REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy z branży chemicznej

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy działający w branży chemicznej muszą od 1 czerwca 2008 r. dokonać rejestracji w unijnym systemie REACH. Proszę wyjaśnić, na czym polega ten system i kogo dokładnie dotyczy obowiązek rejestracji.

Obowiązek rejestracji nie dotyczy przedsiębiorców, lecz substancji chemicznych przez nich produkowanych, wprowadzanych do obrotu lub stosowanych na rynku unijnym. Celem systemu REACH jest przede wszystkim zebranie danych o tych substancjach, ustalenie stwarzanych przez nie zagrożeń dla zdrowia człowieka i dla środowiska oraz ich kontrola poprzez zapewnienie odpowiednich instrumentów zarządzania stwarzanymi przez nie ryzykami. W niektórych przypadkach będzie to związane z ustanowieniem ograniczeń lub nawet zakazów wprowadzania do obrotu pewnych substancji chemicznych (chodzi tu o substancje szczególnie niebezpieczne, np. rakotwórcze, mutagenne czy szkodliwe dla rozrodczości). W przypadku takich substancji ich stosowanie będzie możliwe jedynie po uzyskaniu zezwolenia.

REKLAMA

REKLAMA

System REACH oparty jest na założeniu, że najlepszym sposobem zapewnienia, że chemikalia wprowadzane na rynek unijny nie wpływają w sposób szkodliwy na zdrowie człowieka i środowisko, jest dokonywanie stosownej oceny zagrożeń i zarządzanie ryzykiem na poziomie przedsiębiorców. Oznacza to zwiększenie odpowiedzialności przemysłu i nałożenie na przedsiębiorców, których działalność związana jest z produkcją, wprowadzaniem do obrotu i stosowaniem substancji chemicznych objętych rozporządzeniem REACH wielu obowiązków. Dotyczą one głównie producentów i importerów substancji chemicznych, ale również tzw. dalszych użytkowników lub dystrybutorów. Obowiązek rejestracji obejmuje każdego producenta lub importera substancji chemicznej, w postaci własnej, ale również w preparacie lub jako składnik wyrobu w ilości przewyższającej jedną tonę rocznie na producenta lub importera. Adresatami przepisów REACH są nie tylko podmioty działające w przemyśle chemicznym, ale także we wszystkich gałęziach przemysłu, gdzie w cyklu produkcyjnym wykorzystywane są substancje chemiczne podlegające REACH, lub prowadzące działalność gospodarczą polegającą na wprowadzaniu do obrotu takich substancji lub jej stosowaniu (np. w przemyśle hutniczym, budowlanym, tekstylnym, elektronicznym czy nawet zabawkarskim).

Kiedy trzeba dokonać rejestracji i jakie są konsekwencje niezarejestrowania danej substancji w terminie?

Obowiązek dokonania rejestracji dotyczy zarówno substancji już obecnych na rynku (substancji wprowadzonych), jak i substancji niewprowadzonych - nowych. Rozporządzenie przewiduje tzw. rejestrację wstępną - jedynie w odniesieniu do substancji wprowadzonych i rejestrację właściwą. Jeśli chodzi o substancje nowe, rejestracja właściwa musi zostać dokonana przed rozpoczęciem ich produkcji lub przed pierwszym importem. W przypadku rejestracji właściwej substancji wprowadzonych, rozporządzenie przewiduje tzw. okresy przejściowe, czyli przedłużone terminy, w których substancja powinna zostać zarejestrowana. Terminy te zależą od wielkości produkcji lub importu (rocznego tonażu) oraz od właściwości substancji. Aby skorzystać z terminu przedłużonego, należy dokonać rejestracji wstępnej w okresie od 1 czerwca do 1 grudnia 2008 r.

REKLAMA

Rejestracja wstępna stanowi jedynie zgłoszenie do Europejskiej Agencji Chemikaliów zamiaru dokonania rejestracji właściwej, ale nie rodzi obowiązku jej dokonania. W przeciwieństwie do rejestracji właściwej nie podlega ona opłacie na rzecz tej Agencji. Dokonanie rejestracji wstępnej uprawnia natomiast potencjalnego rejestrującego do skorzystania z okresów przejściowych, czyli daje możliwość produkcji i wprowadzenia do obrotu substancji (wprowadzonej) jeszcze niezarejestrowanej do końca okresu przejściowego, kiedy to powinna zostać dokonana jej rejestracja właściwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podmiot, który nie skorzysta z opcji rejestracji wstępnej, aby móc kontynuować działalność w zakresie substancji wprowadzonej, będzie musiał dokonać jej rejestracji właściwej od razu po 1 grudnia 2008 r., a do czasu jej zarejestrowania substancja ta nie powinna być produkowana ani wprowadzana do obrotu. Z okresów przejściowych po 1 grudnia 2008 r. może skorzystać także podmiot, który po raz pierwszy produkuje lub importuje substancję wprowadzoną w ilości co najmniej 1 tony rocznie lub po raz pierwszy stosuje substancję w produkcji wyrobów, lub po raz pierwszy importuje wyrób zawierający substancję wprowadzoną, która będzie wymagała rejestracji po 1 grudnia 2008 r., pod warunkiem że w terminie sześciu miesięcy od pierwszej produkcji, importu lub zastosowania substancji w ilości co najmniej jednej tony rocznie przedłoży Europejskiej Agencji Chemikaliów stosowne informacje (nie później jednak niż 12 miesięcy przed upływem odpowiedniego okresu przejściowego).

W jakim terminie należy dokonać najpóźniej rejestracji właściwej?

Terminy rejestracji właściwej substancji wprowadzonych, w zależności od właściwości substancji i wielkości produkcji lub importu, zostały określone na dzień 1 grudnia 2010 r. (w odniesieniu do substancji o szczególnych niebezpiecznych właściwościach produkowanych lub importowanych w ilości co najmniej 1 tony rocznie lub substancji produkowanych lub importowanych w ilości co najmniej 1 tys. ton rocznie); dzień 1 czerwca 2013 r. (produkcja lub import w ilości co najmniej 100 ton rocznie) i dzień 1 czerwca 2018 r. (produkcja lub import w ilości co najmniej 1 tony rocznie), przy czym powyższe poziomy odnoszą się do wielkości produkcji lub importu osiągniętych co najmniej raz po 1 czerwca 2007 r. Co do podmiotów, które nie dokonały rejestracji wstępnej lub wprowadzają do obrotu nowe substancje, rozporządzenia nie narzuca terminów dokonania rejestracji, natomiast zgodnie z zasadą brak danych - brak obrotu do momentu, kiedy substancja nie zostanie zarejestrowana, nie będzie mogła być wytwarzana ani importowana na rynek unijny. Tak więc chociaż rozporządzenie nie narzuca konkretnego terminu, do którego substancja powinna zostać zarejestrowana, pośrednio nakłada jednak ograniczenie o charakterze ekonomicznym - brak możliwości produkcji, wprowadzania do obrotu i stosowania do momentu jej zarejestrowania.

Skoro jeden przedsiębiorca zgłosił już daną substancję w systemie REACH, to dlaczego inny przedsiębiorca musi rejestrować tę samą substancję?

Obowiązek rejestracji dotyczy wszystkich producentów i importerów substancji. Po pierwsze, dlatego, że z istoty REACH wynika ponoszenie przez każdy podmiot, którego działalność dotyczy substancji odpowiedzialności za ryzyka stwarzane przez tę substancję i za zapewnienie właściwego zarządzania substancjami w celu minimalizacji ryzyka i bezpiecznego jej stosowania. Po drugie, REACH opiera się na założeniu, że im większe obroty tonażowe daną substancją, tym większe ryzyko narażenia zdrowia człowieka i środowiska. Stąd zwiększone wymogi informacyjne w procesie rejestracji dotyczą producentów i importerów zajmujących się substancjami w większych ilościach. Objęcie rejestracją wszystkich producentów i importerów ma również na celu ustalenie wszystkich tzw. zastosowań zidentyfikowanych substancji oraz wytycznych dotyczących bezpiecznego ich stosowania.

Produkcja, obrót i stosowanie niektórych szczególnie niebezpiecznych substancji wymagają podjęcia specjalnych środków ostrożności, a obowiązek ten powinien ciążyć na podmiotach, które zajmują się takimi substancjami i w związku z tym posiadają niezbędną wiedzę w tym zakresie. W końcu należy wziąć pod uwagę kwestie ekonomiczne. Rejestracja każdej substancji łączy się z pewnymi kosztami, takimi jak koszty badań czy opłaty rejestracyjne. Powinny być one ponoszone przez każdy podmiot zajmujący się w swojej działalności taką substancją.

Jakie informacje trzeba przekazać do systemu REACH i czy istnieje obowiązek ich aktualizacji?

W odniesieniu do rejestracji wstępnej zakres składanej dokumentacji jest dość ograniczony i obejmuje jedynie podstawowe informacje dotyczące rejestrującego, substancji, wskazania przewidywanego terminu rejestracji właściwej oraz wielkości obrotu. W ramach rejestracji właściwej rejestrujący musi przekazać tzw. dossier techniczne, które zawiera m.in. dane identyfikujące producenta lub importera, dane identyfikujące substancję, informacje dotyczące produkcji i zastosowań substancji, klasyfikację i oznakowanie substancji, wytyczne dotyczące bezpiecznego stosowania substancji, propozycje przeprowadzenia badań. Dokładna zawartość dossier uzależniona od wielkości obrotu daną substancją i szczególnych właściwości substancji jest określona w art. 12 rozporządzenia REACH oraz w powołanych w tym artykule odpowiednich załącznikach. Dodatkowo, jeśli roczny obrót daną substancją rocznie na producenta lub importera przekracza 10 ton, wymagany jest także raport bezpieczeństwa chemicznego.

Rozporządzenie przewiduje w ramach procesu rejestracyjnego udział potencjalnych rejestrujących w forach wymiany informacji o substancjach (SIEF) tworzonych m.in. w celu obniżenia kosztów rejestracji i zmniejszenia liczby przeprowadzonych badań. Rozporządzenie przewiduje obowiązek aktualizacji danych przekazanych do Agencji w kilku przypadkach, m.in. w związku ze zmianą statusu rejestrującego, zmianą składu substancji, zmian rocznej lub całkowitej produkcji lub importu, nowych zastosowań zidentyfikowanych i nowych zastosowań odradzanych, nowej wiedzy na temat zagrożeń stwarzanych przez substancję dla zdrowia człowieka i środowiska, zmiany w klasyfikacji i oznakowaniu, aktualizacji lub zmiany raportu bezpieczeństwa chemicznego.

WAŻNE

Rejestracji będzie można dokonać za pośrednictwem strony Europejskiej Agencji Chemikaliów http://echa.europa.eu

Magdalena Połujkis

radca prawny w zespole prawa ochrony środowiska w Kancelarii White & Case

 

Rozmawiał ŁUKASZ KULIGOWSKI

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA