REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można odliczyć VAT od usług gastronomicznych?

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
VAT a usługi gastronomiczne.
VAT a usługi gastronomiczne.

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę niewielki hotel na obrzeżach miasta. W hotelu organizuję imprezy okolicznościowe, wesela, konferencje itp. Oprócz wynajmu pokoi dla gości, organizuję również wyżywienie dla gości. Zwykle podaję posiłki zakupione od firm cateringowych. Jestem VAT-owcem i w związku z tym nie wiem czy naliczony na fakturach za nabywane przeze mnie usługi gastronomiczne VAT mogę odliczać?

Nie

REKLAMA

Od 1 stycznia 2008 r. rozszerzony został zakres podmiotów świadczących usługi turystyki, które powinny być objęte procedurą marży w rozumieniu art. 119 ustawy o VAT. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 grudnia 2008 r., hotel nie odliczy VAT z faktur za nabywane na potrzeby gości usługi gastronomiczne.

Na podstawie obowiązujących regulacji art. 119 ustawy o VAT szczególną procedurą opodatkowania VAT marży objęci są m.in. podatnicy świadczący usługi hotelarskie i nabywający usługi gastronomiczne od zewnętrznych podmiotów w celu zagwarantowania gościom hoteli posiłków. Podatnik nie ma wówczas prawa wyboru opodatkowania świadczonych przez siebie usług zgodnie z zasadami ogólnymi.

Zobacz: Jak rozliczyć delegację zleceniobiorcy?

REKLAMA

Przypominam, że usługi turystyki podlegają szczególnym zasadom opodatkowania VAT. Podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jednak stosowanie opodatkowania marży uzależnione jest od łącznego spełnienia trzech warunków, o których mowa w art. 119 ust. 3 ustawy o VAT:
1. podatnik ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
2. podatnik działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
3. przy świadczeniu usługi podatnik nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzone od 1 stycznia 2008 r. zmiany spowodowały, iż w sytuacji kiedy podatnik spełnia wszystkie warunki wymienione w art. 119 ustawy o VAT, wtedy w odniesieniu do świadczonych przez niego usług turystyki jest zobowiązany stosować procedurę opodatkowania marży. Jednak polska ustawa o VAT nie wprowadza ograniczenia w zakresie podmiotów świadczących usługi turystyki, które powinny być objęte procedurą marży.

Ministerstwo Finansów stoi na stanowisku, że zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz orzecznictwa ETS specjalna procedura marży dotyczy wszystkich podmiotów gospodarczych świadczących usługi turystyki w rozumieniu art. 119 ustawy o VAT jako kompleksowej usługi obejmującej w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie. Według MF nie ma podstaw do dokonania zmiany przepisów ustawy o VAT w ten sposób, aby procedurę opodatkowania marży odnosić jedynie do biur podróży i organizatorów wycieczek turystycznych (odpowiedź MF na interpelację poselską nr 6950, sygn. pisma PT2/ 0602/9/645/EPT/08/BMI9-2562).

Zobacz: Amortyzacja środków trwałych otrzymanych w spadku - porada

Efekt jest taki, że procedurą marży od 1 stycznia 2008 r. zostali objęci hotelarze nabywający usługi gastronomiczne od podmiotów zewnętrznych w celu zagwarantowania gościom hoteli posiłków.

REKLAMA

Z punktu widzenia hotelarza na prawo do odliczania VAT od nabywanych usług gastronomicznych istotne znaczenie może mieć wyrok ETS z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 (Magoora). Wynika z niego, iż państwo członkowskie nie może zmieniać po dniu przystąpienia do UE swego ustawodawstwa w sposób, który rozszerza zakres zastosowania ograniczeń w prawie odliczania podatku naliczonego w stosunku do sytuacji istniejącej przed wstąpieniem do UE. Podczas gdy przepis umożliwiający odliczanie VAT od usług gastronomicznych przez podmioty świadczące usługi turystyki wprowadzono już w 2002 roku, a regulacja ta nie była zmieniana, aż do dnia akcesji Polski do UE.

Przedsiębiorca w ramach usług hotelarskich nabywa od zewnętrznego podmiotu świadczącego usługi gastronomiczne np. szwedzki bufet śniadaniowy, posiłki obiadowe i posiłki podawane do pokojów. Usługi te w zależności od przedmiotu opodatkowane są stawką 7-proc. lub 22-proc. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedsiębiorca przy świadczeniu usług hotelarskich nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie usług gastronomicznych.


Waldemar Żuchowski
Ekspert podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA