REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomysł na biznes - sklep z bielizną

Zbigniew Żukowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Minęły czasy, gdy porządną damską bieliznę marki Triumph można było kupić tylko w Peweksie czy Baltonie. Teraz jest dostępna we wszystkich salonach w większych miastach, choć na bazarach króluje tandeta z Dalekiego Wschodu i Turcji. Niszę na tym rynku starają się zapełnić polscy producenci, oferując wyroby coraz lepszej jakości. Koronkowy interes więc kwitnie.

Wartość polskiego rynku bielizny szacowna jest na ok. 5 mld zł, a działa na nim już 35 producentów i wciąż pojawiają się nowi. Takie firmy jak Atlantic, Mewa czy LPP nie żałują środków na inwestycje i reklamę, bo wiedzą, że im się to szybko zwróci, zwłaszcza że coraz więcej rodzimej produkcji kierowanej jest na rynki naszych wschodnich sąsiadów. Pewnym ograniczeniem ekspansji jest jedynie brak fachowców do produkcji.

REKLAMA

REKLAMA

Rośnie też sprzedaż bielizny w kraju, gdyż wciąż powstają nowe sklepy-salony, zwłaszcza w ramach sieci, głównie w centrach handlowych dużych miast. Wraz z jej rozwojem rosną i wydatki na reklamę. O ile w 2006 roku wyniosły tylko 1,7 mln zł, to w minionym roku sięgnęły już 5 mln zł, a w bieżącym będą jeszcze wyższe.

Nawet małe sklepy w niewielkich miejscowościach nie narzekają na brak klientów, chociaż tu obowiązuje nieco inna strategia handlowa. Oferta nie może być tak wysoce specjalistyczna i luksusowa jak w salonach wielkomiejskich, gdyż musi być dostosowana do zróżnicowanej zasobności portfela potencjalnych klientów.

Różnicowanie asortymentu

- Oczywiście, że nie handluję samą bielizną. Mam też wyroby pasmanteryjne (guziki, gumki, tasiemki), dodatki do ubrania (apaszki, chusty, szalki) oraz berety czy rękawiczki i trochę niemowlęcych ubranek. Sklep o powierzchni ok. 60 mkw. jest położony przy głównej ulicy, która prowadzi do stacji kolejowej, zawsze więc ktoś zagląda - mówi pani Helena, właścicielka sklepu w podwarszawskiej miejscowości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Pomaga mi córka studentka, która zna się lepiej na najnowszych trendach mody. Ona doradza więc młodszym klientkom, a ja starszym. Chociaż odwiedzają nas raczej panie w średnim wieku i starsze, bo te młode wolą butiki w Warszawie. Skąd mają tyle pieniędzy - zastanawia się.

Przyszłość w sieci

Polski rynek bielizny rozwija się w oparciu o sieci, które dynamicznie tworzą rodzimi producenci.

- Takie marki jak Atlantic, Dalia, Gala, Gorseteria, Key, Kinga, Samanta, Szame czy ostatnio firmy Goodnight z Łodzi, która dopiero wchodzi na rynek z wyrobami rodzimej produkcji i renomowanych marek zagranicznych, powoli zaczynają przenikać do świadomości konsumentów. Coraz częściej zadają oni sobie pytanie - czy warto kupić na bazarze byle jaki biustonosz za 50 zł czy też dobry, markowy za 150-300 zł - mówi Natalia Leśniewska z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych w Warszawie, firmy zajmującej się badaniem rynku.

Jej zdaniem, jedną z podstawowych bolączek polskich sklepów i salonów z bielizną jest niekompetentna obsługa.

REKLAMA

- Personel bardzo rzadko potrafi prawidłowo określić rozmiar biustu klientki, a co za tym idzie doradzić właściwy biustonosz. Pozytywnym przykładem jest sklep z bielizną przy ul. Grochowskiej w Warszawie, którego obsługa słynie z profesjonalizmu. Dlatego panuje tam zawsze tłok. Uważam, że operatorzy systemów sieciowych powinni bardziej zwracać uwagę na potrzeby klientów i prowadzić badania, które przybliżą im potrzeby nabywczyń. Na naszym rynku brakuje np. biustonoszy dla szczuplejszych, młodych klientek z rozmiarem miski powyżej D. Tego trendu zdają się nie dostrzegać polscy producenci - mówi Natalia Leśniewska.

Sieci działają głównie w oparciu o system franszyzy. Dotychczas liderem na rynku była marka Triumph, której udział sięga 30 proc., ale coraz skuteczniej konkurują z nią polskie marki.

- Aby wejść w taką sieć, trzeba dysponować lokalem o powierzchni co najmniej 50 mkw. i mieć odpowiedni kapitał w zależności od sieci. Minimalna kwota inwestycji w koronkowy biznes waha się od 35 tys. zł w firmie Atlantic, poprzez 40 tys. zł w sieci Szame, 60 tys. zł w La Vantil, 100 tys. zł w Gorseterii i aż 155 tys. zł w Goodnight, bo to luksusowa marka i sklep musi mieć odpowiednia oprawę - zastrzega Natalia Leśniewska.

Atlantic na fali

Dobrym przykładem współpracy w systemie franszyzy jest powstała w 1993 roku firma Atlantic, znany producent nie tylko bielizny damskiej, ale i męskiej, który ma zakłady m.in. w Końskich w Świętokrzyskiem. Firma dynamicznie rozwija się i ma już w kraju 30 własnych sklepów oraz ponad 100 w systemie franszyzy. Dalsze 30 salonów prowadzi za granicą, m.in. w Czechach, Słowacji i na Ukrainie.

- Nasze sklepy otwieramy w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców. Ktoś przedsiębiorczy, kto chce z nami współpracować, musi liczyć się z wydatkami średnio 2 tys. zł/mkw., a lokal powinien mieć ok. 40 mkw., czyli musi dysponować kwotą ok. 80 tys. zł. Mieści się w tym opłata wstępna 10 tys. zł. W zmian zapewniamy nie tylko pomoc w wyborze lokalizacji, negocjowaniu cen najmu i wyposażenia sklepu, ale jego aranżację, profesjonalne szkolenie oraz kompleksową obsługę naszych przedstawicieli handlowych, w tym: dostawy towarów bezpośrednio z magazynów firmy, różne akcje marketingowo-reklamowe, a przede wszystkim wyroby bardzo dobrej jakości znanej i rozpoznawanej na polskim rynku marki Atlantic oraz Mistique i Arcado. O przyszłość rynku się nie martwimy, bo Polacy zaczynają lepiej zarabiać i coraz chętniej kupują markowe towary - mówi Przemysław Pamuła, wicedyrektor ds. sprzedaży.

Sklep z bielizną

Przedsiębiorca, który chce prowadzić sklep z bielizną w ramach franszyzy, musi dysponować kwotą 80 tys. zł

ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

zbigniew.zukowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA