REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS: wzrost obrotów ładunkowych w portach morskich o 9,2 proc.

Subskrybuj nas na Youtube
Większe obroty w handlu morskim
Większe obroty w handlu morskim
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obroty ładunkowe w polskich portach morskich w ub. roku wzrosły o 9,2 proc. w stosunku do 2020 roku – poinformował w środę Główny Urząd Statystyczny. Wzrosły także ruch pasażerów i liczba statków zawijających do portów morskich

"W komunikacji międzynarodowej odnotowano wzrost ładunków przetransportowanych morską flotą przez polskich przewoźników oraz wzrost przewozów pasażerów. Według stanu na koniec 2021 r. morska flota transportowa liczyła mniej statków niż przed rokiem, co spowodowało nieznacznie obniżenie ich łącznej nośności i pojemności brutto. Liczba jednostek polskiej floty rybackiej nie uległa zmianie, natomiast zwiększyła się ich łączna pojemność brutto i moc silników" – przekazał w środę Główny Urząd Statystyczny.

REKLAMA

REKLAMA

Większe obroty miast portowych, największe wzrosty w Świnoujściu

Jak podano, obroty ładunkowe w portach morskich w 2021 r. wyniosły 96,7 mln ton, a więc o 9,2 proc. więcej niż w 2020 r. Wzrost obrotów zanotowano w Świnoujściu (o 13,7 proc.), Gdańsku (o 11 proc.), Gdyni (o 7,2 proc) oraz Szczecinie (o 3,4 proc.), natomiast spadek – w Policach (o 16,1 proc.).

Największy udział w strukturze obrotów ładunkowych miały ładunki masowe ciekłe – 30,9 proc. (w tym ropa naftowa i produkty z ropy naftowej - 25,6 proc.), masowe suche – 29,5 proc. (w tym węgiel i koks – 8,8 proc.) oraz ładunki w kontenerach dużych – 23,9 proc.

Jak przekazał GUS, w 2021 r. krajowy obrót morski wyniósł 4,1 mln ton (o 47,1 proc. więcej niż w roku poprzednim) i stanowił 4,2 proc. obrotów ogółem. W międzynarodowym obrocie morskim przeładowano łącznie 92,6 mln ton ładunków (95,8 proc. obrotów ogółem), tj. o 8 proc. więcej niż w 2020 r.

REKLAMA

Większy obrót tranzytowy w portach, Gdańsk liderem tranzytu

O 14,7 proc. w porównaniu z 2020 r. zwiększył się też obrót ładunkami tranzytowymi – wyniósł 14,4 mln ton. Najwięcej ładunków tranzytowych (80,4 proc.) przeładowano w porcie w Gdańsku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podróż na statkach rozpoczęło lub zakończyło w portach morskich 2 mln 316,5 tys. pasażerów – o 21,6 proc. więcej niż w 2020 r. W ruchu krajowym przewieziono 552 tys. osób (23,8 proc.), a w ruchu międzynarodowym – 1764,4 tys. osób (76,2 proc.). Najwięcej pasażerów pływało do i ze Szwecji (udział w międzynarodowym ruchu pasażerów wyniósł 95,3 proc.).

Do polskich portów morskich w 2021 r. zawinęło 19,5 tys. statków - o 10,4 proc. więcej niż przed rokiem

"W porównaniu z 2020 r. zmniejszyły się wszystkie średnie wielkości statków – nośność (o 5,4 proc.), pojemność brutto (o 3,3 proc.) oraz pojemność netto (o 1,1 proc.)" – podał GUS.

Jak przekazano, na koniec 2021 r. morska flota transportowa obejmowała 88 statków (o 7 mniej niż w 2020 r.), będących własnością lub współwłasnością polskich armatorów i operatorów, a statki pod polską banderą stanowiły 17 proc. ogólnej liczby jednostek morskiej floty transportowej. Średni wiek statku w morskiej flocie transportowej wyniósł 18,4 lat; dla statków pływających pod polską banderą to 41,1 lat, a dla tych pływających pod banderą obcą – 13,7 lat.

Przybrzeżna flota transportowa na koniec 2021 r. liczyła 42 statki – wszystkie pływały pod polską banderą. Średni wiek jednostki wyniósł 46,4 lat.

W ubiegłym roku, podobnie jak w poprzednim, zbudowano osiem jednostek pływających o łącznej pojemności brutto 25,1 tys. i skompensowanej pojemności rejestrowej brutto, będącej miernikiem produkcyjności stoczni, wynoszącej 42,8 tys. (wobec odpowiednio 32,2 tys. i 51,6 tys. w 2020 r.).

W skali roku zmniejszył się portfel zamówień. Jak wskazano, na koniec 2021 r. obejmował on 10 statków o łącznej pojemności 0,7 tys. i skompensowanej pojemności 3,3 tys. (przed rokiem było to odpowiednio 11 statków o łącznej pojemności 21,7 tys. i skompensowanej pojemności 29,2 tys.).

Polskie stocznie wyremontowały ponad 400 statków

W 2021 r. w polskich stoczniach wyremontowano 455 jednostek o łącznej pojemności brutto 1704,1 tys. W poprzednim roku były to 444 jednostki o łącznej pojemności brutto 824,5 tys.

Nie zmienił się stan polskiej floty rybackiej – na koniec 2021 r. liczyła 823 jednostki, w jej skład wchodziły dwa trawlery i 124 kutry oraz 697 łodzi.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA