REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie będą koszty podwyżki VAT dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Wieloletni plan finansów państwa przewiduje dokonanie, poczynając od 2011 roku, podwyżki stawek VAT. Niestety rząd nie uwzględnił kosztów, które część przedsiębiorstw będzie musiała ponieść w związku z tą zmianą. A zdaniem PKPP Lewiatan są one duże.

Po otrzymaniu w tej sprawie informacji od zaniepokojonych przedsiębiorców, Lewiatan przeprowadził w połowie sierpnia krótki sondaż wśród swoich firm członkowskich.

REKLAMA

Po analizie otrzymanych informacji, zdaniem PKPP Lewiatan najważniejsze konsekwencje podwyżki VAT dla przedsiębiorstw są następujące: 

1. Jednorazowe wydatki administracyjne i/lub informatyczne

W IV kw. 2010 roku przedsiębiorstwa poniosą znaczące jednorazowe wydatki na pokrycie kosztów administracyjnych i informatycznych, znacząco wpływające na ich rentowność sprzedaży.

Wydatki te związane będą z koniecznością wprowadzenia nowych stawek do systemów informatycznych i rozmieszczenia na produktach nowych metek towarowych oraz z drukiem i upowszechnieniem nowych cenników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty te mogą być szczególnie wysokie w przypadku sieci firm handlowych, obniżając marże na sprzedaży o ok. 0,4-0,5 punktu procentowego, w wypadku niekorygowania z tego tytułu cen detalicznych.

REKLAMA

W wartościach bezwzględnych szacuje się te koszty w każdej sieci handlowej, w zakresie bardzo podstawowym, na ok. 0,8-1,5 mln złotych, w zależności od wielkości sieci, z czego większość przypada na wizyty serwisantów do wielu tysięcy kas na terenie całego kraju. Firm tego typu są w Polsce dziesiątki, a mniejszych – tysiące.

W badaniu ankietowym PKPP Lewiatan prawie połowa respondentów (z różnych branż) wskazała, że to źródło dodatkowych kosztów dostrzegalnie pogorszy rentowność sprzedaży w ich firmach.

Przedsiębiorstwa z sektora telekomunikacji w ogóle mogą mieć trudność z dokonaniem zmian taryf w terminie wejścia w życie podwyżek VAT. Znając praktykę zmian podatkowych, ostateczny kształt przepisów poznamy zapewne dopiero w listopadzie lub grudniu, podczas gdy dla zachowania ustawowych procedur zawiadamiania klientów potrzeba czasu.

Oznacza to, że firmy dokonają korekty cen o 1 punkt procentowy podwyższonego VAT z opóźnieniem, ponosząc dodatkowe koszty na własny rachunek.

2. Presja kosztowa na podwyżki cen

REKLAMA

Również prawie połowa ankietowanych przedsiębiorców oczekuje zwiększenia w wyniku podwyżek stawek VAT presji kosztowej w ich działalności. Oczekują, ze ich dostawcy mogą zwiększać ceny swoich produktów bardziej, niż na to wskazywałyby same podwyżki VAT.

Szczególnie dotkliwe okazać się to może dla firm pozbawionych możliwości odliczania VAT (tj. działalności zwolnionej z VAT), jak usługi medyczne i finansowe. Wobec ograniczeń popytowych odbiorcy ich produkcji będą starali się wymóc na nich przynajmniej częściową partycypację w tych podwyżkach przez obniżenie marż na sprzedaży, z negatywnym wpływem na rentowność sprzedaży.

Polecamy: serwis Podatki osobiste


3. Pułapka stałych cen w kontraktach z przetargów publicznych

Problem dotyczy firm realizujących wieloletnie umowy na realizację usług, po wygranych przetargach w ramach zamówień publicznych.

Wzrost stawek VAT nie prowadzi w Polsce do automatycznej waloryzacji cen brutto w takich umowach, chyba że taka ewentualność, co jest bardzo rzadkie, została wprost przewidziana w specyfikacji istotnych warunków zamówienia i samej umowie.

Niskie marże w takich umowach mogą nie wystarczyć dla pokrycia zwiększonych kosztów realizacji usług i prowadzić do trwałej nierentowności wykonawców. Kilka tysięcy firm w Polsce, realizujących umowy w ramach zamówień publicznych i zatrudniających łącznie około 600.000 osób napotka od 1 stycznia 2011 roku poważne zagrożenie dla swojej egzystencji wskutek podwyżek stawek VAT. Dotyczy to branż: usług profesjonalnego utrzymania czystości, cateringowych, budowlanych, ochrony mienia oraz utrzymania nieruchomości. 

4. Niepewność w sprawie wpływu VAT na popyt

Ankieta PKPP Lewiatan nie potwierdziła obaw o kształtowanie się popytu ze strony ostatecznych odbiorców produkcji. Jedynie mniejszość przedsiębiorców spodziewa się spadku popytu na swoje towary i usługi wskutek zmian stawek VAT. Kwestia ta wymagać będzie jednak dalszej szczegółowej obserwacji, szczególnie w przypadku usług budowlanych, książek, zabawek i towarów dla dzieci.

Zdaniem PKPP Lewiatan, rząd powinien zadbać o minimalizację wszelkich niezamierzonych ubocznych skutków podwyżek stawek VAT, tam gdzie to jest ekonomicznie i prawnie możliwe. 

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Spośród powyższych czterech dodatkowych konsekwencji z pewnością w przypadku tej oznaczonej numerem 3 – pułapki stałych cen w przetargach publicznych – możliwe jest złagodzenie problemów istotnego sektora polskiej gospodarki poprzez działanie prawodawcze: np. wniesienie w trybie pilnym odpowiedniej nowelizacji prawa o zamówienia publicznych, wprowadzających obowiązek automatycznej korekty cenowej.

Źródło: PKPP Lewiatan

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA