REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie będą koszty podwyżki VAT dla przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

Wieloletni plan finansów państwa przewiduje dokonanie, poczynając od 2011 roku, podwyżki stawek VAT. Niestety rząd nie uwzględnił kosztów, które część przedsiębiorstw będzie musiała ponieść w związku z tą zmianą. A zdaniem PKPP Lewiatan są one duże.

Po otrzymaniu w tej sprawie informacji od zaniepokojonych przedsiębiorców, Lewiatan przeprowadził w połowie sierpnia krótki sondaż wśród swoich firm członkowskich.

REKLAMA

Po analizie otrzymanych informacji, zdaniem PKPP Lewiatan najważniejsze konsekwencje podwyżki VAT dla przedsiębiorstw są następujące: 

1. Jednorazowe wydatki administracyjne i/lub informatyczne

W IV kw. 2010 roku przedsiębiorstwa poniosą znaczące jednorazowe wydatki na pokrycie kosztów administracyjnych i informatycznych, znacząco wpływające na ich rentowność sprzedaży.

Wydatki te związane będą z koniecznością wprowadzenia nowych stawek do systemów informatycznych i rozmieszczenia na produktach nowych metek towarowych oraz z drukiem i upowszechnieniem nowych cenników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty te mogą być szczególnie wysokie w przypadku sieci firm handlowych, obniżając marże na sprzedaży o ok. 0,4-0,5 punktu procentowego, w wypadku niekorygowania z tego tytułu cen detalicznych.

REKLAMA

W wartościach bezwzględnych szacuje się te koszty w każdej sieci handlowej, w zakresie bardzo podstawowym, na ok. 0,8-1,5 mln złotych, w zależności od wielkości sieci, z czego większość przypada na wizyty serwisantów do wielu tysięcy kas na terenie całego kraju. Firm tego typu są w Polsce dziesiątki, a mniejszych – tysiące.

W badaniu ankietowym PKPP Lewiatan prawie połowa respondentów (z różnych branż) wskazała, że to źródło dodatkowych kosztów dostrzegalnie pogorszy rentowność sprzedaży w ich firmach.

Przedsiębiorstwa z sektora telekomunikacji w ogóle mogą mieć trudność z dokonaniem zmian taryf w terminie wejścia w życie podwyżek VAT. Znając praktykę zmian podatkowych, ostateczny kształt przepisów poznamy zapewne dopiero w listopadzie lub grudniu, podczas gdy dla zachowania ustawowych procedur zawiadamiania klientów potrzeba czasu.

Oznacza to, że firmy dokonają korekty cen o 1 punkt procentowy podwyższonego VAT z opóźnieniem, ponosząc dodatkowe koszty na własny rachunek.

2. Presja kosztowa na podwyżki cen

REKLAMA

Również prawie połowa ankietowanych przedsiębiorców oczekuje zwiększenia w wyniku podwyżek stawek VAT presji kosztowej w ich działalności. Oczekują, ze ich dostawcy mogą zwiększać ceny swoich produktów bardziej, niż na to wskazywałyby same podwyżki VAT.

Szczególnie dotkliwe okazać się to może dla firm pozbawionych możliwości odliczania VAT (tj. działalności zwolnionej z VAT), jak usługi medyczne i finansowe. Wobec ograniczeń popytowych odbiorcy ich produkcji będą starali się wymóc na nich przynajmniej częściową partycypację w tych podwyżkach przez obniżenie marż na sprzedaży, z negatywnym wpływem na rentowność sprzedaży.

Polecamy: serwis Podatki osobiste


3. Pułapka stałych cen w kontraktach z przetargów publicznych

Problem dotyczy firm realizujących wieloletnie umowy na realizację usług, po wygranych przetargach w ramach zamówień publicznych.

Wzrost stawek VAT nie prowadzi w Polsce do automatycznej waloryzacji cen brutto w takich umowach, chyba że taka ewentualność, co jest bardzo rzadkie, została wprost przewidziana w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i samej umowie.

Niskie marże w takich umowach mogą nie wystarczyć dla pokrycia zwiększonych kosztów realizacji usług i prowadzić do trwałej nierentowności wykonawców. Kilka tysięcy firm w Polsce, realizujących umowy w ramach zamówień publicznych i zatrudniających łącznie około 600.000 osób napotka od 1 stycznia 2011 roku poważne zagrożenie dla swojej egzystencji wskutek podwyżek stawek VAT. Dotyczy to branż: usług profesjonalnego utrzymania czystości, cateringowych, budowlanych, ochrony mienia oraz utrzymania nieruchomości. 

4. Niepewność w sprawie wpływu VAT na popyt

Ankieta PKPP Lewiatan nie potwierdziła obaw o kształtowanie się popytu ze strony ostatecznych odbiorców produkcji. Jedynie mniejszość przedsiębiorców spodziewa się spadku popytu na swoje towary i usługi wskutek zmian stawek VAT. Kwestia ta wymagać będzie jednak dalszej szczegółowej obserwacji, szczególnie w przypadku usług budowlanych, książek, zabawek i towarów dla dzieci.

Zdaniem PKPP Lewiatan, rząd powinien zadbać o minimalizację wszelkich niezamierzonych ubocznych skutków podwyżek stawek VAT, tam gdzie to jest ekonomicznie i prawnie możliwe. 

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Spośród powyższych czterech dodatkowych konsekwencji z pewnością w przypadku tej oznaczonej numerem 3 – pułapki stałych cen w przetargach publicznych – możliwe jest złagodzenie problemów istotnego sektora polskiej gospodarki poprzez działanie prawodawcze: np. wniesienie w trybie pilnym odpowiedniej nowelizacji prawa o zamówienia publicznych, wprowadzających obowiązek automatycznej korekty cenowej.

Źródło: PKPP Lewiatan

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA