REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aport czy sprzedaż majątku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Posiadamy środek trwały, którego nie będziemy wykorzystywać w przyszłości. Spółka, której jesteśmy udziałowcami, chętnie kupiłaby go od nas. Jednak zarząd zastanawia się, czy nie przekazać jej tego w formie aportu. Jak wykazuje się w księgach transakcję sprzedaży, a jak przekazanie aportu?


rada

REKLAMA


Wnosząc aport, udziałowiec uzyskuje określoną liczbę udziałów, które wykazywane są w aktywach jego bilansu w postaci inwestycji. Posiadanie udziałów uprawnia do uzyskiwania pożytków w postaci dywidend. Przychody będą realizowane także wtedy, gdy nastąpi zbycie udziałów. W przypadku sprzedaży majątku przychód pojawia się w momencie wykonania transakcji. Jednostka kupująca umieszcza nowy składnik aktywów w swoim bilansie, natomiast sprzedająca uzyskuje kwotę określoną w umowie bądź na fakturze.


uzasadnienie


W myśl kodeksu spółek handlowych majątek spółki to wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia. Ustawodawca wyraźnie wskazuje więc na dwie metody pozyskiwania majątku wykazywanego w bilansie spółki. Majątek wniesiony jako wkład może mieć charakter pieniężny i niepieniężny. Wkład niepieniężny, potocznie nazywany aportem, nie jest wprost zdefiniowany w przepisach. Musi to być prawo zbywalne o określonej wartości. Aportem mogą być:

l środki trwałe (grunty, budynki, maszyny i urządzenia),

l wartości niematerialne i prawne (licencje, znaki towarowe),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

l inwestycje (udziały, obligacje),

l aktywa obrotowe (towary, materiały, wyroby gotowe).

REKLAMA


Przepisy prawa nie określają, w jaki sposób powinna odbywać się wycena majątku wniesionego aportem. Jeżeli wartość zbywcza, czyli rynkowa, środka trwałego na moment zawarcia umowy spółki jest niższa niż wartość z niej wynikająca, udziałowiec powinien uzupełnić wkład. Kodeks spółek handlowych nie przewiduje zwolnienia od obowiązku uzupełnienia pokrycia różnicy między deklarowaną wartością wkładów niepieniężnych a ich wartością rzeczywistą, chroniąc tym samym interes wierzycieli spółki. Jest dopuszczalna sytuacja odwrotna, czyli taka, w której wartość obejmowanych udziałów jest niższa od wartości rynkowej wkładu, co z kolei jest niekorzystne dla dokonującego aportu.


W księgach spółki zbywającej majątek w postaci aportu nie powstaje z tego tytułu zysk. Wartość obejmowanych udziałów jest księgowana w poczet pozostałych przychodów operacyjnych, natomiast wartość księgowa przekazywanego majątku - w pozostałe koszty operacyjne. Różnica może powstać wtedy, gdy wartość nominalna udziałów jest wyższa od wartości majątku. W takim przypadku kwota różnicy jest przenoszona na kapitał z aktualizacji wyceny. Taki sposób księgowania powoduje, że operacja nie ma wpływu na wynik finansowy.


Inaczej ta sama operacja gospodarcza przedstawia się na gruncie przepisów podatkowych. Jeżeli przedmiotem aportu są środki trwałe, to powstanie przychód do opodatkowania w wysokości nominalnej wartości udziałów. Przychód podatkowy powstaje w momencie objęcia udziałów w zamian za wkład niepieniężny, tzn. w dniu:

l zarejestrowania spółki albo

l wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki, albo

l wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji jest związane z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.


Kosztem uzyskania przychodu będzie wartość początkowa przedmiotu wkładu pomniejszona o dokonaną przed wniesieniem tego wkładu sumę odpisów amortyzacyjnych.

REKLAMA


Przepisy przewidują zwolnienie przedmiotowe, polegające na tym, że wolna od podatku dochodowego jest nominalna wartość udziałów w spółce mającej osobowość prawną, objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.


Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów i jest zarazem uznawane za sprzedaż. Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług taka sprzedaż jest zwolniona z VAT. Przy zakupie wkładu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powstaje pytanie, czy istnieje obowiązek korekty VAT naliczonego w przypadku, gdy jednostka wniosła aportem używany środek trwały, od którego wcześniej przysługiwało odliczenie. W tej sprawie wypowiedział się Minister Finansów w piśmie z 27 marca 2007 r., nr PT5-033-13/EK/2006/AP-7828/7789: „(...) zmiana przeznaczenia środków trwałych, polegająca na wykorzystaniu ich do wykonania czynności zwolnionej, jaką jest wniesienie aportem towarów do spółki prawa handlowego lub cywilnego, powoduje zmianę prawa do odliczeń. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy, należy skorygować odliczony podatek, odpowiednio stosując art. 91 ust. 1-5 ustawy, przy czym w przypadku dokonania aportu środków trwałych (sprzedaży zwolnionej), o których mowa w ust. 2 tego artykułu, będą miały odpowiednio zastosowanie przepisy art. 91 ust. 4 i 5”.


Ewidencja w spółce wnoszącej aport lub dokonującej sprzedaży


Przykład 1

Spółka postanowiła wnieść aportem środek trwały o wartości początkowej 150 000 zł. Dotychczasowe umorzenia wynosi 30 000 zł. Wartość objętych udziałów ustalono na poziomie wartości rynkowej wkładów - 130 000 zł.

1. Wartość objętych udziałów:

Wn„Długoterminowe aktywa finansowe” 130 000

Ma„Pozostałe przychody operacyjne” 130 000

2. Wyksięgowanie środka trwałego wniesionego jako aport:

Wn„Pozostałe koszty operacyjne” 120 000

Ma„Środki trwałe” 150 000

Wn„Umorzenie środków trwałych” 30 000

3. Przeksięgowanie różnicy wartości nominalnej udziałów i wartości netto środka trwałego:

Wn„Pozostałe koszty operacyjne” 10 000

Ma„Kapitał z aktualizacji wyceny” 10 000

4. Doprowadzenie wartości aktywów finansowych do ceny nabycia:

Wn„Odpisy aktualizujące wartość długoterminowych aktywów finansowych” 10 000

Ma„Długoterminowe aktywa finansowe” 10 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Transakcja sprzedaży składnika aktywów polega na zaewidencjonowaniu przychodów w kwocie należnej od nabywcy, pomniejszonej o VAT. Kosztem będzie aktualna wartość księgowa sprzedawanego majątku. Operacja ta wpłynie na wynik finansowy (poza przypadkiem, kiedy cena sprzedaży zrównana będzie z kosztem), a także na płynność finansową, gdyż w tej operacji dochodzi do wypływu środków pieniężnych.


Przykład 2

Spółka zdecydowała się na sprzedaż środka trwałego o wartości początkowej 150 000 zł. Dotychczasowe umorzenie wynosi 30 000 zł. Cena sprzedaży netto - 125 000 zł, plus VAT 22% - 27 500 zł. Wartość brutto to 152 500 zł.

1. Faktura sprzedaży:

Wn„Rozrachunki z odbiorcami” 152 500

Ma„VAT należny” 27 500

Ma„Pozostałe przychody operacyjne” 125 000

2. Wyksięgowanie środka trwałego z ksiąg:

Wn„Pozostałe koszty operacyjne” 120 000

Ma„Środki trwałe” 150 000

Wn„Umorzenie środków trwałych” 30 000

3. Wpływ należności na rachunek bankowy:

Wn„Rachunek bankowy” 152 500

Ma„Rozrachunki z odbiorcami” 152 500


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

l art. 14, 28, 154 i 175 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l art. 12 ust. 4 pkt 4 i 11, art. 16 ust. 1 pkt 63 i 64, art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029


Jerzy Rybka

główny księgowy z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA