REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczęśliwi ludzie robią biznes [WYWIAD]

Subskrybuj nas na Youtube
Szczęśliwi ludzie robią biznes
Szczęśliwi ludzie robią biznes
Personel i Zarządzanie

REKLAMA

REKLAMA

Rozmowa z Martą Stańczak, prezeską Sodexo, ambasadorką i ekspertką ogólnopolskiej kampanii „Bliżej Siebie”, o zależności między radością z wykonywanej pracy a osiąganiem sukcesu.

Jaki Pani zdaniem powinien być nowoczesny lider? 

Żyjemy w czasach, gdzie liczba i tempo zmian znacząco wzrasta. Wiąże się to z poczuciem braku stabilności i zwiększonym poczuciem niepewności. W związku z tym współczesne środowisko pracy wymaga od liderów nie tylko kompetencji technicznych, ale przede wszystkim umiejętności zarządzania emocjami. Nowoczesny lider powinien brać pod uwagę wpływ podejmowanych decyzji nie tylko na dobrostan zespołu, lecz także i swój własny. Warto, by rozwijał swoje kompetencje w zakresie inteligencji emocjonalnej czy self-compassion.

REKLAMA

Oczekiwania w stosunku do liderów ciągle rosną… 

Od współczesnych liderów oczekuje się często, że będą superbohaterami – mają być skuteczni, zwiększać produktywność, efektywnie zarządzać zmianami, a jednocześnie być empatycznymi i blisko pracowników. To duża zmiana, dlatego tak ważne jest wsparcie organizacji i budowa kultury otwartości i współpracy w miejscu pracy. Jako szczególnie istotną dostrzegam rolę szkoleń. Umożliwianie liderom rozwoju pozwala poszerzać ich wiedzę, jak również budować pewność siebie, a co za tym idzie – podwyższać gotowość do mierzenia się z wyzwaniami. Dlatego w Sodexo oprócz szkoleń typowo merytorycznych zapewniamy naszym zespołom warsztaty z zakresu komunikacji, pracy w zespole czy udzielania feedbacku. 

Czy według Pani istnieje korelacja między poziomem szczęścia a sukcesem w biznesie? Czy ma to wpływ na wydajność w miejscu pracy?

Zdecydowanie dostrzegam powiązanie między poziomem dobrostanu i szczęścia zespołu a osiąganiem celów biznesowych. Osoby, które czerpią radość z tego, co robią w życiu, mają większą motywację do działania i osiągają sukcesy. Szczęście dodaje skrzydeł, zapewnia nam energię i daje siłę, aby iść do przodu. Jeśli jest w przestrzeni osobistej czy zawodowej coś, co nas przytłacza – złe samopoczucie będzie powodować negatywne skutki. Właśnie dlatego uważam, że tak ważne jest zdefiniowanie swoich źródeł szczęścia. Obserwujmy, co przynosi nam radość i satysfakcję i podążajmy w tym kierunku – taka postawa zmienia życie! Empatia i uważność na siebie oraz swój zespół to potężne narzędzie przywództwa.

Co kryje się pod pojęciem empatycznego przywództwa? Jakie konkretne działania powinni podjąć liderzy, aby wspierać dobrostan zespołu?

Pierwszy krok to postawienie ludzi w centrum – nie tylko naszych pracowników, ale także naszych klientów. W Sodexo empatia była i jest ważną częścią DNA naszej kultury organizacyjnej. Przekłada się to na promocję różnorodności i włączania czy kulturę feedbacku. Zasadność tworzenia przyjaznego środowiska pracy z uwrażliwieniem na potrzeby i emocje pracowników potwierdzają obserwacje z naszej firmy. Wynika to także ze współpracy z naszymi klientami. Pracownik, który wysoko ocenia swoją satysfakcję z pracy, ma poczucie, że funkcjonuje zdrowo – w aspekcie fizycznym, psychicznym i społecznym – jest zmotywowany, bardziej kreatywny, efektywny i dostępny. Rzadziej też myśli o zmianie miejsca zatrudnienia. 

Świadomość, że firma wie, czuje i rozumie, pomoże, gdy trzeba – to dla pracownika komfort nie do przecenienia. 

Troska o dobrostan mentalny zespołu powinna stać się priorytetem. Jako dobrą praktykę polecam program wsparcia dla pracowników w postaci infolinii pomocy psychologicznej. Ten benefit oferujemy naszym pracownikom, mogą z niego skorzystać także ich bliscy. W razie sytuacji kryzysowej, która nas zaskakuje, często nie wiemy, do kogo się zwrócić po specjalistyczne doradztwo. W Sodexo chcemy mieć pewność, że zapewniamy naszym zespołom najkrótszą możliwą drogę po pomoc, kiedy tylko jej potrzebują. Wsparcie obejmuje również konsultacje prawne czy finansowe. Stawiamy też na różnorodne szkolenia, wspierające kompetencje i umiejętności naszych liderów. W tym roku przeszkoliliśmy wszystkich menedżerów i pracowników Centrali z zakresu komunikacji i współpracy. To dla nas podstawa, jeśli chcemy rozwijać empatyczne przywództwo w firmie. Wierzę, że wysiłki na rzecz tworzenia bezpiecznego i empatycznego środowiska sprzyjają zwiększeniu zaangażowania i mają bezpośrednie przełożenie na wyniki firmy. Sodexo jest tego najlepszym przykładem. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspomniała Pani o znaczeniu zdrowia psychicznego. Jakie wyzwania w tym obszarze czekają liderów?

Zdrowie psychiczne było przez długi czas niedoceniane w kontekście zarządzania organizacją. Obecnie jednak rozumiemy, że zapewnienie pracownikom przestrzeni do otwartych rozmów o problemach jest niezbędne. Jak już wspomniałam, empatia, umiejętność słuchania oraz otwartość na rozwój to kluczowe kompetencje, które liderzy muszą rozwijać, aby wspierać dobrostan zespołu. Co ważne, liderzy powinni też zadbać o siebie i swój poziom szczęścia! Lider, który dba o własny rozwój i zdrowie, jest w stanie skuteczniej wspierać zespół, promując kulturę otwartości, zrozumienia i ciągłego doskonalenia. 

Jakie rady dałaby Pani początkującym liderom, którzy chcą dbać o dobrostan zespołów i jednocześnie osiągać sukcesy w swoich obszarach działania? 

Istotnym aspektem jest wsłuchanie się w siebie i obserwowanie, w jakich obszarach czujemy się mocni. Czerpiąc ze swoich mocnych stron, mamy największe szanse na osiągnięcie sukcesu. Kluczowa jest umiejętność słuchania i właściwego odczytywania emocji i punktów widzenia swojego zespołu. To pozwala na dobrą komunikację bez względu na różnice kulturowe czy odmienne doświadczenie życiowe. Bądźmy autentyczni! Na drodze do realizacji wymarzonego celu bardzo często staje wewnętrzny sabotażysta, nasz osobisty krytyk, który mówi „nie dasz rady”. Bywa, że zastanawiamy się również, czy coś wypada. Zapewniam, że nie warto zastanawiać się, co pomyślą inni, kiedy sięgamy wysoko. Nigdy nie jest zbyt wysoko – każdy powinien być głównym bohaterem pasjonującej książki o własnym życiu pisanej przez siebie.

Dziękuję za rozmowę.

Marta Stańczak - Prezeska Sodexo Polska, gdzie odpowiada za zarządzanie biznesem. Ma ponad 20 lat doświadczenia w branży food, facility management i kompleksowych rozwiązań w miejscu pracy. Dążenie do pełnego zrozumienia potrzeb klienta pozwala Marcie projektować efektywne i innowacyjne rozwiązania, nierzadko wykraczające poza tradycyjnie pojmowane branżowe standardy. Ważnym elementem jej sukcesu jest budowanie utalentowanych zespołów i tworzenie środowiska, które pozwala rozwijać się pracownikom. Kładzie szczególnie nacisk na wellbeing, bo wierzy, że szczęśliwi ludzie robią biznes. Podejście to proponuje również klientom, współpracując z nimi przy tworzeniu przestrzeni do pracy nastawionej na dobre samopoczucie jej użytkowników.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA