo techniczne rozliczenie podatku naliczonego, to musi ono być dokonane w odpowiednim momencie.

W przypadku rozliczenia VAT naliczonego w fakturach dokumentujących zakupy krajowe, to odliczenie dokonywane jest w deklaracji za miesiąc (kwartał) otrzymania faktury lub w rozliczeniu za miesiąc (kwartał) następny. Wyjątkiem są faktury potwierdzające nabycie tzw. mediów, w przypadku których podatek rozliczany uwzględniany jest w deklaracji za miesiąc (kwartał), w którym przypada termin płatności lub miesiąc (kwartał) następny.

REKLAMA

Tym samym, odpowiadając na pytanie, należy zastanowić się nad dwiema kwestiami: czy podatnik (obiektywnie) ma prawo do rozliczenia podatku naliczonego, oraz nad tym, czy - o ile prawo takie mu przysługuje - faktycznie ma możliwość zrealizowania takiego prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku gdy zakupy związane są z działalnością podatnika wykonywaną do 30 grudnia 2007 r., to - zakładając, że wykonywał czynności z prawem do odliczania, a same zakupy nie kwalifikują się do takich, które nie dają prawa do odliczenia - obiektywnie podatnik ma prawo do rozliczenia VAT z takich dokumentów.

Problemów może jednak przysporzyć sama realizacja takiego prawa. Jeżeli bowiem podatnik otrzymałby faktury już po zakończeniu działalności (względnie przy mediach termin płatności przypadałby na ostatni dzień 2007 roku lub na 2008 rok), to - moim zdaniem - nie będzie miał możliwości skorzystania z prawa do rozliczenia VAT naliczonego z takich dokumentów.

Gdyby jednak dokumenty takie dotarły przed końcem przedostatniego dnia 2007 roku, tzn. do 30 grudnia do godz. 24.00, wówczas podatnik miałby możliwość zrealizowania prawa do rozliczenia podatku naliczonego.

Wskazać należy, że wykreślenie na podstawie zgłoszenia VAT-Z następuje nie od dnia następnego po dniu wskazanym w takim oświadczeniu, a już wraz z nastaniem wskazanego w nim dnia. Za taką interpretacją przemawia opis poz. 20 w bloku C druku VAT-Z, w myśl którego podatnik wskazuje datę zaprzestania wykonywania działalności. Pogląd taki został potwierdzony w wyroku NSA z 25 czerwca 2002 r., sygn. akt I SA/Ka 866/01 (wprawdzie wyrok został wydany pod rządami starej ustawy, jednak z uwagi na to, że ustawodawca nie zadał sobie trudu modyfikacji zasad obowiązujących do końca kwietnia 2004 r., nie utracił on aktualności).

Konkludując, należy stwierdzić, że gdyby podatnik otrzymał faktury wystawione po 30 grudnia 2007 r., to chociaż obiektywnie miałby prawo do odliczenia, to moim zdaniem faktycznie nie miałby możliwości zrealizowania takiego uprawnienia (przecież niemożliwe jest otrzymanie faktury przed jej wystawieniem).


RADOSŁAW KOWALSKI
doradca podatkowy, Kancelaria Doradcy Podatkowego Radosława Kowalskiego

 

(SVB)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA