REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć e-sklep? - marża

epieniadz.blox.pl
Jednak w praktyce nie trzeba tworzyć skomplikowanych sprawozdań finansowych, by ustalać marżę.
Jednak w praktyce nie trzeba tworzyć skomplikowanych sprawozdań finansowych, by ustalać marżę.

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc sklep internetowy, podobnie jak każdą działalność gospodarczą naszym głównym celem jest wypracowanie możliwie jak największego zysku. Oczywiście w zależności od charakteru prowadzonej działalności tj. produkcyjnej, handlowej, czy usługowej droga prowadząca do tego celu może być odmienna. I tak na przykład prowadząc e-sklep (działalność handlowa) główne źródło zysku stanowi marża od sprzedawanych produktów.

Najprościej ujmując marża stanowi różnicę pomiędzy ceną sprzedaży, a kosztem pozyskania towaru. Dodatkowo na potrzeby analizy finansowej stosowanej podczas sporządzania sprawozdań finansowych wyróżniamy dwa rodzaje marży:

REKLAMA

1. Marża netto - pokazuje jak zyskowna była w danym okresie działalność firmy. Oblicza się ją jako zysk netto z danego okresu sprawozdawczego podzielony przez wartość sprzedaży w danym okresie.

2. Marża brutto – pokazuje jak zyskowna była w danym okresie sprzedaż firmy. Oblicza się ją w następujący sposób: Marża brutto% = (Sprzedaż-Koszty rodzajowe)/Sprzedaż.

Jednak w praktyce nie trzeba tworzyć skomplikowanych sprawozdań finansowych, by ustalać marżę. Liczenie marży jest możliwe tam, gdzie można zidentyfikować i przyporządkować poszczególnym przychodom ze sprzedaży odpowiednie koszty.

Dla lepszego zrozumienia czym jest marża posłużę się prostym przykładem. Załóżmy, że prowadzimy sklep internetowy, który zajmuje się sprzedażą produktów X. Cena jednej sztuki tego produktu w naszym sklepie wynosi 13zł. Jednakże koszt pozyskania towaru tzn. cena zakupu u dostawcy wynosi 10zł. W związku z tym marża w naszym przypadku będzie wynosiła 3zł/23%, ponieważ 13zł – 10zł = 3zł = 23%. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

REKLAMA

Warto także pamiętać, aby nie mylić marży z narzutem. Pomimo tego, że istnieje wielu ludzi, którzy używają wymiennie tych pojęć, to tak naprawdę są to dwie zupełnie inne rzeczy. Narzut liczony jest od dołu tzn. dodaje się go do ceny towaru jaką musimy zapłacić u dostawcy. Natomiast marża liczona jest od góry, czyli tak jak wspominałem jest to różnica pomiędzy ceną po której my sprzedajemy, a ceną za jaką kupiliśmy towar u dostawcy.

Wracając do naszego przykładu narzut będzie wynosił również 3zł, jednakże jego wartość procentowa to 30%, a nie 23%. Wynika to z tego, że jak wyżej wspomniałem dokonujemy obliczeń od dołu tzn. 10zł + 30% = 13zł.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA