REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy optymistycznie patrzą w przyszłość

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roman Przasnyski
Główny analityk Gold Finance.

REKLAMA

REKLAMA

Po nieco nieoczekiwanym grudniowym pogorszeniu się nastrojów, polscy przedsiębiorcy przyjmują początek roku z większą nadzieją i większym optymizmem.

Z badania koniunktury gospodarczej, przeprowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że ogólny klimat koniunktury w polskim przemyśle jest na początku roku zdecydowanie lepszy niż w ostatnim miesiącu poprzedniego roku.

REKLAMA

W grudniu wskaźnik koniunktury wynosił minus dwa punkty. W styczniu było już nieco lepiej, bo sięgał zero punktów (może on przyjmować wartości od -100 do +100 punktów). Z to w lutym wzrósł do 3 punktów. Co piąte badane przedsiębiorstwo sygnalizuje poprawę sytuacji, a jej pogorszenie zgłasza jedynie 17 proc. (w styczniu udział optymistów i pesymistów wynosił po 18 proc.).

REKLAMA

Lepiej niż w styczniu badani oceniają portfel zamówień, który kurczy się, ale nieco wolniej niż przed miesiącem. Firmy sygnalizują utrzymywanie się nadmiernych zapasów swoich produktów. Ich szefowie narzekają też na kłopoty z regulowaniem bieżących płatności.

Prognozy na najbliższą przyszłość są lepsze, zarówno w przypadku wzrostu nowych zamówień, jak i poziomu produkcji. Pozostają obawy związane z terminowym regulowaniem zobowiązań finansowych. Przewiduje się, że nadal będą prowadzone redukcje zatrudnienia, choć w mniejszym stopniu niż w styczniu.

Od września do listopada ubiegłego roku wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w przemyśle był na niewielkim plusie i wynosił 1-2 punkty, wskazując poprawę po dziesięciu miesiącach bardzo złych nastrojów. Grudzień przyniósł dość nieoczekiwanie wyraźne pogorszenie nastrojów i powrót wskaźnika do wartości ujemnych. Teraz ponownie powoli zwiększa swoją wartość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Do najczęściej wymienianych przez przedsiębiorców barier w prowadzeniu działalności należą niedostateczny popyt oraz niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej. Utrzymuje się zróżnicowanie ocen w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Optymizm wykazują przedstawiciele dużych przedsiębiorstw.

Pesymizm ocen rośnie tym bardziej, im mniejsza firma. Patrząc na poszczególne branże, największymi pesymistami
są producenci odzieży, wyrobów tekstylnych, metali. Optymistycznie w przyszłość patrzą firmy farmaceutyczne, spożywcze, firmy papiernicze, producenci wyrobów z papieru i chemikaliów.

Od pięciu miesięcy utrzymują się negatywne oceny koniunktury w budownictwie. W październiku ubiegłego roku wskaźnik koniunktury spadł z minus 5 do 8 punktów, w listopadzie wyniósł już minus 11 punktów, a w grudniu minus 16 punktów, osiągając poziom najniższy od kwietnia.

W styczniu wartość wskaźnika nieco się poprawiła i wyniosła minus 15 punktów. Podobnie było i w lutym. Gorsze są oceny bieżącej i przewidywanej sytuacji, a powodem są przede wszystkim spadek zamówień oraz produkcji. Firmy deklarują, że największe kłopoty wynikają z konkurencji na rynku, wysokich kosztów zatrudnienia i niedostatecznego popytu.

Niewielkiej poprawie uległ wskaźnik koniunktury w handlu. Wyniósł minus 3 punkty, podczas gdy w grudniu wynosił minus 5 punktów. Poprawę koniunktury sygnalizuje 18 proc. badanych firm, zaś 21 proc. ocenia, że sytuacja się pogarsza. Oprócz konkurencji i kosztów płac, coraz bardziej dokuczliwy staje się niedostateczny popyt ze strony konsumentów.

Nieznacznie poprawiła się ogólna ocena sytuacji gospodarczej, jednak prognozy na przyszłość są gorsze niż w grudniu. Sprzedaż w lutym wciąż spadała, nieco mocniej niż w styczniu. Perspektywy w tym zakresie na przyszłość są jednak nieco lepsze.

Jak zwykle w usługach sytuacja jest dość zróżnicowana w zależności od ich rodzaju. Wciąż najbardziej optymistycznie sytuację oceniają firmy zajmujące się usługami finansowymi i ubezpieczeniowymi, jednak i one sygnalizują niewielkie pogorszenie w porównaniu do grudnia. Najwięcej pesymizmu wykazują firmy zajmujące się kulturą, rozrywką i rekreacją oraz działające w branży hotelarskiej i gastronomicznej.

Zobacz także: Finanse i rozwój Wieszjak.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

REKLAMA

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA