Compliance – co to takiego?
W języku polskim compliance oznacza „przestrzeganie, „zgodność”.Compliance jest to więc dziedzina wiedzy zajmująca się minimalizacją ryzyka braku zgodności działań przedsiębiorstwa z:
- przepisami prawa,
reklama
reklama
- regulacjami wewnętrznymi, czy
- przyjętymi przez organizację standardami postępowania.
W praktyce jest to zapewnienie zgodności prowadzonej przez dane przedsiębiorstwo działalności operacyjnej z krajowymi i międzynarodowymi wymogami prawa oraz przepisami branżowymi, regulacjami i standardami wewnętrznymi, jak również zasadami etyki.
W sposób syntetyczny compliance można również wyjaśnić przy pomocy definicji pochodzącej z książki Bartosza Makowicza „Compliance w przedsiębiorstwie”, Wolters Kluwer Polska, 2011r., która zakłada, że „compliance jest to taki sposób organizacji przedsiębiorstwa, który redukuje do minimum ryzyko wystąpienia wszelkich nieprawidłowości”.
Celem wprowadzania procedur compliance jest przede wszystkim zapobieganie stratom finansowym przedsiębiorstwa lub utracie jego reputacji.
Na compliance należy spojrzeć z perspektywy wewnętrznej oraz zewnętrznej. Sprowadza się to do tego, że compliance funkcjonuje w dwóch płaszczyznach:
- wewnątrz organizacji , gdzie oznacza szereg kodeksów i regulacji do przestrzegania których zobowiązany jest każdy pracownik czy współpracownik, edukację w postaci szkoleń uświadamiających, wprowadzanie wewnętrznych regulaminów i procedur organizacyjnych.
- na zewnątrz organizacji oznacza dobre praktyki wobec kontrahentów i instytucji prawnych, lojalność kontraktową, ochronę danych osobowych, zapobieganie malwersacjom finansowym.
Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe - nowe obowiązki pracodawców i płatników
Compliance oficer – kim jest i czym się zajmuje?
W wielu przedsiębiorstwach, w szczególności instytucjach finansowych takich jak banki, funkcjonują całe działy compliance. W innych przedsiębiorstwach wystarczające jest stworzenie stanowiska tzw. compliance officer. Specjalistów compliance officer zatrudniają zwłaszcza przedsiębiorstwa produkcyjne, farmaceutyczne czy producenci żywności. W mojej ocenie, w każdej branży, w której konieczne jest przestrzeganie odpowiednich procedur, konieczne jest obecnie powołanie stanowiska compliance officer. Funkcję tą można przyrównać do tzw. „wewnętrznego policjanta”, czy też „nadzorcy” w organizacji. Compliance officer bada, czy wszystkie zasady są przestrzegane.
Praca compliance officera polega przede wszystkim na minimalizowaniu ryzyka braku zgodności działań przedsiębiorstwa z regulacjami prawnymi, normami, bądź zestawami zaleceń, w celu zapobiegania stratom finansowym lub utracie reputacji.