REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany - sposób na przetrwanie i szansa na sukces. Jak wprowadzić je w firmie?

Jak skutecznie wprowadzać zmiany w firmie?
Jak skutecznie wprowadzać zmiany w firmie?

REKLAMA

REKLAMA

Większość ludzi podchodzi do zmian w sposób sceptyczny. Zauważył to już Józef Ignacy Kraszewski, pisząc: „Ludzie boją się zmian, nawet na lepsze”, potwierdzają to także współczesne badania. Wszystko dlatego, że nasz mózg w większości przypadków woli „chodzić utartymi ścieżkami” zamiast dostarczać sobie dodatkowego wysiłku. Jeśli jednak byśmy się nie zmieniali, to już dawno byśmy wyginęli. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku biznesu. Jak więc skutecznie wprowadzać zmiany w firmie i czy można się do tego przygotować?

Strach się bać?

Często jedyne, co powstrzymuje nas przed zmianami, to strach. Nie bez powodu najlepiej z ich wdrażaniem radzą sobie osoby, które stosunkowo łatwo podejmują decyzje, nie boją się ryzyka i panują nad emocjami. Pozostali zwykle decydują się na wprowadzenie nowych rozwiązań dopiero wtedy, gdy obawa przed brakiem działania jest większa niż strach związanych z jego podjęciem. W ich przypadku jednym ze sposobów dokonywania trwałych zmian jest właściwa ocena dobrych i złych stron danej sytuacji. Dlaczego? Ponieważ dopiero gdy przeanalizujemy i dobrze zrozumiemy argumenty za i przeciw, znajdziemy się w punkcie, który pozwoli zastanowić się nad tym, jakie siły nas hamują i z tego względu należy je osłabić, a które mają właściwości napędowe i dobrze będzie je wzmocnić. Może też okazać się, że warto nabrać dystansu i poszukać głębiej przyczyn myślenia, które dotychczas nastawiało nas przeciwko zmianie.

REKLAMA

REKLAMA

Dlaczego tak często się nie udaje?

Każdego dnia organizacje na całym świecie podejmują próby wprowadzenia często dużych i kosztownych zmian, których celem jest poprawa status quo. Zanim jednak przystąpi się do takiego działania warto, a wręcz należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań, między innymi: Jakie są metody wprowadzania zmian? Co zmiana pozwala zyskać organizacji? Jakie są kluczowe kamienie milowe takiego procesu? Jeśli tego nie zrobimy, narażamy się na ryzyko, które ponosi wiele firm – szacuje się bowiem, że od 50% do nawet 70% prób wprowadzania nowych rozwiązań jest nieudanych.

Niektóre zmiany giną nagle, ale są i takie, które „umierają” długo, rujnując zasoby firmy oraz morale i energię jej pracowników. Za śmierć zmiany w organizacji zgodnie z teorią Blancharda może być odpowiedzialnych 13 podejrzanych, a często – jak w dobrym kryminale – „morderca” nie działa sam. W czasie pracy z organizacjami przeprowadzamy więc „śledztwo”, zastanawiamy się nad znanymi im zmianami spotkanymi w przeszłości, których nie udało się wprowadzić. Próbujemy znaleźć powód i typujemy podejrzanego. I najważniejsze – zastanawiamy się, jak uniknąć takiej sytuacji w przyszłości.

Kluczowe elementy sukcesu

Sukces wdrożenia zmiany w organizacji polega na połączeniu trzech elementów: wiedzy (jak wykonać zadanie?), umiejętności (jak je zrealizować?) i świadomości (kto będzie się do tego najlepiej nadawał?). Niezależnie od przyczyny zaistnienia zmiany i obszaru, który będzie ona obejmować, należy pamiętać, że zarządzanie nią wymaga podejścia procesowego. Ważne będzie wyznaczenie kolejnych, logicznie następujących po sobie etapów. Na poziomie operacyjnym może skorzystać z modelu J. Kottera, który pozwala w konkretnych ośmiu krokach przejść implementację zmiany w organizacji. Na poziomie strategicznym z kadrą zarządzającą dobrze z kolei przeprowadzić proces analizy oparty na modelu DICE (ang. duration – integrity – commitment – effort). Model ten wymaga dodatkowego wysiłku oraz otwartego konfrontowania się z rzeczywistością, jednak w zamian zwiększa szanse na sukces w postaci udanie wprowadzonej zmiany, a to z kolei dowodzi o zdolnościach adaptacji firmy.

REKLAMA

Grzegorz Mielewski

Dalszy ciąg materiału pod wideo

trener biznesu z firmy doradczo-szkoleniowej Integra Consulting Poland

Menedżer i licencjonowany trener biznesu z wieloletnim doświadczeniem na stanowiskach najwyższych szczebli organizacji. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu rozwijania umiejętności handlowych oraz kompetencji takich jak np. kierowanie zespołem, zarządzanie sobą w czasie, przywództwo, negocjacje w biznesie, efektywna komunikacja czy zasady i metody oceniania realizacji celów i kompetencji pracowników. Prowadził liczne warsztaty dla kierowników sprzedaży typu "Train the Trainers" w międzynarodowych koncernach. Praktyk w zakresie coachingu menedżerskiego, negocjacji oraz zarządzania nie tylko zespołem, ale i firmą średniej wielkości.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA