REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budownictwo w Polsce ma się trochę lepiej

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

REKLAMA

Produkcja budowlano-montażowa w sierpniu, po uwzględnieniu czynników sezonowych, wzrosła o 4,1% w skali roku. W lipcu skala rocznego spadku wynosiła 1,5%.

REKLAMA

Bez uwzględniania czynników sezonowych, takich jak na przykład liczba dni roboczych w miesiącu, sierpniowa produkcja budowlano-montażowa poszła w górę o 8,5% w skali roku. Po tym, jak budownictwo wyszło z głębokiego załamania, związanego z ciężką zimą, od kilku miesięcy sytuacja w tej części gospodarki pozostaje stabilna, z lekką tendencją do poprawy. W tym roku jedynie w czerwcu udało się wypracować taką dynamikę wzrostu, jak w minionym miesiącu. Daleko jednak koniunkturze do tej z 2009 r., kiedy to w miesiącach letnich produkcja zwiększała się w tempie 8-9% w skali roku.

REKLAMA

Za taką sytuację odpowiada przede wszystkim osłabienie tempa przez budownictwo infrastrukturalne. W sierpniu wzrost w tym segmencie sięgał 4,2% w skali roku (rok wcześniej było to ponad 40%). W zakresie robót specjalistycznych, do których zaliczane są na przykład prace wykończeniowe, czy przygotowanie terenów pod budowę progres wyniósł 15,2%, a w przypadku działalności związanej z wznoszeniem budynków zwyżka sięgnęła 18,3%.

Zobacz także: Rynek nieruchomości

REKLAMA

Sierpniowe wyniki budownictwa zaskakują niewiele. Opublikowane w trzecim tygodniu sierpnia wskaźniki koniunktury wykazały w tym sektorze przewagę optymistycznie oceniających koniunkturę nad negatywnymi ocenami o 2 pkt proc. Na poprawę koniunktury wskazywało 19% badanych, na pogorszenie - 17%. Wyniki były słabsze niż miesiąc wcześniej. Uwagę zwracał szczególnie spadek w zakresie przyszłych zamówień, gdzie sierpniowy wynik był najsłabszy od lutego tego roku. Utrzymywała się jednocześnie niewielka presja na ceny robót budowlanych. To klientów firm z tej branży, takich jak na przykład deweloperzy, to jednak akurat dobra wiadomość. W dalszym ciągu utrzymuje się znacząca dysproporcja w ocenach koniunktury wyrażanych przez przedsiębiorstwa duże i małe. W sierpniu tego roku wykorzystanie mocy produkcyjnych przez firmy budowane wynosiło 76,2% wobec 77,9% rok wcześniej.

Brak wyraźnego progresu w budownictwie przekłada się na postrzeganie przez inwestorów spółek z tego sektora. Przez ostatni miesiąc indeks WIG-Budownictwo, w którego skład wchodzi 31 firm, zyskał nieco ponad 3%, czyli mniej niż najszerszy indeks warszawskiej giełdy, czyli WIG. Słabiej od spółek budowlanych wypadli w tym czasie deweloperzy, którzy zyskali mniej niż 2%. W skali ostatnich 6 miesięcy najsłabiej prezentują się deweloperzy. Ceny walorów z tej branży prawie się nie zmieniły. Przedsiębiorstwa budowane szły w górę prawie tylko w minimalnie mniejszym stopniu, niż cały rynek. Natomiast z perspektywy ostatnich 12 miesięcy widać pokaźne dysproporcje między WIG-iem, który jest na ponad 20-proc. plusie, WIG-Budownictwo, zyskującym mniej niż 10% a WIG-Deweloperzy, notującym zniżkę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Inwestycje

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA