REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie ryzykiem walutowym w przedsiębiorstwie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wiesław Sędzicki

REKLAMA

Znaczna część przedsiębiorstw, zwłaszcza z sektora MSP, nie stosuje żadnych (wewnętrznych ani zewnętrznych) zabezpieczeń przez ryzykiem walutowym. Tym samym uczestniczą one w nurcie spekulacyjnym rynku. Narażają się na utratę płynności finansowej, pozycji na rynku, a nawet na upadłość.

Przełamywanie oporów co do stosowania przemyślanej strategii zarządzania ryzykiem walutowym (począwszy już od 10 000-20 000 euro w obrocie rocznym) powinno być prowadzone w drodze edukacji i zachęt przez organizacje samorządowe, zrzeszenia eksporterów i wszystkie zainteresowane strony. Niniejszy artykuł stanowi wstęp do metodologii zabezpieczania przed ryzykiem walutowym we własnym zakresie, bez potrzeby korzystania z usług banków.

REKLAMA

Strategie zarządzania ryzykiem walutowym

REKLAMA

Przedsiębiorstwo, które w rozliczeniach stosuje co najmniej dwie waluty, musi podjąć decyzję o zastosowaniu bądź zaniechaniu zarządzania ryzykiem walutowym. Kadra kierownicza przedsiębiorstwa definiuje potencjalne niebezpieczeństwa, przyjmując różne kryteria, i decyduje się:

• przyjąć kompleksową, długofalową strategię zabezpieczenia przed ryzykiem walutowym - oznacza to, że przedsiębiorstwo będzie stosować w sposób ciągły politykę zabezpieczania wszystkich pozycji walutowych,

• stosować zabezpieczenia taktyczne - na wypadek sporadycznego niebezpieczeństwa ryzyka walutowego lub wybiórczo dla niektórych pozycji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie podejmować żadnych działań - na ogół ze względu na minimalną ekspozycję na ryzyko czy możliwość przerzucenia ryzyka na odbiorców towarów i usług (ale również z powodu niechęci właścicieli lub zarządzających do działań zabezpieczających).

Nie ma uniwersalnego klucza stosowania bądź zaniechania zarządzania ryzykiem walutowym.Każdorazowo należy przeanalizować i podsumować wiele czynników, by móc zająć właściwe stanowisko.

Niezależnie od tego, czy analiza będzie dotyczyć decyzji co do pojedynczej transakcji albo przyjęcia długofalowych działań, należy brać pod uwagę następujące czynniki:

• stosunek właścicieli lub kadry zarządzającej do samego ryzyka walutowego,

• poziom kwalifikacji kadry zarządzającej (jeżeli są one niewystarczające, można skorzystać z usług outsourcingowych),

• procentowy udział zagranicznych obrotów handlowych w łącznych obrotach,

• stabilność waluty/walut rozliczeniowych - większość operacji w handlu zagranicznym dokonywana jest w najpopularniejszych walutach, takich jak dolar, frank szwajcarski, euro czy jen,

• okres i wielkość narażenia na ryzyko - sprowadza się do symulacji, ile czasu i dla jakiej wartości zobowiązań w danym okresie rozliczeniowym istnieje niebezpieczeństwo wahań kursowych,

• informacje dodatkowe, takie jak: możliwość szybkiej zmiany źródła zaopatrzenia lub kontrahenta usług, łatwość zamiany waluty rozliczeniowej, wsparcie w postaci kredytu w walucie rozliczeniowej, specyfika rynku kontrahenta, możliwość ubezpieczenia kontraktu eksportowego.

UWAGA

REKLAMA

Po przeprowadzeniu kompleksowej analizy sytuacji przedsiębiorstwa, zanim przyjmie się jakiś model zabezpieczeń, należy zastanowić się najpierw nad tym, czy można uniknąć ryzyka walutowego. Całkowita eliminacja ryzyka walutowego nie zawsze jest możliwa, zwłaszcza w przedsiębiorstwach nieprzerwanie wykazujących obroty w obcej walucie. Jeśli ryzyka walutowego nie można uniknąć całkowicie, należy przyjąć wariant redukcji ekspozycji na to ryzyko.

Idealne rozwiązanie, w którym strumień zobowiązań i należności walutowych pokrywałby się w czasie i wielkościach, jest w praktyce rzadko osiągalne. Trudno bowiem wyobrazić sobie taki charakter płatności, w których zapłata następowałaby w tym samym momencie co wydanie towaru czy realizacja usług. W związku z tym niezbędne jest stałe utrzymywanie określonych kwot waluty rozliczeniowej na rachunku bankowym, co wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów.

Inną przeszkodą jest także jednostrumieniowość waluty, w której rozliczane są kontrakty. Firma, która przez lata współpracuje np. z krajami strefy euro, nie może unikać ryzyka walutowego w jakiś prosty sposób. Niezbędne staje się zastosowanie dodatkowych instrumentów zabezpieczających.

Instrumenty zabezpieczające przed ryzykiem walutowym

Przedsiębiorstwo ma do wyboru wiele instrumentów zabezpieczających przez ryzykiem walutowym. W ostatnich latach coraz popularniejsze stają się instrumenty pochodne, z których można korzystać samodzielnie lub zlecić ich użycie firmie zewnętrznej.

Istnieje podział na zabezpieczenie wewnętrzne (hedging naturalny) i zewnętrzne. W obu tych grupach istnieje wiele narzędzi, których można używać zamiennie, łącznie czy selektywnie, w zależności od przyjętej strategii.

Więcej w miesięczniku Controlling i Rachunkowość Zarządcza - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA