Kategorie

Eksploatacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szerokość, profil, wielkość felgi na jakiej powinna być zamontowana, nośność, dopuszczalna prędkość maksymalna, ale też data produkcji i informacje o dodatkowych właściwościach – to wszystko zapisane jest na ścianie bocznej opony. Trzeba tylko wiedzieć JAK te dane rozszyfrować.
Proces doważania kół zamontowanych na samochodzie eliminuje błędy, które powstają w wyniku "laboratoryjnego" wyważania koła na wyważarce.
Są nowe, tanie, wyglądają dokładnie tak samo jak te renomowanych firm, co więcej mają nawet podobną nazwę. O czym mowa? O oponach z Chin. Takie ogumienie robi ostatnio furorę, szczególnie w internecie. Jaka jest prawda o chińskich produktach oponiarskich?
Szukając niedrogiego ogumienia prędzej czy później trafimy na ofertę opon bieżnikowanych. Takie gumy sprzedawane są zazwyczaj jako „nowe” i kuszą bardzo korzystną ceną. Czy to dobre rozwiązanie, czy nalewki są bezpieczne? Kiedy można je stosować?
Wielu kierowców decyduje się na opony szersze niż te fabryczne. Takie rozwiązanie ma swoje uzasadnienie, ale niesie też ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Jakie? Na co trzeba uważać zakładając szersze opony niż te zalecane przez fabrykę?
Wiele samochodów sprowadzanych do Polski szczególnie z krajów Beneluksu i Holandii jeździ na oponach deszczowych. Czasem zdarza się też, że handlarze próbują sprzedawać takie gumy jako zimówki. Niestety to nie to samo, a użyteczność opon deszczowych w Polsce jest delikatnie rzecz ujmując ograniczona.
W poradniku tym opiszemy jak sprawdzić przewody elastyczne w przedziale silnika. Nie wymaga to od nas dużej pracy, dlatego warto przeprowadzić taki przegląd. Oto, jak to zrobić w Nissanie Primera P10/P11.
Częste wymiany oleju silnikowego są dobrą metodą na zapewnienie silnikowi odpowiedniej kondycji. W poradniku tym dowiesz się jak samemu wymienić olej w Nissanie Primera z silnikiem benzynowym 1,6 i 2,0.
Jak ważny jest stan wtryskiwaczy nie trzeba nikomu tłumaczyć. W artykule tym pokażemy jak samemu skontrolować wtryskiwacze w Maździe 323. Cała operacja nie jest trudna i warto przeprowadzić ją samemu.
Za pomocą pomiaru ciśnienia sprężania można przekonać się, w jakiej kondycji jest nasz silnik w Maździe 323 IV. W poradniku tym dowiesz się, jakie są poprawne wartości ciśnienia i jak wykonać pomiar.
Odpowiednie luzy zaworowe znacznie przedłużą żywotność naszego silnika. W poradniku tym dowiesz się wszystkiego o luzach zaworowych i ich regulacji.
Zachowanie odpowiedniego stanu paska rozrządu oraz jego regularna wymiana to podstawy eksploatacji każdego silnika. W poradniku tym dowiesz się, jak skontrolować pasek rozrządu.
Łatwiej będzie ubiegać się o leasing. Od teraz nie tylko przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z takiej formy użytkowania samochodu.
Prawidłowa praca elementów ruchomych zależy od dobrego smarowania. W poradniku tym pokażemy, które elementy regularnie sprawdzać i smarować.
W modelu 323 z automatyczną skrzynią biegów proces kontroli przebiega inaczej niż w przypadku przekładni ręcznej. W poradniku tym dowiesz się, jak zadbać o automat w Mazdzie 323.
Olej w skrzyni biegów jest znacznie trwalszy niż silnikowy. Jednak również wymaga wymiany. Poniżej znajduje się opis jak kontrolować i wymieniać olej w manualnej skrzyni biegów w Mazdzie 323.
Regularne wymiany oleju silnikowego są podstawą do utrzymania dobrego stanu mechanicznego auta. W poradniku tym dowiesz się jak i kiedy wymieniać olej w Mazdzie 323, rocznik 1989 - 1994.
2011 rok przyniesie 15-milionowy samochód wyposażony w produkowany przez Nexteer Automotive elektryczny układ kierowniczy (EPS). W ciągu dekady zrewolucjonizował on technologię systemów sterowania. Z polskim udziałem.
Z instrukcji samochodów już blisko 10 lat temu zniknęły zapisy dotyczące docierania nowego silnika. Teoretycznie można zatem od pierwszego przekręcenia kluczyka wykorzystywać pełną jego moc i zakres obrotów. Docieranie – choć jest przeżytkiem – ma jednak nadal swoje uzasadnienie.
Zdarzyło Ci się zatankować do baku więcej niż ma on pojemności? To wcale nie musi oznaczać, że dystrybutor na stacji benzynowej kłamie i ktoś próbuje nas naciągnąć. Teoretycznie i praktycznie możliwe jest zatankowanie więcej niż bak ma pojemności.
Większość kierowców ma do swojego auta dwa komplety opon – letnie i zimowe. Co zrobić z oponami, ewentualnie całymi kolami, których w danym sezonie nie używamy? W jaki sposób je właściwie przechowywać?
Wciąż żywy pozostaje mit, że automatyczne skrzynie biegów bardzo często ulegają awariom. To NIEPRAWDA! Poprawnie obsługiwany, serwisowany i używany automat wystarczy na ponad 300 tysięcy kilometrów!
Zanim zdecydujemy się na kosztowną wymianę szyby na nową, warto sprawdzić, czy nie kwalifikuje się ona do naprawy. O tym czy szybę da się naprawić decyduje rodzaj uszkodzenia, jego umiejscowienie, a także typ stłuczonej szyby.
Płaskie wycieraczki to jedna z nowinek, która bardzo dobrze przyjęła się na rynku. Są ładne, lekkie i nie mają widocznych elementów metalowych, które mogłyby rdzewieć, ale...Co one dają i jak dobrać płaskie piórka do starego auta?
Wnętrze samochodu jest jednym z lepszych zasobników energii słonecznej. Auto pozostawione na słońcu nagrzewa się błyskawicznie, a temperatura wewnątrz może osiągnąć nawet kilkadziesiąt stopni Celsjusza.
Wnętrze samochodu jest jednym z lepszych zasobników energii słonecznej. Auto pozostawione na słońcu nagrzewa się błyskawicznie, a temperatura wewnątrz może osiągnąć nawet kilkadziesiąt stopni Celsjusza.
Nie istnieją samochody, które są całkowicie „bezobsługowe". Są czynności, które zwykle należy wykonać przed rozpoczęciem jazdy, bez możliwości powierzenia ich zawodowemu mechanikowi.
Silniki większości pojazdów produkowanych w krajach europejskich przed pół wiekiem i wcześniej, były dostosowane do paliw o innych właściwościach, niż stosowane obecnie. Dotyczy to głównie silników z zapłonem iskrowym.
Zabytkowy pojazd ma swój urok nie tylko dzięki wyglądowi zewnętrznemu, ale także wtedy, kiedy można się pochwalić czystym, dobrze utrzymanym silnikiem, znajdującym się wewnątrz równie czystej komory silnika.
Jedną z najsłabszych stron produkowanych w pierwszej połowie XX wieku pojazdów były ich opony. Nie bez powodu nazywano je „kartoflakami”.
Niektóre rozwiązania konstrukcyjne w starych modelach samochodów i motocykli dziś mogą zaskakiwać i dziwić ich użytkowników. Są one świadectwem minionej epoki i unaoczniają wielkość postępu technicznego.
W pojazdach zabytkowych mamy bardzo często do czynienia z silnikami dolnozaworowymi. Są to niemal zawsze silniki bardzo stare, liczące co najmniej pięćdziesiąt lat i dawno wycofane z produkcji.
Nawet jak pojazdy zabytkowe są w pełni sprawne, nie zawsze można wyruszać nimi na dalekie trasy bez wcześniejszego przeglądu. Przygotowanie pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek i napraw na drodze.
W starszych pojazdach o silnikach z zapłonem iskrowym stosowano różnego rodzaju gaźniki. Najpopularniejszymi i najczęściej spotykanymi w Polsce były gaźniki, zwane popularnie Solex, Weber i Jikov (wymawiane jako żikow) oraz Pierburg. Nazwy te pochodziły od nazw firm je produkujących i miały się nijak do rzeczywistych typów gaźników.
Polski przemysł motoryzacyjny nie miał w latach powojennych nadzwyczaj interesującej historii. Pojazdy produkowano przez dziesięciolecia niemal w niezmienionej postaci, a różnice między kolejnymi modelami polegały głownie na kosmetycznych zmianach wyglądu i cyfr lub liter w oznaczeniach.
Zdarza się czasem, że samochód zaczyna wykazywać tendencję do samoczynnej zmiany toru jazdy i kierowca musi wówczas cały czas przeciwstawiać się temu za pomocą odpowiedniej zmiany położenia kierownicy. Mówimy wówczas o „ściąganiu pojazdu”.
Czasem zdarza się, że silnik podczas jazdy niespodziewanie zgaśnie i nie daje się uruchomić. Mogą być różne przyczyny tego zjawiska. Każdej z nich towarzyszą inne symptomy.
Ciepły lub gorący silnik nie powinien stwarzać żadnych problemów z uruchomieniem, ponieważ znajduje się w naturalnym dla normalnej pracy stanie. Jednak w oldtimerach nie zawsze tak się dzieje.
Jak zły sen prześladuje wielu kierowców myśl o tym, że silnik w ich oldtimerze nie da się uruchomić, gdy wystygnie podczas dłuższego postoju, zwłaszcza na mrozie.
Przyczyną przerw w pracy silnika oraz utraty mocy mogą być niesprawne świece zapłonowe. Sprawdzenie stanu świec zapłonowych nie jest czynnością skomplikowaną.
Wzbogacenie mieszanki paliwowo-powietrznej jest konieczne, aby nastąpił rozruch zimnego silnika. Realizuje się je różnymi sposobami.
Nie wszystkie felgi w pojazdach zabytkowych są na tyle szczelne, że można na nie założyć opony bezdętkowe. Jeszcze pięćdziesiąt lat temu stosowanie dętek było normą.
Producenci silników zawsze podają rodzaje zalecanych olejów, którymi można napełniać miski olejowe bez ryzyka, że mogą one zaszkodzić silnikowi. Współczesne oleje są bardzo uniwersalne, a silniki tak dopracowane technologicznie, że w praktyce można w nich stosować dowolne oleje o zalecanej lepkości.
Współcześnie produkowane silniki samochodowe i inne ważne podzespoły nie wymagają czasochłonnego docierania w pierwszym okresie eksploatacji. Dlatego nie wszyscy kierowcy wiedzą, jak postępować ze starymi modelami silników, zarówno nieużywanymi, jak i po wykonaniu ich remontu.
Zabytkowe pojazdy, jeżeli były cały czas eksploatowane, podlegały różnym procesom niszczącym, przy czym największe w nich spustoszenie czyniła korozja elementów karoserii. Natomiast jeżeli taki samochód stał przez kilka i więcej lat nieeksploatowany, negatywne wpływy atmosferyczne mogły odcisnąć swoje piętno także na silniku, zwłaszcza na cylindrach ponad tłokami, na pierścieniach tłokowych, zaworach i na wielu innych elementach.
Aby sprawdzić, czy naprawy i regulacje zapłonu, gaźnika lub wtryskiwaczy przyniosły spodziewane efekty w postaci oszczędności paliwa, wcale nie trzeba czekać, aż wypali się całe paliwo ze zbiornika. Można zastosować zbiornik zastępczy o bardzo małej pojemności.
Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych ubiegłego wieku przeprowadzono w Polsce badania, dotyczące częstotliwości awarii, występujących w produkowanych wówczas w Polsce samochodach osobowych. Oto najważniejsze wyniki tych badań.
Rozwiązania techniczne stosowane w pojazdach zabytkowych bardzo często różnią się w znacznym stopniu od tych, z którymi mamy do czynienia dziś. Toteż nie każdy mechanik potrafi naprawić oldtimera, a wielu nawet nie wie, jak wykonać przy nich podstawowe czynności obsługowe.
Naprawa silnika samochodowego, zwłaszcza naprawa wynikająca z jego zużycia podczas bardzo długiej lub niewłaściwej eksploatacji, wiąże się ze sporym wydatkiem. Jest to jedna z najkosztowniejszych napraw oldtimera.
Pojazdy zabytkowe, jak każdy zabytek, powinny być otoczone należytą troską, aby przez długie lata dawały świadectwo stanu motoryzacji i techniki w latach kiedy powstawały.