REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Krajowe i regionalne programy operacyjne to nie jedyne źródło wsparcia, o jakie mogą ubiegać się małe i średnie firmy z Unii Europejskiej. Przedsiębiorcy mogą wnioskować także o środki z programów tematycznych i instrumentów finansowych Wspólnoty.

Dotacje z Funduszy Strukturalnych, czyli Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejskiego Funduszu Społecznego (ESF), to najważniejsze, ale nie jedyne źródła finansowania małych i średnich przedsiębiorstw z Unii Europejskiej. W Polsce pomoc z funduszy przyznawana jest w ramach krajowych i regionalnych Programów Operacyjnych (pisaliśmy o nich m.in. w listopadowym numerze „TB”).

REKLAMA

REKLAMA

Unia Europejska wspiera MSP także za pośrednictwem:

• programów tematycznych,

• instrumentów finansowych.

REKLAMA

Programy tematyczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Programy tematyczne, jak wskazuje nazwa, ukierunkowane są na konkretne tematy, m.in. środowisko, badania, edukację, kulturę. Za ich przygotowanie i realizację odpowiadają poszczególne dyrekcje Komisji Europejskiej.

Wnioski o wsparcie z programów tematycznych składa się bezpośrednio w konkretnej dyrekcji KE. O dotacje mogą się ubiegać projekty międzynarodowe małych i średnich przedsiębiorstw, które przyczyniają się do realizacji założonych przez UE celów.

Środowisko

Dotacje na projekty związane z ochroną środowiska można uzyskać ze środków programu LIFE+, który składa się z trzech komponentów:

• przyroda i różnorodność biologiczna,

• polityka i zarządzanie w zakresie ochrony środowiska,

• informacja i komunikacja.

Budżet LIFE+ na lata 2007-2013 to ponad 2 mld euro. Małe i średnie firmy mogą wnioskować o dotację zarówno z części funduszu zarządzanej bezpośrednio przez Komisję Europejską, jak i z części zarządzanej przez agencje krajowe. Krajową Instytucją Wdrażającą Instrument Finansowy LIFE+ w Polsce jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nabór wniosków do programu odbywa się raz w roku.

Celem programu Marco Polo jest zmniejszenie natężenia ruchu na drogach, rozwój transportu intermodalnego oraz zmniejszenie negatywnego wpływu transportu towarowego na środowisko. Ze środków programu wspierane są projekty komercyjne z zakresu transportu towarowego, logistyki oraz środków zmniejszających natężenie ruchu. Budżet programu to 400 mln euro. Nabór wniosków ogłasza raz w roku Komisja Europejska.

Program Ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji (CIP) ma się przyczynić do realizacji celów strategii lizbońskiej w zakresie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Budżet programu na lata 2007-2013 to około 3,6 mld euro.

Ze środków programu CIP wspierane będą m.in. następujące działania:

• zwiększanie konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich firm,

• promocja innowacji, w tym innowacji ekologicznych,

• ułatwianie dostępu do finansowania na rozpoczęcie i rozwój działalności MSP,

• przyspieszanie tworzenia konkurencyjnego, innowacyjnego społeczeństwa informacyjnego,

• promocja efektywności energetycznej oraz odnawialnych źródeł energii we wszystkich sektorach gospodarki, w tym w transporcie.

W programie CIP nie ma kwot przypisanych danemu krajowi lub regionowi, a projekty konkurują o dofinansowanie w ogólnowspólnotowych konkursach. Nabór wniosków odbywa się w sposób ciągły, aż do wyczerpania środków na dany rok. Informacji o programie udzielają w Polsce krajowe punkty kontaktowe (KPK):

• Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN,

• Krajowa Agencja Poszanowania Energii,

• Związek Banków Polskich.

Działalność KPK koordynuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Innowacyjność

W 7 Programie Ramowym na rzecz badań i rozwoju technologicznego (2007-2013) mali i średni przedsiębiorcy mogą korzystać z czterech programów szczegółowych:

• „Współpraca” (około 32,3 mld euro),

• „Pomysły” (około 7,5 mld euro),

• „Ludzie” (około 4,7 mld euro),

• „Możliwości” (około 4,3 mld euro).

Wnioski o dofinansowanie ze środków 7PR przyjmuje KE. Obowiązki Krajowego Punktu Kontaktowego dla 7 Programu Ramowego na rzecz badań i rozwoju technologicznego pełni Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN.

Edukacja i szkolenia

Zintegrowany program działań w zakresie kształcenia ustawicznego na lata 2007-2013 składa się z czterech osobnych programów:

COMENIUS - wspierający ogólne działania edukacyjne, obejmujący edukację szkolną, aż do końca szkoły średniej,

ERASMUS - wspierający edukację i zaawansowane szkolenia na poziomie szkolnictwa wyższego,

LEONARDO DA VINCI - wspierający wszystkie pozostałe aspekty szkolnictwa i doskonalenia zawodowego,

GRUNDTVIG - zajmujący się edukacją dorosłych.

Największe znaczenie dla małych i średnich firm ma program Leonardo da Vinci, ponieważ wspiera on międzynarodowe innowacyjne projekty, które mają promować wiedzę, predyspozycje oraz umiejętności niezbędne do skutecznej integracji w świecie pracy oraz pełnego korzystania z praw obywatelskich. Ze środków przeznaczonych na program dofinansowywane są m.in. projekty dotyczące mobilności, doskonalenia wiedzy i nauka języków obcych pracowników MSP. W Polsce wnioski przyjmuje i udziela dotacji Biuro Koordynacji Kształcenia Kadr, Fundusz Współpracy, które pełni funkcję Krajowego Biura Programu Leonardo da Vinci.

Instrumenty finansowe

Kolejnym źródłem finansowania MSP ze środków UE są instrumenty finansowe. Większością zarządza Europejski Fundusz Inwestycyjny, a w poszczególnych krajach są one dostępne za pośrednictwem krajowych instytucji pośrednictwa finansowego (banki, fundusze inwestycyjne, instytucje kredytowe). Instrumenty finansowe mają w efekcie zwiększyć liczbę kredytów dostępnych dla MSP oraz zachęcić instytucje pośredniczące do rozwijania usług finansowych dla tego segmentu przedsiębiorstw.

W ramach Programu Ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji (CIP) w latach 2007-2013 przeznaczono ponad 1,1 mld euro na instrumenty finansowe. Są to trzy rodzaje instrumentów, których zarządzaniem zajmuje się, w imieniu Komisji Europejskiej, Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI):

• Instrument na rzecz wysokiego wzrostu i innowacji (GIF) w MSP ma na celu zwiększanie dostępności kapitału własnego innowacyjnych firm, zarówno w początkowej fazie ich rozwoju, jak i w fazie ekspansji.

• System poręczeń (SMEG) dla MSP zapewnia dodatkowe gwarancje na rzecz programów gwarancyjnych w celu zwiększenia dostępności funduszy dla takich firm. Zajmuje się on czterema obszarami:

• dostępem do pożyczek (lub substytutów pożyczek, takich jak leasing) dla MSP o wysokim potencjale wzrostu,

• finansowaniem za pomocą mikrokredytów,

• dostępem do kapitału własnego lub kapitału typu „quasi-equity”,

• sekurytyzacją.

• System rozwijania zdolności (CBS) MSP wspiera rozwój zdolności instytucji pośrednictwa finansowego w niektórych państwach członkowskich.

Środki z tych instrumentów przekazywane są wyspecjalizowanym instytucjom finansowym. Dofinansowane instytucje udostępniają następnie kapitał innowacyjnym MSP, umożliwiając im rozpoczęcie i rozwój działalności, wprowadzenie produktów i usług na rynek czy prowadzenie działalności B + R.

Własne inwestycje Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego opierają się na dwóch instrumentach:

• kapitał wysokiego ryzyka EFI składa się z inwestycji w fundusze wysokiego ryzyka oraz inkubatorów przedsiębiorczości, które wspierają MSP, w szczególności nowo utworzone i zorientowane na nowoczesne technologie,

• gwarancje EFI zapewniają gwarancje instytucjom finansowym udzielającym kredytów MSP.

Środki pozaunijne

Nowe państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, otrzymały dodatkowe, poza funduszami UE, źródło wsparcia. Zaoferowała je Szwajcaria. Polsce przypadnie z tego źródła około 311 mln euro, które będą wypłacane przez osiem lat. Celem Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy jest zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych istniejących między Polską a wyżej rozwiniętymi państwami UE oraz różnic między regionami naszego kraju (około 40% środków zostanie rozdysponowanych w czterech województwach Polski Południowo-Wschodniej: lubelskie, małopolskie, podkarpackie i świętokrzyskie). Większość środków ze szwajcarskiego programu przypadnie samorządom, ale skorzystają z niego także małe i średnie firmy.

Ze środków przeznaczonych dla firm wspierane będą m.in.:

• rozwój sektora prywatnego i propagowanie eksportu ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw,

• ułatwianie dostępu do kapitału, wsparcie dla MSP w dziedzinie zarządzania,

• propagowanie zatwierdzonych organicznych produktów rolnych,

• propagowanie standardów, norm i oceny zgodności w dziedzinie produkcji przemysłowej i rolnej, propagowanie produkcji przemysłowej, która z punktu widzenia społecznego, ochrony środowiska oraz skuteczności ekologicznej jest zgodna z zasadą zrównoważonego rozwoju,

• poprawa ram regulacyjnych sektora finansowego oraz wzmacnianie instytucji i rynków finansowych,

• ochrona własności intelektualnej.

Wkład własny beneficjentów musi wynosić co najmniej 40% kosztów kwalifikowanych projektu.

Składanie wniosków przebiega dwuetapowo. Najpierw przygotowuje się tzw. Zarys Projektu. Pozytywna decyzja w sprawie tego dokumentu jest równoznaczna z koniecznością złożenia docelowej, Kompletnej Propozycji Projektu.

Wnioskodawca składający Zarys Projektu może ubiegać się o środki z Funduszu na Przygotowanie Projektu. Fundusz zapewnia pomoc finansową w procesie przygotowania Kompletnych Propozycji Projektów (np. studiów wykonalności, oceny oddziaływania na środowisko). Wnioski oceniane są przez instytucje krajowe i szwajcarskie. Ostateczną decyzję w sprawie przyznania dofinansowania podejmuje strona szwajcarska. W Polsce za realizację programu, m.in. za przyjmowanie i ocenę wniosków, odpowiada Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA