REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie będą koszty podwyżki VAT dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Wieloletni plan finansów państwa przewiduje dokonanie, poczynając od 2011 roku, podwyżki stawek VAT. Niestety rząd nie uwzględnił kosztów, które część przedsiębiorstw będzie musiała ponieść w związku z tą zmianą. A zdaniem PKPP Lewiatan są one duże.

Po otrzymaniu w tej sprawie informacji od zaniepokojonych przedsiębiorców, Lewiatan przeprowadził w połowie sierpnia krótki sondaż wśród swoich firm członkowskich.

REKLAMA

Po analizie otrzymanych informacji, zdaniem PKPP Lewiatan najważniejsze konsekwencje podwyżki VAT dla przedsiębiorstw są następujące: 

1. Jednorazowe wydatki administracyjne i/lub informatyczne

W IV kw. 2010 roku przedsiębiorstwa poniosą znaczące jednorazowe wydatki na pokrycie kosztów administracyjnych i informatycznych, znacząco wpływające na ich rentowność sprzedaży.

Wydatki te związane będą z koniecznością wprowadzenia nowych stawek do systemów informatycznych i rozmieszczenia na produktach nowych metek towarowych oraz z drukiem i upowszechnieniem nowych cenników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty te mogą być szczególnie wysokie w przypadku sieci firm handlowych, obniżając marże na sprzedaży o ok. 0,4-0,5 punktu procentowego, w wypadku niekorygowania z tego tytułu cen detalicznych.

REKLAMA

W wartościach bezwzględnych szacuje się te koszty w każdej sieci handlowej, w zakresie bardzo podstawowym, na ok. 0,8-1,5 mln złotych, w zależności od wielkości sieci, z czego większość przypada na wizyty serwisantów do wielu tysięcy kas na terenie całego kraju. Firm tego typu są w Polsce dziesiątki, a mniejszych – tysiące.

W badaniu ankietowym PKPP Lewiatan prawie połowa respondentów (z różnych branż) wskazała, że to źródło dodatkowych kosztów dostrzegalnie pogorszy rentowność sprzedaży w ich firmach.

Przedsiębiorstwa z sektora telekomunikacji w ogóle mogą mieć trudność z dokonaniem zmian taryf w terminie wejścia w życie podwyżek VAT. Znając praktykę zmian podatkowych, ostateczny kształt przepisów poznamy zapewne dopiero w listopadzie lub grudniu, podczas gdy dla zachowania ustawowych procedur zawiadamiania klientów potrzeba czasu.

Oznacza to, że firmy dokonają korekty cen o 1 punkt procentowy podwyższonego VAT z opóźnieniem, ponosząc dodatkowe koszty na własny rachunek.

2. Presja kosztowa na podwyżki cen

REKLAMA

Również prawie połowa ankietowanych przedsiębiorców oczekuje zwiększenia w wyniku podwyżek stawek VAT presji kosztowej w ich działalności. Oczekują, ze ich dostawcy mogą zwiększać ceny swoich produktów bardziej, niż na to wskazywałyby same podwyżki VAT.

Szczególnie dotkliwe okazać się to może dla firm pozbawionych możliwości odliczania VAT (tj. działalności zwolnionej z VAT), jak usługi medyczne i finansowe. Wobec ograniczeń popytowych odbiorcy ich produkcji będą starali się wymóc na nich przynajmniej częściową partycypację w tych podwyżkach przez obniżenie marż na sprzedaży, z negatywnym wpływem na rentowność sprzedaży.

Polecamy: serwis Podatki osobiste


3. Pułapka stałych cen w kontraktach z przetargów publicznych

Problem dotyczy firm realizujących wieloletnie umowy na realizację usług, po wygranych przetargach w ramach zamówień publicznych.

Wzrost stawek VAT nie prowadzi w Polsce do automatycznej waloryzacji cen brutto w takich umowach, chyba że taka ewentualność, co jest bardzo rzadkie, została wprost przewidziana w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i samej umowie.

Niskie marże w takich umowach mogą nie wystarczyć dla pokrycia zwiększonych kosztów realizacji usług i prowadzić do trwałej nierentowności wykonawców. Kilka tysięcy firm w Polsce, realizujących umowy w ramach zamówień publicznych i zatrudniających łącznie około 600.000 osób napotka od 1 stycznia 2011 roku poważne zagrożenie dla swojej egzystencji wskutek podwyżek stawek VAT. Dotyczy to branż: usług profesjonalnego utrzymania czystości, cateringowych, budowlanych, ochrony mienia oraz utrzymania nieruchomości. 

4. Niepewność w sprawie wpływu VAT na popyt

Ankieta PKPP Lewiatan nie potwierdziła obaw o kształtowanie się popytu ze strony ostatecznych odbiorców produkcji. Jedynie mniejszość przedsiębiorców spodziewa się spadku popytu na swoje towary i usługi wskutek zmian stawek VAT. Kwestia ta wymagać będzie jednak dalszej szczegółowej obserwacji, szczególnie w przypadku usług budowlanych, książek, zabawek i towarów dla dzieci.

Zdaniem PKPP Lewiatan, rząd powinien zadbać o minimalizację wszelkich niezamierzonych ubocznych skutków podwyżek stawek VAT, tam gdzie to jest ekonomicznie i prawnie możliwe. 

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Spośród powyższych czterech dodatkowych konsekwencji z pewnością w przypadku tej oznaczonej numerem 3 – pułapki stałych cen w przetargach publicznych – możliwe jest złagodzenie problemów istotnego sektora polskiej gospodarki poprzez działanie prawodawcze: np. wniesienie w trybie pilnym odpowiedniej nowelizacji prawa o zamówienia publicznych, wprowadzających obowiązek automatycznej korekty cenowej.

Źródło: PKPP Lewiatan

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA