REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy stratę w środkach obrotowych w wyniku kradzieży karty płatniczej można uznać za koszt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Leszczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę jednoosobową firmę. Podczas wyjazdu służbowego zostałem napadnięty i okradziony. Ukradziono mi m.in. kartę płatniczą. Powiadomiłem o kradzieży bank oraz policję, która spisała protokół. Pomimo szybkiego powiadomienia banku o kradzieży i blokady konta ukradziono mi 7000 zł. Czy stratę tych pieniędzy mogę uznać za koszt?


REKLAMA

rada


Ukradziona kwota może być uznana za koszt, pod warunkiem że:

- kradzież powstała w wyniku zdarzenia losowego,

- podjął Pan wszelkie konieczne działania w celu zabezpieczenia swoich środków i

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- we właściwym czasie zawiadomił organy ścigania o kradzieży oraz bank o konieczności zablokowania konta.


uzasadnienie

REKLAMA


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala zaliczać do kosztów tylko takie, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 updof (art. 22 ust. 1 updof). Straty w środkach obrotowych nie są wymienione w art. 23 updof. Nie oznacza to jednak, że automatycznie można je uznać za koszty. Muszą one bowiem mieć bezpośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie powinno mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Straty w majątku firmy (w tym w środkach obrotowych) z pewnością nie wpływają na osiągnięcie przychodu. W pewnych sytuacjach organy podatkowe pozwalają jednak uznać straty za koszty. Każdy taki przypadek należy jednak rozpatrywać i oceniać indywidualnie, z uwzględnieniem okoliczności faktycznych danej sprawy.


Aby móc zaliczyć stratę środków obrotowych do kosztów, organy skarbowe wskazują na konieczność spełnienia pewnych warunków. Przykładowo Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa Śródmieście w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 25 czerwca 2007 r., nr 1435/FB2/415/22/07/ES, wskazuje, że:


(...) Warunkiem zaliczenia strat w środkach obrotowych do kosztów uzyskania przychodu jest ocena zdarzenia w aspekcie:

- całokształtu prowadzonej działalności;

- sytuacji, w której straty te powstały (ubytki naturalne, zdarzenia losowe, klęski żywiołowe);

- formy udokumentowania strat, np. protokół opisujący zdarzenie, jego datę, przyczynę, dokładne obliczenie wielkości straty, uzupełniony o protokół Policji w przypadku kradzieży bądź zgłoszenia szkody instytucji ubezpieczeniowej (...)


Również Urząd Skarbowy w Krośnie w postanowieniu z 15 lutego 2005 r., nr PDP 4111/PIT/2/2005, wskazuje, że koniecznym warunkiem zaliczenia skradzionych pieniędzy z konta do kosztów jest udowodnienie, że:


(...) w danym przypadku mamy do czynienia ze zdarzeniem losowym, rozumianym jako zdarzenie nieprzewidywalne i nie do uniknięcia. Nie można uznać straty w środkach obrotowych za koszt uzyskania przychodu, w sytuacji gdy zostanie udowodnione, że środki obrotowe nie były zabezpieczone lub były zabezpieczone w sposób nienależyty. (...)


Odnosząc powyższe do stanu faktycznego, należy stwierdzić, że napaść na Pana i kradzież można uznać za zdarzenie losowe. Z pewnością w żaden sposób nie było to możliwe do przewidzenia. Należy się również zastanowić i stwierdzić, czy właściwie posługiwał się Pan kartą. To znaczy, czy jako jej posiadacz:

- przechowywał Pan kartę płatniczą i chronił jej kod identyfikacyjny z zachowaniem należytej staranności,

- nie przechowywał Pan karty płatniczej razem z kodem identyfikacyjnym,

- niezwłocznie zgłosił wydawcy, czyli bankowi utratę karty,

- nie udostępniał karty płatniczej i kodu identyfikacyjnego osobom nieuprawnionym.

REKLAMA


Takie obowiązki nakłada bowiem na posiadacza i użytkownika karty art. 16 ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych. Ze stanu faktycznego wynika, że kradzież karty została niezwłocznie zgłoszona do banku, co można również udowodnić. Bank bowiem jako wydawca karty jest obowiązany przyjmować przez całą dobę zgłoszenia posiadaczy lub użytkowników kart płatniczych o ich utracie lub zniszczeniu, dokonywane z wykorzystaniem dostępnych środków komunikowania. Wydawca jest obowiązany do prowadzenia rejestru zgłoszeń utraty lub zniszczenia karty zawierającego dane o numerze karty, osobie zgłaszającej, okolicznościach, wraz ze wskazaniem daty, godziny i minuty przyjęcia zgłoszenia. Wydawca potwierdza również przyjęcie zgłoszenia w sposób określony w umowie o kartę płatniczą (art. 22 ww. ustawy). Warto, aby okoliczności kradzieży oraz fakt, że osoba, której skradziono kartę, dochowała należytej staranności w celu jej zabezpieczenia przed kradzieżą, zostały również stwierdzone w protokole Policji, który został sporządzony w tym przypadku.


Podsumowując, spełnienie opisanych wyżej warunków uprawni Pana do zaliczenia skradzionych pieniędzy z konta do kosztów. W związku jednak z różnymi interpretacjami organów podatkowych w tym zakresie warto wystąpić z zapytaniem w tej sprawie do Ministra Finansów (w praktyce do właściwego Dyrektora Izby Skarbowej).


- art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 793

- art. 16, 22 ustawy z 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych - Dz.U. Nr 169, poz. 1385; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959


Ewa Leszczyńska

ekspert w zakresie podatków

 
 
 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA