Kategorie

Manewr

Różni kierowcy mają różne nawyki. Jak zatem ocenić zachowanie polegające na skręcaniu z wciśniętym sprzęgłem? Dziś właśnie o tym opowiemy. Zobaczcie czemu takie przyzwyczajenie może być groźne.
W przypadku ratowania życia liczy się każda minuta. A dojazd np. karetki na miejsce wypadku w zakorkowanym mieście, może być poważnym problemem. Stąd pomysł na unormowanie prawne takiego pojęcia jak korytarz życia. Mandat ma jedynie zmusić kierowców do jego respektowania.
Czy wiesz co różni omijanie a wymijanie? Bardzo wielu kierowców w Polsce niestety nie rozróżnia tych pojęć. Wyjaśnimy je zatem żeby raz na zawsze rozwiać wątpliwości.
Wyprzedzanie jest manewrem polegającym na mijaniu pojazdu jadącego w tym samym kierunku. Czy ma znaczenie stroną, którą wyprzedzamy? Oczywiście. A więc czy można wykonać wyprzedzanie z prawej strony? Pod pewnymi warunkami tak.
Każdy z manewrów wykonywanych na drodze ma swoją nazwę. Co one oznaczają i jak prawidłowo się posługiwać pojęciami znanymi w prawie? Dziś zajmiemy się podstawą, czyli omijaniem, wymijaniem i wyprzedzaniem.
Jesień i zima to moment, w którym pogoda lubi obfitować w wiatr. A jego silne podmuchy pojawiają się nagle i mogą być naprawdę niebezpieczne dla kierowców. Jak radzić sobie z bocznymi podmuchami wiatru?
Kwestia włączania lewego kierunkowskazu przy wjeździe na rondo stanowi kość niezgody między kierowcami ponieważ nie została rozstrzygnięta w przepisach. Z pomocą przychodzi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, który orzekł że przy wjeździe na rondo nie ma konieczności włączania lewego kierunkowskazu.
Poruszając się po drogach publicznych, często zdarza się że kierowcy nie wiedzą jak zachować się w określonych sytuacjach podczas manewru zmiany pasa. Sam manewr na drodze jednopasmowej nie należy do najtrudniejszych czynności, ale gdy na jezdni pojawią się trzy pasy to zdarza się że kierowcy jadą „na czuja”, ponieważ nie mają pojęcia kto z której strony może wjechać jako pierwszy, a kto kogo powinien przepuścić. Jest to poważny problem, a świadczy głownie o tym fakt braku znajomości przepisów ruchu drogowego.
Sygnalizatory kierunkowe S-3 znakomicie ułatwiają kierowcom pokonywanie skrzyżowań. Podstawowa zaleta organizacji ruchu opartej na takich sygnalizatorach polega na tym, że podczas wykonywania manewru skręcania lub zawracania nie napotykamy ruchu poprzecznego. Jeśli zatem sygnalizator kierunkowy wyświetla sygnał zielony, możemy śmiało jechać przez skrzyżowanie. Zupełnie inaczej, niż podczas wykonywania tzw. skrętu warunkowego.
Na pasach ruchu często występują przed skrzyżowaniami tzw. strzałki kierunkowe czyli znaki poziome. Znakomicie ułatwiają one kierującym zorientowanie się, w jakim kierunku można jechać na skrzyżowaniu z danego pasu ruchu. Warto jednak pamiętać o pewnych zasadach.
Wielu kierowców niestety nie zna dokładnie przepisów dotyczących skręcania i zawracania na skrzyżowaniach. Trzeba pamiętać, że zawracanie jest manewrem odmiennym, niż skręcanie, chociaż pierwsza faza obu tych manewrów wydaje się bardzo podobna.
Na temat tzw. pierwszeństwa łamanego i sygnalizacji świetlnej występujących jednocześnie na skrzyżowaniu krążą różne domorosłe teorie, niestety często błędne. Chcemy dziś przypomnieć, jak powinien postępować kierujący pojazdem na takim skrzyżowaniu.
Nie wszyscy kierowcy znają znaczenie sygnalizatorów kierunkowych S-3, a w szczególności zasady zawracania na takich skrzyżowaniach. Nie można też wykluczyć, że są tacy zmotoryzowani, którzy te zasady świadomie lekceważą. Tak czy owak warto przypomnieć znaczenie sygnalizatorów kierunkowych i uzmysłowić kierowcom, jakie zagrożenie może w pewnych sytuacjach spowodować niezastosowanie się do wskazań tych sygnalizatorów.
Zawracanie na skrzyżowaniach jest manewrem, który powoduje wiele nieporozumień, kolizyjnych sytuacji, a nawet zderzeń. Wynikają one z nieznajomości przepisów u kierowców, a więc dziś wyjaśnimy, kto ma w takiej sytuacji pierwszeństwo.
Umiejętność utrzymywania auta w pasie drogi jest szczególnie ważna na wąskich, lokalnych drogach gminnych. Jakie zachowywać się za kierownicą by zawsze trafić w środek pasa?
Pozycja za kierownicą wpływa na szybkość reakcji kierowcy, jego zmęczenie lub sprawność manewrowania. Jak należy dobrać tę najwłaściwszą?
Warto regularnie odświeżać sobie przepisy ruchu drogowego aby uniknąć niepotrzebnych mandatów i kłótni na drodze. Zwracamy uwagę na najczęściej łamane przepisy ruchu drogowego na obszarze zabudowanym.
Prawidłowe ułożenie rąk na kierownicy ma bezpośrednie przełożenie na szansę prawidłowej reakcji na powstałe na drodze zagrożenie. Dlaczego?
Kara za zbytni pośpiech na drodze może mieć swoje źródło nie tylko w szybkiej jeździe, ale i nerwowych zachowaniu kierowcy. Oto czego należy się wystrzegać aby nie otrzymać mandatu.
Widok auta, które ugrzęzło w zaspie śnieżnej nie jest czymś niezwykłym w okresie zimy. Co zrobić aby sprawnie pokonać zaspę?
Prawidłowe pokonanie skrzyżowania możliwe jest jeśli kierowca ma odpowiednią wiedzę i umiejętności. Oto co radzą w tym temacie eksperci ze Szkoły Jazdy Renault.
Jesienna aura ogranicza widoczność na drogach, przez bardzo łatwo nie zauważyć na czas uszkodzeń w nawierzchni jezdni. Co robić gdy zdajemy sobie sprawę, że nie unikniemy wjazdu w dziurę na drodze?
Nie od dziś wiadomo, że wraz z wiekiem człowiek traci pewne umiejętności, bądź wyraźnie się one u niego obniżają. Czy zatem podeszły wiek kierowcy zwiększa ryzyko spowodowania przez niego wypadku na drodze?
Przedstawiamy kolejne trzy techniki wprowadzania samochodu w kontrolowany poślizg.
Jazda w poślizgu samochodem, o ile jest on przez nas kontrolowany, jest źródłem sporej frajdy i satysfakcji. Podpowiadamy najbardziej znane techniki wprowadzania auta kontrolowany poślizg.
Wyprzedzanie to jeden z najtrudniejszych i najniebezpieczniejszych manewrów do wykonania na drodze. Jak wykonać go w sposób sprawny i bezpieczny?
Aby zwiększyć pole widzenia za kierownicą należy poprawnie ustawić lusterka wsteczne w aucie. Podpowiadamy jak to zrobić!
Ponad rok od wprowadzenia zaostrzonego taryfikatora mandatów kierowcy nadal nagminnie nie respektują przepisów o ruchu drogowym. Jakie są ich najczęstsze przewinienia?
Od 19 stycznia obowiązują nowe manewry na egzaminie dla motocyklistów. Zdania są trudniejsze, ale dzięki nim, na drogach powinno przybyć dobrze wyszkolonych motocyklistów.
Agresja i stres za kierownicą auta wywołany jest najczęściej nieprawidłowym wykonaniem manewru przez innego kierowcę na drodze. Oto zachowania, za które możesz zostać zganiony przez innych użytkowników aut.
Jazda pod prąd autostradą naraża niewinne osoby na niebezpieczeństwo. Mercedes-Benz zaprezentował niedawno system zapobiegający wykonaniu takiego manewru.
Punkty za szybkość zamiany biegów, wykonywanie manewrów czy płynną jazdę to tylko część z możliwości jakie oferuje program Driving Excitement Analyser. Aplikacja dostępna w samochodach MINI potrafi ocenić styl jazdy kierowcy.
Zapoznane się nowymi przepisami w sprawie rowerzystów jest obligatoryjne dla każdego kierowcy. Ich nieznajomość może się okazać zarówno kosztowna jak i niebezpieczna.
Zderzenie samochodu osobowego z ciężarówką bardzo często kończy się tragicznie. O czym należy pamiętać, aby obniżyć do minimum ryzyko kolizji z pojazdem ciężarowym?
Kierowcy poruszający się po największych miastach w Polsce często spotykają się z sytuacjami, kiedy kierowcy autobusów komunikacji miejskiej zachowują się tak, jakby mieli dodatkowe przywileje. Jak jest w rzeczywistości?
Mimo że autostrady należą do najbezpieczniejszych dróg w Polsce, trzeba pamiętać, że również na nich dochodzi do tragicznych zdarzeń. Oto przegląd największych zagrożeń z jakimi trzeba się liczyć na autostradzie.
Nowe parkometry spotkać już można na wybranych ulicach Warszawy, Łodzi i Wrocławia. Okazuje się, że budzą spore kontrowersje, bowiem wymagają podania numeru rejestracyjnego auta. W jakim celu wyposażono je w nową funkcję? Czy nie jest to aby zbyt intensywne naruszanie prywatności kierowców?
Od listopada żeby zaparkować w centrum warszawy kierowcy muszą wpisać w parkometrze numer rejestracyjny parkowanego auta. Nowe parkometry mają za zadanie ukrócić oszustwa związane z parkowaniem samochodu.

Hamowanie

Hamowaniem nazywamy czynności i reakcji układów pojazdu w celu zmniejszenia jego prędkości lub nawet doprowadzenia do jego zatrzymania się szybciej, niż wynikałoby to z oporów toczenia i układu napędowego oraz oporu powietrza, przeciwstawiających się jego inercji.
Pod pojęciem włączania się do ruchu rozumiemy każdą bez wyjątku inicjację ruchu pojazdu mającą na celu jazdę drogą publiczną, nawet gdy nie porusza się nią w zasięgu wzroku żaden inny pojazd.

Zawracanie

Zawracanie polega na zmianie kierunku jazdy na przeciwny, czyli o kąt równy 180 stopni. Jest to jeden z najtrudniejszych manewrów, zwłaszcza w sytuacji, gdy promień skrętu zawracającego auta jest większy, niż szerokość drogi, po której się on porusza.

Wymijanie

Wymijanie, zwane także mijaniem, polega na przejechaniu obok innego uczestnika, poruszającego się w kierunku przeciwnym, z zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami.

Wyprzedzanie

Wyprzedzanie jest jednym z najbardziej niebezpiecznych manewrów na drodze. Polega ono na przejechaniu obok pojazdu, poruszającego się w tym samym kierunku.

Manewrowanie

Manewrowanie pojazdem jest pojęciem bardzo szerokim, obejmującym w praktyce wszystkie planowane akcje, w jakich bierze udział w sposób czynny lub bierny samochód i jego kierowca.
Suzuki Motor Poland organizuje już po raz drugi Wyższą Szkołę Jazdy dla Kobiet. To specjalna edycja znanej już od pięciu lat Suzuki Shell Moto Szkoły. Tym razem szkolenie przeznaczone jest wyłącznie dla kobiet-motocyklistek.
Zawracanie na drogach wąskich ma niewiele wspólnego z zawracaniem, jakiego uczą instruktorzy na kursach dla przyszłych kierowców.
Jazda wąskimi, często krętymi drogami, należy do zadań trudnych. Trudne są wszystkie manewry na nich wykonywane. Najtrudniejsze z nich to wyprzedzanie i omijanie.
Tylko z pozoru omijanie przeszkód nieruchomych jest manewrem prostym i łatwym. W niektórych przypadkach może być on bardzo niebezpieczny.
Silne podmuchy wiatru przyczyniły się do wielu groźnych, często śmiertelnych wypadków. Boczny wiatr potrafi zepchnąć auto z drogi do rowu albo je przewrócić. Może także zmienić wbrew woli kierowcy tor jazdy jego pojazdu tak, że znajdzie się on na drodze innych samochodów, w tym nadjeżdżających z przeciwka.
Wyjazd zaparkowanym samochodem z ciasnego miejsca parkingowego jest nie lada sztuką. Tylko w niewielkim stopniu mogą ułatwić parkingowe manewry czujniki parkowania i kamera, pokazująca sytuację za samochodem.