Kategorie

Manewr

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESP, czyli Elektroniczna Kontrola Toru Jazdy, to układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.
Podczas pokonywania zakrętów w zimie niepożądane są gwałtowne manewry. Wejście w zakręt w zimie wymaga szczególnej ostrożności.
Badania pokazują, że na szczególnie odsłoniętych odcinkach dróg, silne wiatry mogą być bezpośrednią przyczyną lub jednym z istotnych czynników w ponad jednej trzeciej wszystkich wypadków drogowych.
Jazda zimą jest najtrudniejszym ze sprawdzianów umiejętności kierowcy. Mgły, gołoledzie, śnieżyce, nieuprzątnięte drogi to tylko część niebezpieczeństw jakie czyhają na kierowców w zimowych warunkach.
Bezpieczne pozostawienie samochodu zimą na dłuższy, nawet kilkudziesięciominutowy postój jest nie lada sztuką, której nie można nauczyć się na kursach dla przyszłych kierowców.
Zima to bardzo trudny okres dla kierowców i ich pojazdów. Aby ją przetrwać, trzeba radykalnie zmienić swoje nawyki i dostosować się do całkowicie odmiennych warunków.
Większość ludzi funkcjonuje lepiej podczas dnia i dlatego też, jazda w warunkach nocnych przebiega u nich mniej sprawnie. W warunkach nocnych wzrok człowieka nie działa tak efektywnie jak w dzień. Niektórzy ludzie w czasie jazdy nocą mogą mieć problemy z rozróżnianiem kolorów i oceną odległości.
Podczas gołoledzi czy intensywnych opadów śniegu możemy mieć problem z poruszaniem się po krajowych drogach. Wówczas jesteśmy szczególnie narażeni na stłuczki, wypadki, kolizje czy inne zagrożenia drogowe. Aby zminimalizować zagrożenie działajmy zdroworozsądkowo i wyposażmy swój samochód najlepiej jak się da.
Oprócz przepisów mówiących o technicznej stronie holowania zawartych w Prawie o ruchu drogowym warto pamiętać o kilku zasadach zwiększających bezpieczeństwo w czasie holowania.
Na pierwszy rzut oka holowanie samochodu wydaje się być prostą czynnością. Niestety, pozory mylą, więc przed holowaniem pojazdu trzeba zapoznać się z kilkoma zasadami związanymi z bezpieczeństwem i obsługą holowanego pojazdu.
Manewr omijania nieruchomych przeszkód, jakie mogą znajdować się na drodze, wbrew pozorom nie należy do łatwych, a i przepisy nie są w tym przypadku jednoznaczne.
Samo holowanie przyczepy stanowi dla kierowcy sporą niedogodność. Jest ona tym większa, im większa i cięższa jest przyczepa. Najgorzej jest w przypadku przyczepy campingowej.
W osobnym artykule pisaliśmy o wyjazdach na narty w rejony nie zawsze kojarzące się z turystyką zimową. Dla zwolenników innych rozrywek niż narciarstwo czy iceboating proponujemy alternatywne rozwiązania spędzania zimowych weekendów.
Przede wszystkim nie wjeżdżajmy w płynącą na całej szerokości jezdni wodę. Nawet niepozornie wyglądający strumień może zepchnąć samochód na pobocze.
Wszyscy profesjonalni zawodnicy driftingowych zmagań wiedzą, że nie wystarczy zaciągnąć hamulec ręczny i cieszyć się efektem. Na torze trzeba pokazać prawdziwe umiejętności oraz techniki pozwalające na jak najbardziej efektowny i długi kontrolowany poślizg.
Jazda defensywna to właściwie najskuteczniejszy sposób zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Podpowiadamy więc, na czym polega taki sposób jazdy oraz czemu warto go propagować wśród innych kierowców.
Zaparkowanie na wzniesieniu może być problemem, o ile nie jesteśmy przyzwyczajeni do precyzyjnego manewrowania. Samochód może staczać się, a poruszanie się do przodu może wymagać mocnego wdepnięcia pedału gazu.
Przebita opona to problem, który może zdarzyć się każdemu i wszędzie. Niestety, jeśli nam się to przytrafi, kontrola nad samochodem jest bardzo trudna. Podpowiadamy, jak bezpiecznie zjechać z drogi i zatrzymać się z uszkodzoną oponą.
W zimie widok kierowcy, który choć wciska gaz do „dechy” stoi w miejscu, nie jest rzadki. Tymczasem warto pamiętać, że letnimi nawykami śniegu i lodu nie pokonamy. Podpowiadamy jak poradzić sobie w przypadku zakopania się w śniegu.
Cofanie nawet doświadczonym kierowcom może sprawić problemy, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych i na niewielkiej powierzchni. I choć rzadko jeździmy do tyłu, warto podczas cofania zachować zwiększoną czujność.
Przestrzeganie kilku zasad sprawi, że parkowanie w zimie stanie się nie tyle przyjemniejsze, co łatwiejsze. Co ważne, pozwoli zaoszczędzić sporo czasu.
Problem stary jak…historia ronda. Tym większy im więcej rond buduje się nawet w niewielkich miejscowościach. A opinii tyle ilu kierowców.
Oczywiście lepiej unikać wjeżdżania na krawężniki, ale jesteśmy do tego zmuszeni to powinniśmy zrobić tak, aby wytrzymało to zarówno nasze zawieszenie jak i opony i felgi.
Podczas egzaminu na prawo jazdy sprawdzana jest nasza umiejętność manewrowania. Kiedyś manewry sprawdzano na placu w ośrodku egzaminacyjnym, teraz są one testowane na mieście, w naturalnych warunkach.
Każdy egzamin to wyzwanie i sytuacja stresująca. Egzamin na prawo jazdy również jest takim testem, podpowiadamy więc, jak wygląda sprawdzian naszych umiejętności podczas jazdy.
Lift-Off Oversteer, czyli nadsterowność spowodowana ujęciem gazu. Stosuje się ją we wszystkich rodzajach pojazdów, chociaż najgorzej działa ona w przypadku aut przednionapędowych i tych z automatyczną skrzynią biegów.
Jest kilka sposobów na wprowadzenie samochodu w poślizg, na przykład na „rybkę”, „wahadło”, „skandynawskie szarpnięcie” czy z ujęciem gazu.  W tym poradniku przybliżymy istotę "skandynawskiego szarpnięcia".
Na „rybkę”, „wahadło”, „skandynawskie szarpnięcie” czy z ujęciem gazu – sposobów na wprowadzenie samochodu w poślizg jest przynajmniej kilka. Nie polecamy trenować ich na drogach publicznych.
Policyjne statystyki nie kłamią - wypadki samochodowe podczas gołoledzi zdarzają się aż czterokrotnie częściej niż na mokrej nawierzchni oraz dwukrotnie częściej niż na zaśnieżonych jezdniach.
Jazda z przyczepą nie jest trudna, ale wymaga przyzwyczajenia. Przyczepa sprawia, że auto jest bardziej obciążone i dłuższe. Podpowiadamy jak bezpiecznie jeździć z przyczepą.
Są sytuacje, w których po niegroźnym wydarzeniu nie warto wzywać profesjonalistów z pomocy drogowej. Z wieloma problemami można poradzić obie samemu. Jednym z nich jest wyciąganie auta, które wpadło do rowu lub ugrzęzło w miękkim polu.
Ręczny hamulec jest w zasadzie hamulcem postojowym, dlatego jego skuteczność w zatrzymaniu jadącego samochodu jest znikoma. Bywa on jednak przysłowiową deską ratunku w krytycznych sytuacjach.
Stare samochody, które zalegają na osiedlowych parkingach już wkrótce trafią na złom. Projekt Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji przewiduje, iż nieużywane samochody w szybszym tempie zostaną odholowane na parkingi strzeżone.
Samochód z automatyczną skrzynią może stanowić problem przy holowaniu, ze względu na specyficzny charakter przekładni. Podpowiadamy, jak poprawnie holować auto z automatyczną skrzynią biegów.
Może nam się zdarzyć sytuacja, w której będziemy musieli być holowani. Samochód może zepsuć się w każdym momencie, a na pomoc drogową trzeba by długo czekać, a do tego zapłacić. Jeśli możemy poprosić znajomego o pomoc, warto wiedzieć, jak zachowywać się będąc holowanym.
Samochody psują się, a niekiedy usługa Assistance jest zbyt droga dla kierowców lub nie obejmuje niektórych wydarzeń. Wtedy znajomy może poprosić nas o pomoc w holowaniu, więc podpowiadamy, jak poprawnie holować samochód osobowy.
Często, z oszczędności lub z braku innych możliwości, samochód osobowy traktuje się jak dostawczy lub ciężarowy, przewożąc nim mniejsze meble i inne sprzęty gospodarstwa domowego, albo różnorodne pakunki.
Jazda po ulicach miast nie jest łatwą rzeczą nawet w dzień, przy pięknej pogodzie. Jeszcze trudniej jeździ się po zmierzchu, kiedy światła reflektorów innych pojazdów atakują wzrok kierowcy, a piesi nie zawsze są widoczni.
Gdy jeździmy samochodem, musimy być świadomi faktu, że na drodze są też inni użytkownicy. Sprawdź czy jesteś postrzegany jako szosowy terrorysta czy wręcz przeciwnie.
Wyprzedzanie na krętych, a więc najczęściej górskich drogach, jest manewrem nieprawdopodobnie trudnym i niebezpiecznym.
Manewr wyprzedzania należy do trudnych i niebezpiecznych. Pojazd wyprzedzający znajduje się dość długo na pasie przeznaczonym dla pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.
Jazda w górskim terenie stawia przed kierowcą i samochodem ogromne wymagania. Nawet drogi o statusie międzynarodowych nie są łatwe do pokonania.
Gdy ubiegamy się o prawo jazdy, umiejętność parkowania równoległego nie musi być konieczna – wszystko zależy od manewrów, których wykonanie będzie niezbędne podczas egzaminu. Gdy zaczynamy jeździć po mieście, ta umiejętność zaczyna być potrzebna. Podpowiadamy, jak sobie z tym radzić.
Zawracanie z przyczepą jest manewrem bardzo trudnym. Należy do kategorii najtrudniejszych, jeżeli ma być wykonane na bardzo wąskiej drodze. Zawracanie z przyczepą na górskiej drodze jest niewykonalne.
W opowieściach kierowców w przydrożnych barach pojawia się czasem motyw „załapania pobocza” i ściągnięcia samochodu z jezdni do rowu lub w pole.
Poważne awarie hamulców, objawiające się tym, że przestają ona działać, są na szczęście niesłychanie rzadkie. Mogą być spowodowane albo zerwaniem przewodów hamulcowych o jakiś wystający ponad drogę przedmiot.
W czasach, kiedy w miastach coraz trudniej o miejsca parkingowe, wybrzydzanie i wybieranie miejsca na postój samochodu może budzić co najwyżej zdziwienie u innych kierowców.
Jazda krętymi drogami, z licznymi zakrętami, czyli takich, jak większość dróg górskich, wymaga skupienia, wytężonej uwagi, a także pewnych umiejętności.
Jeżeli nie ma żadnych urządzeń do slipowania, trzeba wepchnąć przyczepę do wody dostatecznie daleko, a następnie wciągnąć na nią łódkę i wyciągnąć obciążoną przyczepę z wody
Podczas holowania ciężkiej przyczepy może się zdarzyć, że zaczyna ona wyczyniać przeróżne „harce”, które są bardzo trudne do opanowania. Tor jazdy holowanej przyczepy nie pokrywa się zupełnie z torem jazdy ciągnącego ją samochodu.