PE o skanerach w portach lotniczych
REKLAMA
REKLAMA
Po udaremnionej pod koniec grudnia 2009 roku próbie ataku terrorystycznego w samolocie linii pasażerskich KLM lecącym z Amsterdamu do Nowego Jorku, niektóre państwa członkowskie UE zaczęły wprowadzać na dużą skalę skanery ciała.
REKLAMA
REKLAMA
Stosowanie tych urządzeń budzi wątpliwości odnośnie do ochrony prywatności, ponieważ obraz uzyskiwany przez skaner ujawnia intymne szczegóły ciała. Ponadto nie do końca rozpoznany jest wpływ skanerów na zdrowie ludzkie, zwłaszcza w przypadku osób często podróżujących liniami lotniczymi. Te kwestie były przedmiotem debaty plenarnej PE, a wcześniej, 27 stycznia 2010 roku, dyskusji w komisji PE ds. wolności obywatelskich, sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (LIBE).
Eurodeputowani zgłosili wiele zastrzeżeń natury technicznej, finansowej (wysoki koszt urządzeń), zdrowotnej i etycznej. Jednocześnie podkreślili, że – po wyjaśnieniu wątpliwości - zastosowanie skanerów powinno mieć charakter ujednolicony i dotyczyć wszystkich państw członkowskich UE.
Zalecili przygotowanie przez Komisję Europejską sprawozdania w tej sprawie. Komisarz ds. transportu Siim Kallas zapowiedział przedstawienie w kwietniu 2010 roku raportu w sprawie stosowania skanerów w portach lotniczych w Unii Europejskiej.
Zobacz także: Firma.wieszjak.pl
REKLAMA
REKLAMA