Zastrzeżenie karty płatniczej
REKLAMA
REKLAMA
Zastrzeżenie karty płatniczej to procedura stosowana w przypadku, gdy utracimy dostęp do karty lub umożliwimy go osobie nieuprawnionej. Przykład takiej sytuacji stanowi: zgubienie, kradzież, zniszczenie karty oraz uzyskanie kodu dostępu PIN/ CVV2/ CVC2 przez osobę nieuprawnioną. Rozumiane jest jako zgłoszenie karty do zablokowania. Należy go dokonać niezwłocznie po zauważeniu jednej ze wskazanych wyżej sytuacji. Mamy trzy możliwości dokonania zastrzeżenia: przy pomocy infolinii telefonicznej, poprzez stronę internetową banku lub osobiście w dowolnym oddziale naszego banku. Zastrzeżenie chroni przed użyciem karty przez osobę nieuprawnioną i utratą znajdujących się na rachunku bankowym oszczędności.
REKLAMA
Zastrzeżenie karty płatniczej to zgłoszenie jej do zablokowania.
Dotychczasowe regulacje
Dotychczas każdy bank samodzielnie udostępniał wskazane procedury swoim klientom. Specjalna infolinia, zajmującą się obsługą kart płatniczych była dostępna tylko dla klientów tego konkretnego banku, coraz częściej 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. W przypadku zaistnienia przykrej sytuacji – zgubienia lub zniszczenia karty zmuszeni byliśmy do szukania numeru kontaktowego banku, z którego usług korzystamy. Niejednokrotnie mogło to nastręczać wielu trudności. Sytuacja komplikowała się jeszcze bardziej w przypadku osób korzystających z kilku kart w różnych bankach. Wówczas musiała ona znać kilka numerów telefonów.
Zadaj pytanie na: Forum
Nowe uregulowania
REKLAMA
Od stycznia 2014 roku kartę płatniczą możemy zastrzec dzwoniąc pod jeden, wspólny numer - 828 828 828. Jest on dostępny całodobowo zarówno w Polsce jak i poza granicami kraju. Do nowego systemu należy 20 banków dysponujących 80% rynku kart płatniczych w Polsce. Wprowadzenie jednolitego systemu zastrzegania kart płatniczych to inicjatywa Związku Banków Polskich (ZBP). Numer dostępny jest z obu typów telefonu (komórkowego oraz stacjonarnego). Dodatkowy kanał umożliwiający dostęp do procedury zastrzegania karty płatniczej stanowi strona internetowa www.zastrzegam.pl.
Przyjęcie zastrzeżenia wymaga weryfikacji danych osobowych zastrzegającego oraz danych dotyczących karty. Możemy więc zostać poproszeni o okazanie dowodu tożsamości oraz podanie ustalonego wcześniej hasła bezpieczeństwa.
Zobacz: Jak zastrzec dowód osobisty w banku?
Korzyści
Zastrzeżenie karty to procedura bardzo korzystna dla klienta banku. Skutkuje ona przejęciem przez bank pełnej odpowiedzialność za nieuprawnione transakcje dokonane kartą (od kwoty 150 euro). Ważne jest zatem by dokonać jej możliwie najszybciej. Klient banku ponosi ryzyko i odpowiedzialność tylko za transakcje dokonane przez osobę nieuprawnioną od momentu zgubienia czy kradzieży do chwili zastrzeżenia, do kwoty 150 euro. Bank nie bierze na siebie jednak odpowiedzialności za transakcje potwierdzone kodem PIN. To na właścicielu karty ciąży bowiem obowiązek nieujawniania tego numeru żadnym osobom.
Niedopuszczalne jest umieszczanie samoprzylepnej kartki z kodem PIN bezpośrednio na karcie płatniczej.
Jeśli po jakimś czasie odnajdziemy kartę płatniczą uważaną za zagubioną, nie będziemy już mieli możliwości skorzystania z niej. Nie ma opcji odblokowania zastrzeżonej karty. W tej sytuacji należy złożyć wniosek o wydanie nowej karty. Zgłoszenia takiego można dokonać najczęściej zarówno drogą telefoniczną, internetową jak i osobiście. Starą – nieaktywną - kartę należy zniszczyć bądź zostawić w placówce banku.
Opłaty
Zastrzeżenie karty płatniczej powinno być dokonane bezpłatnie. Opłata za taką usługę widnieje na liście umownych klauzul niedozwolonych prowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK). Klauzula o treści: „W przypadku unieważnienia, zagubienia lub kradzieży karty posiadacz karty zobowiązany jest zapłacić bankowi kwoty należne w związku z jej zastrzeżeniem określone w cenniku usług" została uznana za niezgodną z prawem w wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKIK) z dnia 5 czerwca 2003 roku (sygn. akt XVII Amc 39/02).
Podstawowe zasady użytkowania karty płatniczej
Dla własnego bezpieczeństwa warto pamiętać o podstawowych zasadach użytkowania karty płatniczej.
Po pierwsze nie powinniśmy nosić jej w portfelu, razem z pieniędzmi i innymi dokumentami. W przypadku kradzieży tracimy je wszystkie jednocześnie, a złodziej uzyskuje nieograniczony dostęp do wszystkich naszych danych. Dokonując płatności kartą nie powinniśmy podawać jej sprzedawcy a już na pewno tracić z pola widzenia. Powinniśmy mieć zapewnioną możliwość samodzielnego wprowadzenia karty do odpowiedniego urządzenia (terminala płatniczego). Ważny jest także sposób wprowadzania kodu PIN. Warto upewnić się, czy żadna postronna osoba nie ma do niego dostępu. Wypłat gotówki z bankomatu lub w oddziale banku powinniśmy dokonywać tylko osobiście. Warto także porównać kwoty widniejące na potwierdzeniu dokonania transakcji z tymi zawartymi w historii rachunku. Dokumenty otrzymane z banku w tradycyjnej formie, zawierające np. numer PIN lub numer karty należy przed wyrzuceniem zniszczyć, w sposób uniemożliwiający odczytanie danych.
Polecamy serwis: Prawa konsumenta
Dodatkowym zabezpieczeniem może być ustalenie dziennego limitu dokonywanych transakcji. Oznacza to, że w jednym dniu nie moglibyśmy dokonać transakcji, których łączna kwota przekroczyłaby np. 600 zł. W przypadku kradzieży karty mamy gwarancję, że złodziej „nie wyczyści” naszego konta. Będzie mógł wypłacić jednego dnia tylko tyle, na ile opiewa ustalony, dzienny limit.
Podstawa prawna:
- ustawa z 29 sierpnia 1997 roku - Prawo bankowe,
- wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKIK) z dnia 5 czerwca 2003 roku (sygn. akt XVII Amc 39/02).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.