REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczęśliwi ludzie robią biznes [WYWIAD]

Subskrybuj nas na Youtube
Szczęśliwi ludzie robią biznes
Szczęśliwi ludzie robią biznes
Personel i Zarządzanie

REKLAMA

REKLAMA

Rozmowa z Martą Stańczak, prezeską Sodexo, ambasadorką i ekspertką ogólnopolskiej kampanii „Bliżej Siebie”, o zależności między radością z wykonywanej pracy a osiąganiem sukcesu.

Jaki Pani zdaniem powinien być nowoczesny lider? 

Żyjemy w czasach, gdzie liczba i tempo zmian znacząco wzrasta. Wiąże się to z poczuciem braku stabilności i zwiększonym poczuciem niepewności. W związku z tym współczesne środowisko pracy wymaga od liderów nie tylko kompetencji technicznych, ale przede wszystkim umiejętności zarządzania emocjami. Nowoczesny lider powinien brać pod uwagę wpływ podejmowanych decyzji nie tylko na dobrostan zespołu, lecz także i swój własny. Warto, by rozwijał swoje kompetencje w zakresie inteligencji emocjonalnej czy self-compassion.

REKLAMA

REKLAMA

Oczekiwania w stosunku do liderów ciągle rosną… 

Od współczesnych liderów oczekuje się często, że będą superbohaterami – mają być skuteczni, zwiększać produktywność, efektywnie zarządzać zmianami, a jednocześnie być empatycznymi i blisko pracowników. To duża zmiana, dlatego tak ważne jest wsparcie organizacji i budowa kultury otwartości i współpracy w miejscu pracy. Jako szczególnie istotną dostrzegam rolę szkoleń. Umożliwianie liderom rozwoju pozwala poszerzać ich wiedzę, jak również budować pewność siebie, a co za tym idzie – podwyższać gotowość do mierzenia się z wyzwaniami. Dlatego w Sodexo oprócz szkoleń typowo merytorycznych zapewniamy naszym zespołom warsztaty z zakresu komunikacji, pracy w zespole czy udzielania feedbacku. 

Czy według Pani istnieje korelacja między poziomem szczęścia a sukcesem w biznesie? Czy ma to wpływ na wydajność w miejscu pracy?

Zdecydowanie dostrzegam powiązanie między poziomem dobrostanu i szczęścia zespołu a osiąganiem celów biznesowych. Osoby, które czerpią radość z tego, co robią w życiu, mają większą motywację do działania i osiągają sukcesy. Szczęście dodaje skrzydeł, zapewnia nam energię i daje siłę, aby iść do przodu. Jeśli jest w przestrzeni osobistej czy zawodowej coś, co nas przytłacza – złe samopoczucie będzie powodować negatywne skutki. Właśnie dlatego uważam, że tak ważne jest zdefiniowanie swoich źródeł szczęścia. Obserwujmy, co przynosi nam radość i satysfakcję i podążajmy w tym kierunku – taka postawa zmienia życie! Empatia i uważność na siebie oraz swój zespół to potężne narzędzie przywództwa.

Co kryje się pod pojęciem empatycznego przywództwa? Jakie konkretne działania powinni podjąć liderzy, aby wspierać dobrostan zespołu?

Pierwszy krok to postawienie ludzi w centrum – nie tylko naszych pracowników, ale także naszych klientów. W Sodexo empatia była i jest ważną częścią DNA naszej kultury organizacyjnej. Przekłada się to na promocję różnorodności i włączania czy kulturę feedbacku. Zasadność tworzenia przyjaznego środowiska pracy z uwrażliwieniem na potrzeby i emocje pracowników potwierdzają obserwacje z naszej firmy. Wynika to także ze współpracy z naszymi klientami. Pracownik, który wysoko ocenia swoją satysfakcję z pracy, ma poczucie, że funkcjonuje zdrowo – w aspekcie fizycznym, psychicznym i społecznym – jest zmotywowany, bardziej kreatywny, efektywny i dostępny. Rzadziej też myśli o zmianie miejsca zatrudnienia. 

REKLAMA

Świadomość, że firma wie, czuje i rozumie, pomoże, gdy trzeba – to dla pracownika komfort nie do przecenienia. 

Troska o dobrostan mentalny zespołu powinna stać się priorytetem. Jako dobrą praktykę polecam program wsparcia dla pracowników w postaci infolinii pomocy psychologicznej. Ten benefit oferujemy naszym pracownikom, mogą z niego skorzystać także ich bliscy. W razie sytuacji kryzysowej, która nas zaskakuje, często nie wiemy, do kogo się zwrócić po specjalistyczne doradztwo. W Sodexo chcemy mieć pewność, że zapewniamy naszym zespołom najkrótszą możliwą drogę po pomoc, kiedy tylko jej potrzebują. Wsparcie obejmuje również konsultacje prawne czy finansowe. Stawiamy też na różnorodne szkolenia, wspierające kompetencje i umiejętności naszych liderów. W tym roku przeszkoliliśmy wszystkich menedżerów i pracowników Centrali z zakresu komunikacji i współpracy. To dla nas podstawa, jeśli chcemy rozwijać empatyczne przywództwo w firmie. Wierzę, że wysiłki na rzecz tworzenia bezpiecznego i empatycznego środowiska sprzyjają zwiększeniu zaangażowania i mają bezpośrednie przełożenie na wyniki firmy. Sodexo jest tego najlepszym przykładem. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wspomniała Pani o znaczeniu zdrowia psychicznego. Jakie wyzwania w tym obszarze czekają liderów?

Zdrowie psychiczne było przez długi czas niedoceniane w kontekście zarządzania organizacją. Obecnie jednak rozumiemy, że zapewnienie pracownikom przestrzeni do otwartych rozmów o problemach jest niezbędne. Jak już wspomniałam, empatia, umiejętność słuchania oraz otwartość na rozwój to kluczowe kompetencje, które liderzy muszą rozwijać, aby wspierać dobrostan zespołu. Co ważne, liderzy powinni też zadbać o siebie i swój poziom szczęścia! Lider, który dba o własny rozwój i zdrowie, jest w stanie skuteczniej wspierać zespół, promując kulturę otwartości, zrozumienia i ciągłego doskonalenia. 

Jakie rady dałaby Pani początkującym liderom, którzy chcą dbać o dobrostan zespołów i jednocześnie osiągać sukcesy w swoich obszarach działania? 

Istotnym aspektem jest wsłuchanie się w siebie i obserwowanie, w jakich obszarach czujemy się mocni. Czerpiąc ze swoich mocnych stron, mamy największe szanse na osiągnięcie sukcesu. Kluczowa jest umiejętność słuchania i właściwego odczytywania emocji i punktów widzenia swojego zespołu. To pozwala na dobrą komunikację bez względu na różnice kulturowe czy odmienne doświadczenie życiowe. Bądźmy autentyczni! Na drodze do realizacji wymarzonego celu bardzo często staje wewnętrzny sabotażysta, nasz osobisty krytyk, który mówi „nie dasz rady”. Bywa, że zastanawiamy się również, czy coś wypada. Zapewniam, że nie warto zastanawiać się, co pomyślą inni, kiedy sięgamy wysoko. Nigdy nie jest zbyt wysoko – każdy powinien być głównym bohaterem pasjonującej książki o własnym życiu pisanej przez siebie.

Dziękuję za rozmowę.

Marta Stańczak - Prezeska Sodexo Polska, gdzie odpowiada za zarządzanie biznesem. Ma ponad 20 lat doświadczenia w branży food, facility management i kompleksowych rozwiązań w miejscu pracy. Dążenie do pełnego zrozumienia potrzeb klienta pozwala Marcie projektować efektywne i innowacyjne rozwiązania, nierzadko wykraczające poza tradycyjnie pojmowane branżowe standardy. Ważnym elementem jej sukcesu jest budowanie utalentowanych zespołów i tworzenie środowiska, które pozwala rozwijać się pracownikom. Kładzie szczególnie nacisk na wellbeing, bo wierzy, że szczęśliwi ludzie robią biznes. Podejście to proponuje również klientom, współpracując z nimi przy tworzeniu przestrzeni do pracy nastawionej na dobre samopoczucie jej użytkowników.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA