Kategorie

Eksploatacja

Prawidłowe odpowietrzenie układu wspomagania gwarantuje jego bezproblemową pracę. W poradniku tym znajduje się opis odpowietrzania po wymianie pompy.
Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego jest stosowane w autach od wielu lat. Jednak do dzisiaj potrafi stwarzać wiele problemów, często trudnych do rozwiązania.
Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego jest stosowane w autach od wielu lat. Jednak do dzisiaj potrafi stwarzać wiele problemów, często trudnych do rozwiązania.
Skrzypienie zawieszenia jest to dosyć skomplikowany problem w Alfach Romeo 147 i 156. Nawet po zamontowaniu nowych części potrafią wydawać z siebie nieprzyjemne dźwięki.
Ipod jest bardzo popularnym gadżetem. W poradniku tym pokażemy jak zintegrować nasz odtwarzacz z oryginalnym radiem w Alfa Romeo 147.
Odpalanie samochodu z pilota to jeden z wielu dodatkowych gadżetów, które możemy zamontować osobiście. Wiąże się to z instalacją odpowiedniego alarmu.
Regularne odgrzybianie klimatyzacji to jedna z podstawowych czynności, którą musimy wykonywać minimum, co roku. W poradniku tym dowiesz się jak prawidłowo odgrzybić klimatyzację w swoim Alfa Romeo 156.
Zabrudzenie silniczka krokowego może znacząco wpływać na pracę silnika. Nie ma jednak konieczności zakupu nowego, można go samodzielnie wyczyścić.
W przypadku osiągów auta nie warto wierzyć w subiektywne odczucia. Prostym, stosunkowo tanim i, co najważniejsze bezpiecznym sposobem na sprawdzenie wartości mocy i momentu obrotowego, a także przyspieszeń i prędkości maksymalnej, jest hamownia podwoziowa.
W Alfie 156 dosyć często przepalają się żarówki postojowe. Niestety dosyć częsta wymiana może być uciążliwa. W poradniku tym przedstawimy sposób na przepalające się żarówki.
Cieknąca chłodnica wymaga natychmiastowej naprawy. W poradniku tym pokażemy jak szybko i sprawnie wymienić chłodnicę wody w Alfa Romeo 156 1.8 TS.
Stojąca wycieraczka po środku tylnej szyby może świadczyć o uszkodzonym silniczku. W poradniku tym pokażemy jak naprawić taką usterkę w naszym Seicento.
Wymiana filtra cząstek stałych to koszt rzędu kilku tysięcy złotych. W dodatku jeśli użytkujemy auto tylko w mieście możemy być wręcz pewni, że awaria prędzej czy później się powtórzy. Czy jest zatem sposób, żeby usunąć awaryjny filtr z układu wydechowego auta?
Filtr cząstek stałych to jeden z najbardziej awaryjnych elementów współczesnych silników diesla. Systemy filtrów cząstek stałych takie jak DPF czy FAP miały dbać o ekologie wyłapując cząstki sadzy, a stały się zmorą kierowców i mechaników, wszystko przez ich totalne niedopracowanie.
Opony zimowe doskonale sprawdzają się w niskich temperaturach, gdy pada śnieg, i tylko w takich warunkach należy ich używać. W lecie zimówki będą gorzej hamowały, gorzej poradzą sobie z deszczem. Dlatego dobrze jest wymienić opony już na wiosnę, gdy temperatury przez całą dobę będą już dodatnie.
Opony zimowe należy założyć na auto, gdy temperatura w dzień spadnie poniżej pewnego poziomu. Tak samo działa to w drugą stronę: na wiosnę warto zmienić zimówki na opony letnie.
Podtlenek azotu to jeden z najprostszych sposobów, żeby radykalnie zwiększyć moc auta i to stosunkowo niewielkim kosztem. Już podstawowe instalacje "NOS" dodają silnikowi nawet 30 procent mocy, ale tylko przez kilkanaście sekund. Przy tym koszt jednej butli podtlenku azotu to około 300 złotych.
Fabryczne systemy audio bardzo często nie spełniają wszystkich oczekiwań właściciela auta. Dlatego można próbować je rozbudowywać. Poprawić można wiele, począwszy od możliwości samego odtwarzacza, a na jakości i mocy dźwięku kończąc.
Automatyczne światła do jazdy dziennej są od 2011 roku elementem obowiązkowego wyposażenia nowych aut sprzedawanych w Unii Europejskiej. Co daje montaż świateł dziennych i w jakich warunkach można z nich korzystać?
Propan-butan (LPG) jest tańszy od benzyny, dlatego wielu kierowców decyduje się „zagazować” swoje auto. Problem w tym, że paliwo to tylko część wydatków eksploatacyjnych. Instalacja gazowa LPG kosztuje, podobnie jak jej utrzymanie i regulacja. W końcu - czy gaz LPG nie spowoduje szybszego zużycia silnika?
Klasyczne zielone, nowoczesne niebieskie, albo krwiste czerwone – kolor podświetlenia zegarów w samochodach rzadko jest dobierany „na oko”. Producenci kształtują w ten sposób wizerunek marki. Przykład? Choćby nowy opel Astra, który po wciśnięciu przycisku "Sport" zmienia podświetlenie na intensywnie czerwone.
Większe felgi doskonale prezentują się na każdym aucie. Trzeba jednak pamiętać, że zmieniając rozmiar felgi, zmieniamy jednocześnie wielkość całego koła, a zatem i jego obwód, a to od tego parametru zależy działanie prędkościomierza.
Większe felgi to też przekłamanie wskazań prędkościomierza. Zmiana wielkości koła to również zmiana jego obwodu, od którego zależy prawidłowe działanie wskaźnika prędkości.
Przyczyny słabo działającego ogrzewania w samochodzie mogą być bardzo różne. W systemie ogrzewania mogą się popsuć zarówno elementy elektryczne, jak i mechaniczne. Naprawa niestety będzie kosztowna, głównie dlatego, że poważniejsze awarie wymagają rozmontowania całej deski rozdzielczej.
Rozrusznik, jak każde urządzenie elektromechaniczne, w skrajnie niskiej temperaturze potrafi nas niemile zaskoczyć. Jakie to mogą być awarie i co robić, żeby na mrozie jak najlepiej korzystać z rozrusznika?
Wyjazdy autem na urlop wiążą się z koniecznością zabrania ze sobą różnych rzeczy, z których zamierzamy korzystać podczas wypoczynku. Zdolności transportowe naszych czterech kółek można powiększyć za pomocą zewnętrznych bagażników. Mocuje się je głównie na dachu. Są i takie przeznaczone do montażu na pokrywie bagażnika lub na holowniczym haku.
Planując budżet „na samochód” lepiej nie wierzyć w dane spalania podawane przez producenta w instrukcji. Te wartości uzyskano w prawie idealnych warunkach na hamowni. W codziennej jeździe spalanie może być nawet 2 razy wyższe niż deklarowane w prospekcie.
Na stacjach benzynowych, w marketach motoryzacyjnych, ale i w internecie znajdziemy dziesiątki, jak nie setki, preparatów „uszlachetniających” paliwo. Ich wytwórcy obiecują, że specyfiki usuwają szkodliwe osady, zakonserwują elementy ruchome, a nawet usuną wodę. Ale czy w przypadku każdego silnika wolno je stosować?
Z kontrolkami na desce rozdzielczej jest trochę jak ze znakami drogowymi. Są te informujące, ale i te nakazujące – w tym przypadku natychmiastowe zatrzymanie i wyłączenie auta. Kiedy podróż trzeba przerwać, a kiedy można dojechać do warsztatu?
Silnik odpala, ale nie trzyma obrotów, krztusi się i gaśnie, gdy zdejmiemy nogę z gazu – znane objawy? To oznacza, że do cylindra trafia zła porcja paliwa, ewentualnie (w silnikach benzynowych) nie ma iskry. Co się mogło zepsuć?
Uszkodzony rozrusznik może przyczynić się do nieplanowanego postoju. W poradniku tym pokażemy sposób, w jaki go wyczyścić i wymienić bendiks oraz przednią tuleję. Całą operację przeprowadzimy w Punto I z silnikiem 1.2.
W poradniku tym pokażemy jak samodzielnie zdemontować deskę rozdzielczą w Fiacie Punto MK1. Jest to niezbędna czynność przy wymianie chociażby nagrzewnicy.
Benzyna 98-oktanowa jest często nawet o złotówkę droższa niż popularna 95. Co daje jej tankowanie? Czy nasze auto będzie miało lepsze osiągi, spadnie spalanie? A może to tylko bezsensowne wydawanie pieniędzy?
Preparaty smarujące w sprayu są łatwe w użyciu i skutecznie pomagają przy zapieczonych śrubach czy zatartych prowadnicach. Nie zawsze można z nich jednak korzystać! Kiedy spray może być szkodliwy?
Wciskamy pedał hamulca i słyszymy przeraźliwy pisk i zgrzyt, aż do momentu gdy zatrzymamy auto. W wielu przypadkach piszczenie hamulców może oznaczać konieczność wizyty w warsztacie, ale nie zawsze. Dlaczego zatem hamulce piszczą?
Żywotność sprzęgła w największym stopniu zależy od mocy silnika i od umiejętności kierowcy. Sprawne posługiwanie się pedałem sprzęgła może wydłużyć czas jego prawidłowego działania nawet o połowę. Dlatego warto znać kilka podstawowych zasad.
Ubywający olej nie musi być znakiem, że silnik jest niesprawny lub nadmiernie zużyty. Nawet nowe silniki zużywają olej, co jest zjawiskiem normalnym. Ile oleju może spalić silnik, kiedy zużycie jest już nadmierne?
Uszkodzonej opony nie trzeba od razu wymieniać. Warsztaty wulkanizacyjne są w stanie załatać różnego rodzaju przebicia. Taka „łatka” ma trwałość nawet 30 tysięcy kilometrów, a to oznacza, że jest w stanie przeżyć cały czas eksploatacji opony. Niestety, nie da się załatać każdej dziury.
Łata na kole ma trwałość nawet 30 tysięcy kilometrów, może więc wytrzymać nawet cały okres "życia" opony. Niestety nie każde uszkodzenie da się załatać.
Rozładowany akumulator skutecznie potrafi unieruchomić każde auto, szczególnie, jeśli nie mamy od kogo pożyczyć prądu. Ale przecież można zawsze spróbować odpalić "na pych"... Otóż nie zawsze! W przypadków niektórych silników może to doprowadzić do poważnej awarii. Metodą "na pych" nie odpalimy również automatu.
Dlaczego psuje się zawór EGR, jak go naprawić? Zawór recyrkulacji spalin (EGR) to element o którym większość kierowców dowiaduje się dopiero, gdy ten się popsuje... Najogólniej rzecz biorąc EGR ma za zadanie kierować część spalin z powrotem do silnika. Zawór zawodzi najczęściej przez nagromadzoną w wydechu sadzę i cząstki stałe.
Awarie koła dwumasowego to częsta i kosztowna przypadłość współczesnych diesli. Po części to wina niedoskonałości konstrukcji „dwumasówki”, ale żywotność koła dwumasowego można też skrócić złą techniką jazdy. Dlaczego psuje się kolo dwumasowe, jak można zapobiec awarii?
Są montowane seryjnie w autach sportowych, ale występują też jako zamienniki do większości popularnych modeli. Nawiercane tarcze hamulcowe, bo o nich mowa, są przy tym droższe od klasycznych. Czy taka inwestycja się opłaca? Czy nawiercane tarcze hamulcowe mogą skrócić drogę hamowania?
Każde auto osobowo-ciężarowe można przerejestrować na osobówkę. Jakie są tego korzyści? Możemy zgodnie z prawem wymontować nieporęczną kratkę z bagażnika. Warto jednak wiedzieć, że fizyczne wyjęcie kraty to za mało...
Mało kierowców zdaje sobie z tego sprawę, ale na spalanie bardzo wpływa obciążenie alternatora, czyli pobór prądu. Im więcej urządzeń elektrycznych mamy włączonych, tym więcej benzyny potrzebuje silnik.
Wymiana zbiornika płynu chłodzącego nie jest bardzo skomplikowana. W poradniku tym przedstawimy jak sprawnie i szybko wymienić uszkodzony zbiorniczek na płyn chłodzący.
Najtańsze konie mechaniczne to te uzyskane dzięki zmniejszeniu wagi auta. Lżejszy samochód lepiej przyspiesza, szybciej reaguje na ruchy kierownicą i lepiej hamuje. Kuracja odchudzająca często daje lepsze efekty niż zakup drogich tuningowych części.
Filtr kabinowy oczyszcza powietrze zaciągane do kabiny pasażerskiej przez wentylator. Zazwyczaj przy wymianie tego elementu stajemy przed wyborem... tańszy zwykły czy może droższy węglowy? Czy w tym przypadku opłaca się zapłacić więcej?
Świece zapłonowe mogą mieć elektrodę wykonaną z różnych materiałów. Najtańsze są świece z centralną elektrodą miedzianą lub niklowo-kadmową (Ni-Cd). Droższe są te z platynową lub irydową elektrodą. Czy warto w takie irydowe świece zainwestować?
Wartość napięcia i pojemność to tylko dwie cechy akumulatora. Kupując nowy warto pamiętać o rzeczy najważniejszej - czy zmieści się on pod maską.