Kategorie

Umowa na odległość

Ustawa o prawach konsumenta określa rodzaje umów, od których Konsument nie może odstąpić. W porównaniu z poprzednim ustawodawstwem lista wyjątków została prawie o połowę wydłużona, jednocześnie zwiększyła się też ilość obowiązków po stronie przedsiębiorców, szczególnie obowiązków informacyjnych. Przy opisie wyjątków od prawa odstąpienia od umowy już na wstępie należy podkreślić, że prawo to z definicji nie dotyczy przedsiębiorców.
Zgodnie z art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta, konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia: charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy. Jak może uwolnić się od tej odpowiedzialności?
W obecnych czasach akwizycja staje się coraz mniej popularna, ale w dalszym ciągu funkcjonuje. Zakupy podczas pokazów akwizytorów są wygodne i szybkie, jeżeli przedsiębiorcy przestrzegają praw konsumentów. Taka forma zakupów to nic innego, jak zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, od której można odstąpić w ciągu 10 dni.
Zawarcie umowy na odległość, ze względu na swoją specyfikę, stwarza wiele możliwości wycofania się z niej, korzystnych dla kontrahenta. Takie ułatwienia dotyczą jedynie konsumentów, stąd przedsiębiorca nie może korzystać ze specjalnej ochrony.
Nie zawsze, aby umowa była wiążąca musi zostać zawarta na piśmie. W niektórych przypadkach można umowę zawrzeć ustnie i to na odległość, a i tak w świetle prawa będzie ważna.