REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy optymistycznie patrzą w przyszłość

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roman Przasnyski
Główny analityk Gold Finance.

REKLAMA

REKLAMA

Po nieco nieoczekiwanym grudniowym pogorszeniu się nastrojów, polscy przedsiębiorcy przyjmują początek roku z większą nadzieją i większym optymizmem.

Z badania koniunktury gospodarczej, przeprowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że ogólny klimat koniunktury w polskim przemyśle jest na początku roku zdecydowanie lepszy niż w ostatnim miesiącu poprzedniego roku.

REKLAMA

W grudniu wskaźnik koniunktury wynosił minus dwa punkty. W styczniu było już nieco lepiej, bo sięgał zero punktów (może on przyjmować wartości od -100 do +100 punktów). Z to w lutym wzrósł do 3 punktów. Co piąte badane przedsiębiorstwo sygnalizuje poprawę sytuacji, a jej pogorszenie zgłasza jedynie 17 proc. (w styczniu udział optymistów i pesymistów wynosił po 18 proc.).

REKLAMA

Lepiej niż w styczniu badani oceniają portfel zamówień, który kurczy się, ale nieco wolniej niż przed miesiącem. Firmy sygnalizują utrzymywanie się nadmiernych zapasów swoich produktów. Ich szefowie narzekają też na kłopoty z regulowaniem bieżących płatności.

Prognozy na najbliższą przyszłość są lepsze, zarówno w przypadku wzrostu nowych zamówień, jak i poziomu produkcji. Pozostają obawy związane z terminowym regulowaniem zobowiązań finansowych. Przewiduje się, że nadal będą prowadzone redukcje zatrudnienia, choć w mniejszym stopniu niż w styczniu.

Od września do listopada ubiegłego roku wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w przemyśle był na niewielkim plusie i wynosił 1-2 punkty, wskazując poprawę po dziesięciu miesiącach bardzo złych nastrojów. Grudzień przyniósł dość nieoczekiwanie wyraźne pogorszenie nastrojów i powrót wskaźnika do wartości ujemnych. Teraz ponownie powoli zwiększa swoją wartość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Do najczęściej wymienianych przez przedsiębiorców barier w prowadzeniu działalności należą niedostateczny popyt oraz niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej. Utrzymuje się zróżnicowanie ocen w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Optymizm wykazują przedstawiciele dużych przedsiębiorstw.

Pesymizm ocen rośnie tym bardziej, im mniejsza firma. Patrząc na poszczególne branże, największymi pesymistami
są producenci odzieży, wyrobów tekstylnych, metali. Optymistycznie w przyszłość patrzą firmy farmaceutyczne, spożywcze, firmy papiernicze, producenci wyrobów z papieru i chemikaliów.

Od pięciu miesięcy utrzymują się negatywne oceny koniunktury w budownictwie. W październiku ubiegłego roku wskaźnik koniunktury spadł z minus 5 do 8 punktów, w listopadzie wyniósł już minus 11 punktów, a w grudniu minus 16 punktów, osiągając poziom najniższy od kwietnia.

W styczniu wartość wskaźnika nieco się poprawiła i wyniosła minus 15 punktów. Podobnie było i w lutym. Gorsze są oceny bieżącej i przewidywanej sytuacji, a powodem są przede wszystkim spadek zamówień oraz produkcji. Firmy deklarują, że największe kłopoty wynikają z konkurencji na rynku, wysokich kosztów zatrudnienia i niedostatecznego popytu.

Niewielkiej poprawie uległ wskaźnik koniunktury w handlu. Wyniósł minus 3 punkty, podczas gdy w grudniu wynosił minus 5 punktów. Poprawę koniunktury sygnalizuje 18 proc. badanych firm, zaś 21 proc. ocenia, że sytuacja się pogarsza. Oprócz konkurencji i kosztów płac, coraz bardziej dokuczliwy staje się niedostateczny popyt ze strony konsumentów.

Nieznacznie poprawiła się ogólna ocena sytuacji gospodarczej, jednak prognozy na przyszłość są gorsze niż w grudniu. Sprzedaż w lutym wciąż spadała, nieco mocniej niż w styczniu. Perspektywy w tym zakresie na przyszłość są jednak nieco lepsze.

Jak zwykle w usługach sytuacja jest dość zróżnicowana w zależności od ich rodzaju. Wciąż najbardziej optymistycznie sytuację oceniają firmy zajmujące się usługami finansowymi i ubezpieczeniowymi, jednak i one sygnalizują niewielkie pogorszenie w porównaniu do grudnia. Najwięcej pesymizmu wykazują firmy zajmujące się kulturą, rozrywką i rekreacją oraz działające w branży hotelarskiej i gastronomicznej.

Zobacz także: Finanse i rozwój Wieszjak.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA