REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy potrafimy kupować rozsądnie?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zastanawiałeś się kiedyś co sprawia, że decydujemy się na zakup pewnych produktów lub usług? Nasza skłonność jest prawdopodobnie wypadkową potrzeby posiadania, zasobności portfela czy nawet indywidualnej tendencji do nabywania dóbr, jednak to nie jedyne czynniki. Lubimy o sobie myśleć jako istotach racjonalnych, podejmujących świadome decyzje i dokonujących rozsądnych wyborów. Czy rzeczywiście tak jest? Przyjrzyjmy się zatem naszemu rozsądkowi w aspekcie kupowania produktów i usług.

Co konsument ma w głowie

REKLAMA

Na poziomie naszych głów polemika odbywa się pomiędzy częścią mózgu nazywaną ośrodkiem nagrody, a obszarem związanym m.in. z odczuwaniem nieprzyjemności i kary. Ośrodek nagrody jest otoczony dużą ilością receptorów hormonu szczęścia - dopaminy. Farmakologiczne zablokowanie tego obszaru odbiera możliwość odczuwania przyjemności (anhedonia). To więc czy będziemy skorzy kupić produkt czy usługę zależy od wyniku bilansu zysku i straty (pomiędzy przyjemnością płynącą z posiadania i koniecznością zapłacenia ceny). Warto wiedzieć, że strata jest przez nas zawsze odczuwana dużo mocniej niż nawet porównywalny zysk.

Chwyty marketingowe

REKLAMA

Świadomi tych mechanizmów sprzedawcy próbują przekonać „nasze mózgi” o wyjątkowych korzyściach płynących z nabywania ich oferty. I tak jesteśmy informowani ze sklepowych plansz o niezwykle atrakcyjnych przecenach, gdzie wyjściowa cena produktu jest najczęściej sztucznie zawyżona. Innym handlowym trikiem jest wykorzystanie tzw. zasady kontrastu – kosztujące krocie wyposażenie dodatkowe wydaje się bardzo niedrogie w porównaniu do ceny nowego auta, które zamierzamy kupić. Jako przyjemność i nagrodę zdecydowanie odbieramy gratis. Chętniej kupimy drogi płaszcz, jeśli dodatkowo dostaniemy w prezencie szal lub rękawiczki. Kolejnym bodźcem motywującym nas do zakupu jest ograniczenie dostępności danego dobra poprzez wprowadzenie limitu sztuk towaru objętego promocją lub zamknięcie promocji w określonym przedziale czasu.

To tylko niektóre z narażających nas na brak rozsądku sztuczek. Handlowcy potrafią wykorzystać masę automatycznych reakcji w relacjach społecznych, choćby takich jak reguła wzajemności, zaangażowanie w działanie czy ufność wobec autorytetów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kupować rozsądnie i niedrogo

REKLAMA

Czy mamy więc możliwość korzystnego nabywania produktów nie poddając się jednocześnie bezrefleksyjnemu wpływowi mechanizmów sprzedaży? Duże możliwości dają nam coraz liczniejsze outlety – miejsca stałych wysprzedaży. Na razie skupiają się one wokół kilku największych aglomeracji, jednak rosnąca świadomość konsumentów pozwala przypuszczać, że liczba tego rodzaju sklepów będzie stale wzrastać. Jedynym mankamentem tego rodzaju centrów handlowych jest konieczność lokalizowania ich w obszarze tańszych gruntów, aby czynsz za lokal nie narzucał konieczności podnoszenia ceny produktów. A co jeśli podróż do marketu jest zbyt kosztowna lub czasochłonna?

W Stanach Zjednoczonych konsumenci już od ponad dwóch lat korzystają z witryny internetowej www.dubli.com, gdzie wprawdzie ponosi się niewielki koszt za uzyskanie informacji o cenie poszukiwanego produktu, jednak znaczna część z tej opłaty jest przeznaczana na obniżanie cen atrakcyjnych dóbr. W ten sposób płacąc znacznie mniej niż za paliwo i poświęcając zdecydowanie mniej czasu niż na wizytę w sklepie, można kupować produkty w cenie nawet o kilkadziesiąt procent niższej niż ich średnia wartość rynkowa.

W Polsce bardzo niedawno, jednak od razu z dużym sukcesem, wystartował serwis www.geloo.pl dający możliwość rozsądnego nabywania dóbr. Tutaj również ponosząc drobny koszt za informację o cenie, użytkownicy jednocześnie ją obniżają. Co w połączeniu z brakiem konieczności utrzymywania lokalu i licznego personelu owocuje szeroką ofertą przedmiotów w niewiarygodnie wręcz atrakcyjnych cenach. Bez narażania się na handlowe sztuczki sprzedawców możemy kupować produkty w cenach rzeczywiście obniżonych o nawet więcej niż połowę.


Kryzys sprzyja świadomym zakupom

Zdaje się, że z możliwości mądrego kupowania korzystają konsumenci świadomi i lepiej wykształceni. Warto jednak korzystać z możliwości racjonalnego wyboru, zwłaszcza w czasie kryzysu. Choć jak twierdzi Malcolm Preston – partner firmy PricewaterhouseCoopers „ludzie często kupują te same dobra co przed kryzysem, jednak poświęcają więcej czasu na podjęcie decyzji”. Preston twierdzi, że nawet po recesji konsumenci będą chętniej korzystać z faktycznych okazji, bardziej przyglądać się cenom i więcej używać internetu (wypowiedź cytowana w Travel Trade Gazette UK & Ireland październik 2009). Przecież bycie świadomym i mądrym konsumentem popłaca niezależnie od globalnej sytuacji ekonomicznej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA