REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postępowanie spadkowe u notariusza

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 2 października 2008 r.  można przeprowadzić postępowanie spadkowe u notariusza. Weszły bowiem w życie długo oczekiwane nowelizacje kodeksu cywilnego i kodeksu postępowania cywilnego.

Obecnie ze sprawą spadkową możemy udać się do notariusza w celu przeprowadzenia postępowania spadkowego.

REKLAMA

REKLAMA

Notariusz może sporządzić „akt potwierdzenia dziedziczenia” – który jest równoznaczny z postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku. Notariusz może także otworzyć i ogłosić testament- z takimi samymi skutkami jak ma to miejsce w sądzie.

Jak to wygląda?

Chcąc skorzystać z notarialnego poświadczenia dziedziczenia, musimy dokonać mniej więcej tych samym czynności co do tej pory :

  • Trzeba będzie posiadać akt zgonu spadkodawcy
  • Przekazać notariuszowi posiadany testament (jeśli był sporządzony)
  • Przedstawić akta stanu cywilnego spadkobierców ustawowych
  • Zawiadomić spadkobierców ustawowych i testamentowych o wizycie u notariusza
    • WAŻNE: Notariusz nie sporządzi potwierdzenia jeśli na „posiedzeniu” nie stawią się wszyscy spadkobiercy- naszym zadaniem jest wszystkich zawiadomić.
  • Jeśli nie minęło pół roku od otwarcia spadku – notariusz musi przyjąć od spadkodawców oświadczenia o przyjęciu , lub odrzuceniu spadku (chyba że były już złożone).

Notariusz będzie musiał pouczyć klientów o odpowiedzialności karnej za złożenie niezgodnego z prawem zapewnienia spadkowego.

REKLAMA

Jaki są korzyści postępowania przed notariuszem?

Przede wszystkim można zaoszczędzić na czasie- sądy często działają opieszale, a na wydanie postanowienia można czekać dosyć długo. Notariusz zazwyczaj jest w stanie zadziałać dużo szybciej. Ma to istotne znaczenie dla tych spadkobierców, którzy muszą szybko zadbać o majątek spadkodawcy – np. towary, czy akcje giełdowe .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inną przyczyną jest wygoda, zazwyczaj łatwiej znaleźć notariusza niż sąd- ponadto można się z nim umówić na konkretny termin, podczas gdy data posiedzenia sądowego może być niespodziewana i zwyczajnie nam nie pasować.

Jakie są niebezpieczeństwa ?

Koszty

Nie zostało zmienione rozporządzenie o taksie notarialnej – stąd nadal nie wiemy ile będzie kosztować postępowanie przed notariuszem. Na razie istnieje jedynie projekt zmian rozporządzenia w tym zakresie.

System internetowy

Ustawa o notariacie zobowiązała Krajową Radę Notarialną do sfinansowania bazy danych sporządzonych aktów poświadczenie dziedziczenia. Zważywszy na skalę przedsięwzięcia – koszty mogą być astronomiczne. KRN stara się uzyskać dofinansowanie budowy systemu – a to, tak jak sama budowa infrastruktury technicznej zajmie dużo czasu. Nie wiadomo więc kiedy de facto będziemy mogli skorzystać z nowych usług notariuszy.

Korzystanie z systemu wiąże się także z koniecznością wykupienia przez notariuszy podpisu elektronicznego – który zważywszy na małą w sumie możliwość jego wykorzystania jest mało atrakcyjny.

System ma uniemożliwić wielokrotne zgłaszanie tego samego spadku u kilku notariuszy, oraz usprawnić kontrolę sądową nad działaniami komorników.

Obowiązki uczestnika

Wszyscy spadkobiercy muszą stawić się przed notariuszem – nieważne jest skuteczne zawiadomienie ich o terminie – zważywszy na to że notariusz nie dyscyplinuje tak jak instytucja sądu – zmobilizowanie rodziny może czasem napotkać trudności.

Zobacz serwis: Spadki

Problemy natury prawnej

Prawo spadkowe jest miejscami bardzo skomplikowane. Wynika to z tego, że istnieje w obrocie prawnym jednocześnie wiele regulacji. Jest to wynikiem zasady, iż ważne jest prawo obowiązujące w dniu otwarcia spadku (czyli śmierci spadkodawcy)- możliwość zaś rozpoczęcia postępowania spadkowego nigdy się nie przedawnia.

W związku z tym jest pewne ryzyko nieznajomości prawa spadkowego przez notariuszy- i tym samym popełniania przez nich błędów (dotyczących np. wielkości udziałów spadkowych, czy przede wszystkim dziedziczenia gospodarstw rolnych).

Kontrola Sądu

W przypadku znacznych wątpliwości co do rzetelności sporządzonego poświadczenia dziedziczenia, będzie można obalić go przed sądem cywilnym. Sąd będzie mógł uchylić akt notarialny i wydać „klasyczne” postępowanie o stwierdzeniu nabycia spadku.

Jak widać nowa instytucja zapowiada się ciekawie, nie dopracowano jednak do tej pory wielu istotnych kwestii zarówno formalnych, jak i czysto technicznych.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA