REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – wykonanie umowy

onsument powinien zostać w sposób jednoznaczny poinformowany o wszystkich składnikach ceny a w szczególności cła i podatków.
onsument powinien zostać w sposób jednoznaczny poinformowany o wszystkich składnikach ceny a w szczególności cła i podatków.

REKLAMA

REKLAMA

W pierwszych dwóch artykułach opisano sposób redakcji postanowień ogólnych oraz zawarcia umowy w regulaminie sklepu internetowego. Następnym z poruszonych zagadnień powinno być wykonanie umowy, poprzez które należy rozumieć spełnienie świadczeń obu stron w celu zaspokojenia ich interesów. W trakcie zawarcia umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przyjęcia zapłaty i dostarczenia towaru, a po stronie kupującego zapłacenie za towar a następnie jego odebranie. Sposób dokonania tych czynności powinien być jasno i precyzyjnie uregulowany.

Zapłata ceny i koszt dostawy

Pierwszą kwestią jaką należy rozwinąć jest forma zapłaty za zamówiony towar. Sprzedawca powinien szczegółowo opisać akceptowalne sposoby dokonania zapłaty. Obecnie w obrocie elektronicznym stosowanych jest kilka możliwości: 1. płatność przy odbiorze; 2. przelew na konto; 3. płatność za pomocą karty kredytowej; 4. korzystanie z elektronicznych systemów płatności jak np. PayPal, Moje Płatności, Dotpay,; 5. Korzystanie z usług firm oferujące szybkie przelewy internetowe: Przelewy24, eCard i inne.

REKLAMA

Kupujący powinien być szczegółowo poinformowany o zasadach zapłaty ceny. Chodzi tu o wymienienie w regulaminie sposobów zapłaty oraz aspektów technicznych dokonania tej czynności.

Zobacz: Obowiązki prawne sklepu internetowego

Należy pamiętać, że konsument obok innych form płatności w każdym wypadku powinien mieć możliwość zapłaty w sposób tradycyjny, czyli przy odbiorze.

REKLAMA

Obowiązek taki statuuje art. 11 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności wyrządzonej przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.). Przepis ten stanowi, że umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia. Wynika z tego, że zapis w regulaminie nie może zmuszać konsumenta do dokonania zapłaty w formie elektronicznej tzw. przedpłaty. Kupujący powinien mieć zawsze możliwość dokonania płatności przy odbiorze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„1. Kupujący może dokonać zapłaty za towar za pomocą:
a. Przelewu bankowego na konto sklepu:

b. Gotówką przy odbiorze do rąk doręczyciela
c. Za pomocą systemu płatniczego….”

Konsument powinien zostać w sposób jednoznaczny poinformowany o wszystkich składnikach ceny a w szczególności cła i podatków. Powinien on również znać koszty związane z dostarczeniem towaru.

W regulaminie powinien pojawić się zapis ustalający kto ponosi koszty przesyłki i ile one wynoszą.

„1. Koszt przesyłki ponosi Kupujący.
2. W zależności od wyboru formy przesyłki koszt ten wynosi:
a. Przesyłka kurierska "płatność przy odbiorze" – 20 zł
b. Przesyłka kurierska "po przedpłacie" – 15 zł
c. Odbiór osobisty w siedzibie przedsiębiorcy – 0 zł”

Konsument powinien być dokładnie poinformowany o wszystkich dodatkowych płatnościach uzależnionych np. od wagi i rozmiaru paczki, rodzaju produktu itp.

Zobacz: Zwrot towaru w ciągu 14 dni w sklepach internetowych

Czas realizacji zamówienia i dostawy

REKLAMA

Konsument powinien mieć również możliwość zapoznania się z czasem realizacji zamówienia i dostawy. Sklep internetowy najczęściej w tym samym lub na drugi dzień oddaje paczkę do operatora publicznego lub prywatnego. Przy czym dalsza przesyłka zależna jest już od tego operatora. W takim przypadku przedsiębiorca powinien ustalić łączny czas dostarczenia przesyłki a następnie informację tę zamieścić w regulaminie.

„1. Czas realizacji zamówienia wynosi 1-2 dni roboczych.
2. W przypadku zapłaty w formie przedpłaty elektronicznej czas realizacji zamówienia uzależniony jest od otrzymanie potwierdzenia wpłynięcia środków na konto sprzedawcy.
3. Czas dostawy towaru wynosi 3-5 dni roboczych.”

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za produkt niebezpieczny ( Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.) jeżeli strony nie umówiły się inaczej, przedsiębiorca powinien wykonać umowę zawartą na odległość najpóźniej w terminie trzydziestu dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy.

Zdarza się, że sklepy internetowe zawierają w regulaminach klauzule wyłączające ich odpowiedzialność z tytułu niedostarczenia w terminie lub nienależytego dostarczenia przesyłki z winy firmy kurierskiej. Wyłączenie takie jest niezgodne z prawem, stanowi tzw. niedozwolone postanowienie umowne. W momencie zawarcia umowy dochodzi do powstania zobowiązania po stronie przedsiębiorcy polegającego na dostarczeniu towaru. Na przedsiębiorcy w tym wypadku spoczywa obowiązek wykonania zobowiązania i on decyduje w jaki sposób to zrobi. To, że zdecyduje się skorzystać z firmy oferującej usługi przewozowe nie wyłącza jego odpowiedzialności. W takiej sytuacji powstaje odrębny stosunek prawny pomiędzy przedsiębiorcą a firmą kurierską. Jeśli firma ta nie dostarczy przesyłki w terminie lub ją uszkodzi przedsiębiorca może zwrócić się do niej z roszczeniem regresowym o naprawienie powstałej szkody.

Sklep internetowy sprzedający bilety koncertowe zawarł umowę z Panem Markiem, który zamówił bilet na koncert znanej artystki jazzowej. Bilet miała dostarczyć firma kurierska, z którą sklep ten stale współpracuje. Koncert odbył się w środę, bilet natomiast został dostarczony w czwartek. Opóźnienie nastąpiło z winy przewoźnika. Pan Marek oburzony zaistniałą sytuacją żąda zwrotu pieniędzy od sklepu internetowego. Sklep ten odpowiada, że nie z jego winy nastąpiło opóźnienie i żeby Pan Marek zwrócił się o zwrot do firmy kurierskiej i równocześnie dokładnie przeczytał regulamin, gdyż jest tam wyraźnie napisane, że sklep nie ponosi odpowiedzialności w takich sytuacjach.

Powstaje pytanie czy sklep ten zareagował prawidłowo oraz do kogo powinien zwrócić się Pan Marek żądając zwrotu pieniędzy? Odpowiadając na powyższe pytania należy stwierdzić, że osobą odpowiedzialną względem kupującego jest sklep internetowy. Sprzedający odpowiada za działania osób, którym powierzył wykonanie zobowiązania jak za własne działanie. Kupującego nie łączy stosunek prawny z firmą przewozową w związku z tym nie może skutecznie dochodzić roszczeń na podstawie niewłaściwego wykonania zobowiązania. Oczywiście sklep może dochodzić roszczeń zwrotnych tzw. regresowych od firmy kurierskiej, z winy której nastąpiło opóźnienie. Podsumowując powyższe, sklep internetowy powinien zwrócić pieniądze za bilet i równocześnie zwrócić się do firmy kurierskiej o naprawienie powstałej szkody.

Zobacz: E-faktura w e-biznesie – jakie są korzyści takiego rozwiązania?

Podstawa Prawna: Art. 9; 11; 12 Ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności wyrządzonej przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.); Art. 385 pkt. 2; 471; 477 Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Marcin Grabowski
m1-grabowski@interia.pl
Autor jest prawnikiem, specjalizuje się w prawie Internetu, w szczególności w prawie handlu elektronicznego (e-handel) oraz w prawie autorskim

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA