REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS: wzrost obrotów ładunkowych w portach morskich o 9,2 proc.

Subskrybuj nas na Youtube
Większe obroty w handlu morskim
Większe obroty w handlu morskim
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Obroty ładunkowe w polskich portach morskich w ub. roku wzrosły o 9,2 proc. w stosunku do 2020 roku – poinformował w środę Główny Urząd Statystyczny. Wzrosły także ruch pasażerów i liczba statków zawijających do portów morskich

"W komunikacji międzynarodowej odnotowano wzrost ładunków przetransportowanych morską flotą przez polskich przewoźników oraz wzrost przewozów pasażerów. Według stanu na koniec 2021 r. morska flota transportowa liczyła mniej statków niż przed rokiem, co spowodowało nieznacznie obniżenie ich łącznej nośności i pojemności brutto. Liczba jednostek polskiej floty rybackiej nie uległa zmianie, natomiast zwiększyła się ich łączna pojemność brutto i moc silników" – przekazał w środę Główny Urząd Statystyczny.

REKLAMA

REKLAMA

Większe obroty miast portowych, największe wzrosty w Świnoujściu

Jak podano, obroty ładunkowe w portach morskich w 2021 r. wyniosły 96,7 mln ton, a więc o 9,2 proc. więcej niż w 2020 r. Wzrost obrotów zanotowano w Świnoujściu (o 13,7 proc.), Gdańsku (o 11 proc.), Gdyni (o 7,2 proc) oraz Szczecinie (o 3,4 proc.), natomiast spadek – w Policach (o 16,1 proc.).

Największy udział w strukturze obrotów ładunkowych miały ładunki masowe ciekłe – 30,9 proc. (w tym ropa naftowa i produkty z ropy naftowej - 25,6 proc.), masowe suche – 29,5 proc. (w tym węgiel i koks – 8,8 proc.) oraz ładunki w kontenerach dużych – 23,9 proc.

Jak przekazał GUS, w 2021 r. krajowy obrót morski wyniósł 4,1 mln ton (o 47,1 proc. więcej niż w roku poprzednim) i stanowił 4,2 proc. obrotów ogółem. W międzynarodowym obrocie morskim przeładowano łącznie 92,6 mln ton ładunków (95,8 proc. obrotów ogółem), tj. o 8 proc. więcej niż w 2020 r.

REKLAMA

Większy obrót tranzytowy w portach, Gdańsk liderem tranzytu

O 14,7 proc. w porównaniu z 2020 r. zwiększył się też obrót ładunkami tranzytowymi – wyniósł 14,4 mln ton. Najwięcej ładunków tranzytowych (80,4 proc.) przeładowano w porcie w Gdańsku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podróż na statkach rozpoczęło lub zakończyło w portach morskich 2 mln 316,5 tys. pasażerów – o 21,6 proc. więcej niż w 2020 r. W ruchu krajowym przewieziono 552 tys. osób (23,8 proc.), a w ruchu międzynarodowym – 1764,4 tys. osób (76,2 proc.). Najwięcej pasażerów pływało do i ze Szwecji (udział w międzynarodowym ruchu pasażerów wyniósł 95,3 proc.).

Do polskich portów morskich w 2021 r. zawinęło 19,5 tys. statków - o 10,4 proc. więcej niż przed rokiem

"W porównaniu z 2020 r. zmniejszyły się wszystkie średnie wielkości statków – nośność (o 5,4 proc.), pojemność brutto (o 3,3 proc.) oraz pojemność netto (o 1,1 proc.)" – podał GUS.

Jak przekazano, na koniec 2021 r. morska flota transportowa obejmowała 88 statków (o 7 mniej niż w 2020 r.), będących własnością lub współwłasnością polskich armatorów i operatorów, a statki pod polską banderą stanowiły 17 proc. ogólnej liczby jednostek morskiej floty transportowej. Średni wiek statku w morskiej flocie transportowej wyniósł 18,4 lat; dla statków pływających pod polską banderą to 41,1 lat, a dla tych pływających pod banderą obcą – 13,7 lat.

Przybrzeżna flota transportowa na koniec 2021 r. liczyła 42 statki – wszystkie pływały pod polską banderą. Średni wiek jednostki wyniósł 46,4 lat.

W ubiegłym roku, podobnie jak w poprzednim, zbudowano osiem jednostek pływających o łącznej pojemności brutto 25,1 tys. i skompensowanej pojemności rejestrowej brutto, będącej miernikiem produkcyjności stoczni, wynoszącej 42,8 tys. (wobec odpowiednio 32,2 tys. i 51,6 tys. w 2020 r.).

W skali roku zmniejszył się portfel zamówień. Jak wskazano, na koniec 2021 r. obejmował on 10 statków o łącznej pojemności 0,7 tys. i skompensowanej pojemności 3,3 tys. (przed rokiem było to odpowiednio 11 statków o łącznej pojemności 21,7 tys. i skompensowanej pojemności 29,2 tys.).

Polskie stocznie wyremontowały ponad 400 statków

W 2021 r. w polskich stoczniach wyremontowano 455 jednostek o łącznej pojemności brutto 1704,1 tys. W poprzednim roku były to 444 jednostki o łącznej pojemności brutto 824,5 tys.

Nie zmienił się stan polskiej floty rybackiej – na koniec 2021 r. liczyła 823 jednostki, w jej skład wchodziły dwa trawlery i 124 kutry oraz 697 łodzi.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA