REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sporządzić remanent?

Podatnicy mają obowiązek dokonania wyceny remanentu najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu.
Podatnicy mają obowiązek dokonania wyceny remanentu najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów obowiązani są do sporządzenia remanentu (spisu z natury) wraz z nadejściem ostatnich dni roku podatkowego. Po sporządzeniu spisu podatnicy powinni dokonać wycenę remanentu w terminie 14 dni.

Spis ten obejmuje towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe, braki i odpady, a także towary stanowiące własność podatnika, znajdujące się na chwilę sporządzenia spisu poza jego zakładem. Dodatkowo w spisie powinny zostać uwzględnione towary obce, które na chwilę sporządzenia spisu znajdują się w zakładzie podatnika.

REKLAMA

Po sporządzeniu spisu z natury podatnicy mają obowiązek dokonania wyceny:

  • towarów i materiałów według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeśli ceny rynkowe są niższe od cen zakupu lub nabycia;
  • półwyrobów, wyrobów gotowych i braków własnej produkcji – według kosztów wytworzenia;
  • odpadów użytkowych – według wartości wynikającej z oszacowania uwzględniającego ich przydatność do dalszego użytkowania;
  • produkcji niezakończonej (przy działalności usługowej lub budowlanej) według kosztów wytworzenia, z tym że wartość ta nie może być niższa od kosztów materiałów bezpośrednich zużytych do produkcji;
  • produkcji zwierzęcej według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu;
  • towarów obcych nie podlegających wycenie.

REKLAMA

Ceną zakupu jest cena, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszona o podatek VAT (jeśli podlega odliczeniu), natomiast przy imporcie powiększona o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe, obniżona o rabaty i opusty i inne podobne obniżenia. Ceną nabycia jest cena zakupu składnika majątku, powiększona o koszty uboczne związane z zakupem towarów i składnikami majątku do chwili złożenia ich w magazynie według cen zakupu ( w szczególności o koszty transportu, załadunku, wyładunku oraz ubezpieczenia w drodze).

Kosztami wytworzenia są wszelkie koszty związane bezpośrednio i pośrednio z przerobem materiałów, z wykonywaniem usług lub pozyskaniem (wydobyciem) kopalin, z wyłączeniem kosztów sprzedaży wyrobów gotowych i usług.

Polecamy: serwis Leasing

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podatnicy mają obowiązek dokonania wyceny remanentu najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu. Należy pamiętać, że w celu ustalenia wartości poszczególnych składników spisu z natury (towarów i materiałów) według cen nabycia należy ustalić dodatkowo procentowy wskaźnik kosztów ubocznych zakupu (wynikających z kolumny 11 KPiR), w stosunku do ogólnej wartości zakupów towarów handlowych i materiałów (ujętych w kolumnie 10). Wskaźnik ten ustala się sumując koszty uboczne zakupu przemnożone przez 100 i podzielone przez wartość zakupu. Jednostkowy koszt zakupu należy podwyższyć o ustalony wskaźnik i na koniec ustalić wartość poszczególnych składników.

W przypadku wyceny remanentu według ceny nabycia, cenę zakupu należy obligatoryjnie korygować, stosując wskaźnik kosztów ubocznych zakupu. Jeśli podatnik dokonuje wyceny towarów i materiałów według cen zakupu, nie ma obowiązku podwyższania cen zakupu o ten wskaźnik.

Podatnik w roku 2010 r. kupił 200 netbooków w cenie 800 zł za sztukę. Koszty transportu wyniosły 1200 złotych. Na koniec roku 2010 r. podatnik miał na stanie 20 netbooków, których nie udało się sprzedać w trakcie roku.
Wycena remanentu według cen zakupu: 20 szt.* 800 zł = 16 000 zł.
Wycena remanenty według cen nabycia:
a) Obliczenie wskaźnika kosztów ubocznych zakupu: (1 200 zł*100)/(200*800 zł) = 0,75%
b) Wycena remanentu: 20 szt.*(800 zł +0,75%*800 zł)= 20*806 zł = 16 120 zł

Polecamy: Co to jest faktura VAT-marża?

Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Autor: Iwona Cackowska, księgowa Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych dostaną tantiemy za udostępnianie ich dzieł w Internecie. Czy coś się zmieni dla osób korzystających z internetu?

Rada Ministrów 14 maja 2024 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Na mocy tych przepisów twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów muzycznych (i słowno-muzycznych) będą mieli prawo do tantiem z tytułu eksploatacji ich dzieł w internecie.

Firma prosi klienta o dane by spersonalizować ofertę, jak reaguje polski konsument

Firmy chcą wiedzieć coraz więcej o swoich klientach po to by łatwiej konkurować z innymi, dostarczając na rynek produkty lepiej dostosowane do oczekiwań i potrzeb nabywców. Konsumenci z kolei są gotowi przekazać więcej danych o sobie, ale nie za darmo – wiedzą już, że takie dane to towar, który ma swoją cenę oczekują więc w zamian dla siebie korzyści. Jakich?

REKLAMA