REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie ryzykiem walutowym w przedsiębiorstwie

Wiesław Sędzicki

REKLAMA

Znaczna część przedsiębiorstw, zwłaszcza z sektora MSP, nie stosuje żadnych (wewnętrznych ani zewnętrznych) zabezpieczeń przez ryzykiem walutowym. Tym samym uczestniczą one w nurcie spekulacyjnym rynku. Narażają się na utratę płynności finansowej, pozycji na rynku, a nawet na upadłość.

Przełamywanie oporów co do stosowania przemyślanej strategii zarządzania ryzykiem walutowym (począwszy już od 10 000-20 000 euro w obrocie rocznym) powinno być prowadzone w drodze edukacji i zachęt przez organizacje samorządowe, zrzeszenia eksporterów i wszystkie zainteresowane strony. Niniejszy artykuł stanowi wstęp do metodologii zabezpieczania przed ryzykiem walutowym we własnym zakresie, bez potrzeby korzystania z usług banków.

REKLAMA

Strategie zarządzania ryzykiem walutowym

REKLAMA

Przedsiębiorstwo, które w rozliczeniach stosuje co najmniej dwie waluty, musi podjąć decyzję o zastosowaniu bądź zaniechaniu zarządzania ryzykiem walutowym. Kadra kierownicza przedsiębiorstwa definiuje potencjalne niebezpieczeństwa, przyjmując różne kryteria, i decyduje się:

• przyjąć kompleksową, długofalową strategię zabezpieczenia przed ryzykiem walutowym - oznacza to, że przedsiębiorstwo będzie stosować w sposób ciągły politykę zabezpieczania wszystkich pozycji walutowych,

• stosować zabezpieczenia taktyczne - na wypadek sporadycznego niebezpieczeństwa ryzyka walutowego lub wybiórczo dla niektórych pozycji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nie podejmować żadnych działań - na ogół ze względu na minimalną ekspozycję na ryzyko czy możliwość przerzucenia ryzyka na odbiorców towarów i usług (ale również z powodu niechęci właścicieli lub zarządzających do działań zabezpieczających).

Nie ma uniwersalnego klucza stosowania bądź zaniechania zarządzania ryzykiem walutowym.Każdorazowo należy przeanalizować i podsumować wiele czynników, by móc zająć właściwe stanowisko.

Niezależnie od tego, czy analiza będzie dotyczyć decyzji co do pojedynczej transakcji albo przyjęcia długofalowych działań, należy brać pod uwagę następujące czynniki:

• stosunek właścicieli lub kadry zarządzającej do samego ryzyka walutowego,

• poziom kwalifikacji kadry zarządzającej (jeżeli są one niewystarczające, można skorzystać z usług outsourcingowych),

• procentowy udział zagranicznych obrotów handlowych w łącznych obrotach,

• stabilność waluty/walut rozliczeniowych - większość operacji w handlu zagranicznym dokonywana jest w najpopularniejszych walutach, takich jak dolar, frank szwajcarski, euro czy jen,

• okres i wielkość narażenia na ryzyko - sprowadza się do symulacji, ile czasu i dla jakiej wartości zobowiązań w danym okresie rozliczeniowym istnieje niebezpieczeństwo wahań kursowych,

• informacje dodatkowe, takie jak: możliwość szybkiej zmiany źródła zaopatrzenia lub kontrahenta usług, łatwość zamiany waluty rozliczeniowej, wsparcie w postaci kredytu w walucie rozliczeniowej, specyfika rynku kontrahenta, możliwość ubezpieczenia kontraktu eksportowego.

UWAGA

REKLAMA

Po przeprowadzeniu kompleksowej analizy sytuacji przedsiębiorstwa, zanim przyjmie się jakiś model zabezpieczeń, należy zastanowić się najpierw nad tym, czy można uniknąć ryzyka walutowego. Całkowita eliminacja ryzyka walutowego nie zawsze jest możliwa, zwłaszcza w przedsiębiorstwach nieprzerwanie wykazujących obroty w obcej walucie. Jeśli ryzyka walutowego nie można uniknąć całkowicie, należy przyjąć wariant redukcji ekspozycji na to ryzyko.

Idealne rozwiązanie, w którym strumień zobowiązań i należności walutowych pokrywałby się w czasie i wielkościach, jest w praktyce rzadko osiągalne. Trudno bowiem wyobrazić sobie taki charakter płatności, w których zapłata następowałaby w tym samym momencie co wydanie towaru czy realizacja usług. W związku z tym niezbędne jest stałe utrzymywanie określonych kwot waluty rozliczeniowej na rachunku bankowym, co wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów.

Inną przeszkodą jest także jednostrumieniowość waluty, w której rozliczane są kontrakty. Firma, która przez lata współpracuje np. z krajami strefy euro, nie może unikać ryzyka walutowego w jakiś prosty sposób. Niezbędne staje się zastosowanie dodatkowych instrumentów zabezpieczających.

Instrumenty zabezpieczające przed ryzykiem walutowym

Przedsiębiorstwo ma do wyboru wiele instrumentów zabezpieczających przez ryzykiem walutowym. W ostatnich latach coraz popularniejsze stają się instrumenty pochodne, z których można korzystać samodzielnie lub zlecić ich użycie firmie zewnętrznej.

Istnieje podział na zabezpieczenie wewnętrzne (hedging naturalny) i zewnętrzne. W obu tych grupach istnieje wiele narzędzi, których można używać zamiennie, łącznie czy selektywnie, w zależności od przyjętej strategii.

Więcej w miesięczniku Controlling i Rachunkowość Zarządcza - Zamów prenumeratę >>

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA