REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sporządzić remanent?

Podatnicy mają obowiązek dokonania wyceny remanentu najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu.
Podatnicy mają obowiązek dokonania wyceny remanentu najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów obowiązani są do sporządzenia remanentu (spisu z natury) wraz z nadejściem ostatnich dni roku podatkowego. Po sporządzeniu spisu podatnicy powinni dokonać wycenę remanentu w terminie 14 dni.

Spis ten obejmuje towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe, braki i odpady, a także towary stanowiące własność podatnika, znajdujące się na chwilę sporządzenia spisu poza jego zakładem. Dodatkowo w spisie powinny zostać uwzględnione towary obce, które na chwilę sporządzenia spisu znajdują się w zakładzie podatnika.

REKLAMA

REKLAMA

Po sporządzeniu spisu z natury podatnicy mają obowiązek dokonania wyceny:

  • towarów i materiałów według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeśli ceny rynkowe są niższe od cen zakupu lub nabycia;
  • półwyrobów, wyrobów gotowych i braków własnej produkcji – według kosztów wytworzenia;
  • odpadów użytkowych – według wartości wynikającej z oszacowania uwzględniającego ich przydatność do dalszego użytkowania;
  • produkcji niezakończonej (przy działalności usługowej lub budowlanej) według kosztów wytworzenia, z tym że wartość ta nie może być niższa od kosztów materiałów bezpośrednich zużytych do produkcji;
  • produkcji zwierzęcej według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu;
  • towarów obcych nie podlegających wycenie.

Ceną zakupu jest cena, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszona o podatek VAT (jeśli podlega odliczeniu), natomiast przy imporcie powiększona o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe, obniżona o rabaty i opusty i inne podobne obniżenia. Ceną nabycia jest cena zakupu składnika majątku, powiększona o koszty uboczne związane z zakupem towarów i składnikami majątku do chwili złożenia ich w magazynie według cen zakupu ( w szczególności o koszty transportu, załadunku, wyładunku oraz ubezpieczenia w drodze).

Kosztami wytworzenia są wszelkie koszty związane bezpośrednio i pośrednio z przerobem materiałów, z wykonywaniem usług lub pozyskaniem (wydobyciem) kopalin, z wyłączeniem kosztów sprzedaży wyrobów gotowych i usług.

REKLAMA

Polecamy: serwis Leasing

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy mają obowiązek dokonania wyceny remanentu najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu. Należy pamiętać, że w celu ustalenia wartości poszczególnych składników spisu z natury (towarów i materiałów) według cen nabycia należy ustalić dodatkowo procentowy wskaźnik kosztów ubocznych zakupu (wynikających z kolumny 11 KPiR), w stosunku do ogólnej wartości zakupów towarów handlowych i materiałów (ujętych w kolumnie 10). Wskaźnik ten ustala się sumując koszty uboczne zakupu przemnożone przez 100 i podzielone przez wartość zakupu. Jednostkowy koszt zakupu należy podwyższyć o ustalony wskaźnik i na koniec ustalić wartość poszczególnych składników.

W przypadku wyceny remanentu według ceny nabycia, cenę zakupu należy obligatoryjnie korygować, stosując wskaźnik kosztów ubocznych zakupu. Jeśli podatnik dokonuje wyceny towarów i materiałów według cen zakupu, nie ma obowiązku podwyższania cen zakupu o ten wskaźnik.

Podatnik w roku 2010 r. kupił 200 netbooków w cenie 800 zł za sztukę. Koszty transportu wyniosły 1200 złotych. Na koniec roku 2010 r. podatnik miał na stanie 20 netbooków, których nie udało się sprzedać w trakcie roku.
Wycena remanentu według cen zakupu: 20 szt.* 800 zł = 16 000 zł.
Wycena remanenty według cen nabycia:
a) Obliczenie wskaźnika kosztów ubocznych zakupu: (1 200 zł*100)/(200*800 zł) = 0,75%
b) Wycena remanentu: 20 szt.*(800 zł +0,75%*800 zł)= 20*806 zł = 16 120 zł

Polecamy: Co to jest faktura VAT-marża?

Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Autor: Iwona Cackowska, księgowa Tax Care

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA