REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klimat koniunktury przestał się u nas poprawiać

Krzysztof Stępień
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czerwcowy wskaźnik klimatu koniunktury w przemyśle naszego kraju skłania do stonowania oczekiwań na szybką poprawę kondycji gospodarki. Pozostał on na poziomie z maja i wyniósł minus 5 pkt – 17% badanych przedsiębiorstw sygnalizuje poprawę koniunktury, 22% - jej pogorszenie.

Równocześnie tak słabych ocen dotyczących klimatu koniunktury przemysłowej w czerwcu nie było od 6 lat. Najgorzej swoją kondycję oceniają firmy tekstylne i odzieżowe, najlepiej – farmaceutyczne, papiernicze i spożywcze. Problemem w sektorze przemysłowym są nadmierne zapasy. Przyszła sytuacja finansowa firm jest oceniana niekorzystnie. Ceny wyrobów przemysłowych mogą nieznacznie się obniżać w przyszłości.

REKLAMA

REKLAMA

Poprawę klimatu odnotowano natomiast w budownictwie (do minus 8 pkt z minus 11 pkt). Spadek był udziałem handlu detalicznego, gdzie po miesiącu przewagi pozytywnych ocen, znów przeważają pesymistyczne (wskaźnik wynosi minus 1 pkt). Największy optymizm w dalszym ciągu panuje w działalności finansowej, gdzie wskaźnik klimatu koniunktury sięga 25 pkt (w maju 23 pkt). Najgorzej ma się transport o gospodarka magazynowa, gdzie wskaźnik klimatu koniunktury ma minus 13 pkt.

Z badania Głównego Urzędu Statystycznego wynika też, że w dużo trudniejszej sytuacji są małe i średnie przedsiębiorstwa niż duże. Te pierwsze doznały największego ograniczenia portfela zamówień i produkcji, jak również mają najgorszą kondycję finansową.

REKLAMA

Badanie GUS wskazujące na wyhamowanie pozytywnej tendencji w zakresie ocen koniunktury skłania do ostrożności przy przewidywaniu szybkiego odrodzenia naszej gospodarki. Jednocześnie dane z ostatnich miesięcy wpisują się w szersze zjawisko, gdzie oceny bieżącej sytuacji są gorsze niż te dotyczące przyszłej koniunktury gospodarczej. Dobrym potwierdzeniem był podawany dziś niemiecki wskaźnik Ifo, obrazujący nastroje tamtejszych przedsiębiorców. W czerwcu podniósł się do 85,9 pkt z 84,3 pkt w maju. Na ten wzrost złożył się wzrost wskaźnika oczekiwań do poziomu ostatni raz widzianego w lipcu 2008 r. oraz spadek do rekordowo niskiej wartości wskaźnika oceny bieżącej sytuacji.

Sam Ifo w ostatnich miesiącach kontrastuje natomiast ze wskaźnikiem ZEW, obrazującym oczekiwania analityków i inwestorów w Niemczech. W czerwcu wzrósł do najwyższego poziomu od 3 lat. To potwierdza, jak duże są oczekiwania inwestorów na przyszłość w porównaniu z obecną sytuacją. Jednocześnie wskazuje na znaczne oddziaływanie bieżących nastrojów na wskaźniki oparte na ankietach wśród przedsiębiorców, analityków, ekonomistów, czy inwestorów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA