REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany - sposób na przetrwanie i szansa na sukces. Jak wprowadzić je w firmie?

Jak skutecznie wprowadzać zmiany w firmie?
Jak skutecznie wprowadzać zmiany w firmie?

REKLAMA

REKLAMA

Większość ludzi podchodzi do zmian w sposób sceptyczny. Zauważył to już Józef Ignacy Kraszewski, pisząc: „Ludzie boją się zmian, nawet na lepsze”, potwierdzają to także współczesne badania. Wszystko dlatego, że nasz mózg w większości przypadków woli „chodzić utartymi ścieżkami” zamiast dostarczać sobie dodatkowego wysiłku. Jeśli jednak byśmy się nie zmieniali, to już dawno byśmy wyginęli. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku biznesu. Jak więc skutecznie wprowadzać zmiany w firmie i czy można się do tego przygotować?

Strach się bać?

Często jedyne, co powstrzymuje nas przed zmianami, to strach. Nie bez powodu najlepiej z ich wdrażaniem radzą sobie osoby, które stosunkowo łatwo podejmują decyzje, nie boją się ryzyka i panują nad emocjami. Pozostali zwykle decydują się na wprowadzenie nowych rozwiązań dopiero wtedy, gdy obawa przed brakiem działania jest większa niż strach związanych z jego podjęciem. W ich przypadku jednym ze sposobów dokonywania trwałych zmian jest właściwa ocena dobrych i złych stron danej sytuacji. Dlaczego? Ponieważ dopiero gdy przeanalizujemy i dobrze zrozumiemy argumenty za i przeciw, znajdziemy się w punkcie, który pozwoli zastanowić się nad tym, jakie siły nas hamują i z tego względu należy je osłabić, a które mają właściwości napędowe i dobrze będzie je wzmocnić. Może też okazać się, że warto nabrać dystansu i poszukać głębiej przyczyn myślenia, które dotychczas nastawiało nas przeciwko zmianie.

REKLAMA

Dlaczego tak często się nie udaje?

REKLAMA

Każdego dnia organizacje na całym świecie podejmują próby wprowadzenia często dużych i kosztownych zmian, których celem jest poprawa status quo. Zanim jednak przystąpi się do takiego działania warto, a wręcz należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań, między innymi: Jakie są metody wprowadzania zmian? Co zmiana pozwala zyskać organizacji? Jakie są kluczowe kamienie milowe takiego procesu? Jeśli tego nie zrobimy, narażamy się na ryzyko, które ponosi wiele firm – szacuje się bowiem, że od 50% do nawet 70% prób wprowadzania nowych rozwiązań jest nieudanych.

Niektóre zmiany giną nagle, ale są i takie, które „umierają” długo, rujnując zasoby firmy oraz morale i energię jej pracowników. Za śmierć zmiany w organizacji zgodnie z teorią Blancharda może być odpowiedzialnych 13 podejrzanych, a często – jak w dobrym kryminale – „morderca” nie działa sam. W czasie pracy z organizacjami przeprowadzamy więc „śledztwo”, zastanawiamy się nad znanymi im zmianami spotkanymi w przeszłości, których nie udało się wprowadzić. Próbujemy znaleźć powód i typujemy podejrzanego. I najważniejsze – zastanawiamy się, jak uniknąć takiej sytuacji w przyszłości.

Kluczowe elementy sukcesu

Sukces wdrożenia zmiany w organizacji polega na połączeniu trzech elementów: wiedzy (jak wykonać zadanie?), umiejętności (jak je zrealizować?) i świadomości (kto będzie się do tego najlepiej nadawał?). Niezależnie od przyczyny zaistnienia zmiany i obszaru, który będzie ona obejmować, należy pamiętać, że zarządzanie nią wymaga podejścia procesowego. Ważne będzie wyznaczenie kolejnych, logicznie następujących po sobie etapów. Na poziomie operacyjnym może skorzystać z modelu J. Kottera, który pozwala w konkretnych ośmiu krokach przejść implementację zmiany w organizacji. Na poziomie strategicznym z kadrą zarządzającą dobrze z kolei przeprowadzić proces analizy oparty na modelu DICE (ang. duration – integrity – commitment – effort). Model ten wymaga dodatkowego wysiłku oraz otwartego konfrontowania się z rzeczywistością, jednak w zamian zwiększa szanse na sukces w postaci udanie wprowadzonej zmiany, a to z kolei dowodzi o zdolnościach adaptacji firmy.

Grzegorz Mielewski

Dalszy ciąg materiału pod wideo

trener biznesu z firmy doradczo-szkoleniowej Integra Consulting Poland

Menedżer i licencjonowany trener biznesu z wieloletnim doświadczeniem na stanowiskach najwyższych szczebli organizacji. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu rozwijania umiejętności handlowych oraz kompetencji takich jak np. kierowanie zespołem, zarządzanie sobą w czasie, przywództwo, negocjacje w biznesie, efektywna komunikacja czy zasady i metody oceniania realizacji celów i kompetencji pracowników. Prowadził liczne warsztaty dla kierowników sprzedaży typu "Train the Trainers" w międzynarodowych koncernach. Praktyk w zakresie coachingu menedżerskiego, negocjacji oraz zarządzania nie tylko zespołem, ale i firmą średniej wielkości.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA