REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Merchandising nie tylko dla dużych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Żabińska Joanna
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Współczesny rynek oferuje różnorodność produktów i dlatego bardzo często konsument decyzje o kupnie danego towaru podejmuje dopiero w sklepie. I w tym miejscu pojawia się idea merchandisingu.

Merchandising można zdefiniować jako ogół czynności, które prowadzą do optymalnej ekspozycji produktów, towarów czy usług. Merchandising ma na celu wspieranie realizacji zaplanowanego poziomu sprzedaży. Skupia techniki, których zastosowanie w odpowiednich warunkach zapewnia lepszą prezentację towarów i usług przeznaczonych do sprzedaży, co w konsekwencji zwiększa ich rotację.

REKLAMA

Właściciel sklepu może sam prowadzić różnorodne działania na tym polu, chociaż coraz częściej za ekspozycję produktów oraz działania promocyjne odpowiadają wyspecjalizowane agencje lub osoby pracujące dla producenta towarów sprzedawanych w sklepach.

Widoczny i niewidoczny

REKLAMA

Merchandising może oddziaływać w taki sposób, że podjęte działania są dostrzegane bezpośrednio i wywierają wizualny wpływ na konsumenta. Jest to tak zwany merchandising widoczny. Obejmuje on działania związane z wyeksponowaniem i prezentacją produktu w sklepie oraz ułożenie towaru na półkach i lokalizację produktu w przestrzeni sklepowej. Zestawienie opakowania i wizualizację półki należy dobrać w taki sposób, aby produkt wyróżniał się na tle innych, konkurencyjnych towarów.

Drugi rodzaj to merchandising niewidoczny, który jest związany z dostawą produktów. Dotyczy uzupełniania asortymentu na półce, zapewnienia optymalnego poziomu zapasu w magazynie, rozpakowania oraz umieszczania produktów na półkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Merchandising stanowi uzupełniającą formę promocji. Jego cechą charakterystyczną jest to, że działania mają przeważnie charakter jednorazowy lub krótkookresowy. Celem jest pobudzenie potencjalnych konsumentów lub pośredników handlowych do zakupów określonych produktów.

Podstawowe zasady

REKLAMA

Skuteczny merchandising bazuje głównie na umiejętnym wyeksponowaniu produktu. Przykładem może być firmowa półka jednoznacznie kojarząca się z producentem. W przypadku napojów, lodów czy mrożonek można wykorzystać atrakcyjnie wyglądające lodówki, które przyciągną klienta. Istotnym elementem, o którym należy pamiętać, jest umieszczenie towaru na wysokości wzroku potencjalnego nabywcy. Dodatkowy efekt sprawia odpowiednie oświetlenie, dobór umiejętnie skomponowanej palety barw, standaryzacja kolorów. Przykład stanowią świetlne znaki firmowe producentów. Obok tych efektów uwagę konsumenta mogą skupić prezentacje produktów. Bardzo popularne są również prezentacje wideo.

Żeby pozyskać klienta i zwiększyć sprzedaż, firmy stosują również promocje, konkursy, przeceny. I znowu rolą merchandasingu jest odpowiednie przekazanie informacji na temat prowadzonych akcji. Można wykorzystać plakaty, specjalne nalepki z hasłami na półkach, na których znajdują się produkty, np. 30% taniej, specjalna okazja itp.

Do zadań realizowanych w ramach merchandasingu powinno także należeć monitorowanie zapasów w sklepach i uzupełnianie ich, tak aby w bieżącej sprzedaży był non stop pełen asortyment.

Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie techniki cross-sellingu, czyli sprzedaży krzyżowej, wykorzystującej komplementarność towarów. Na przykład, przy zakupie laptopa można klientowi zaproponować mysz, podkładkę itp. Warto przemyśleć również umieszczenie produktów komplementarnych przy kasie. Nie można oczywiście zapomnieć o ważnych dniach w kalendarzu. W takim okresie trzeba umieścić przy kasie towary bezpośrednio związane z wydarzeniem. Przed Świętami Bożego Narodzenia mogą to być czekoladowe Mikołaje, a przed Wielkanocą czekoladowe zające.

Nie wolno też zapominać o przeprowadzeniu analizy otoczenia punktu sprzedaży. Trzeba przeprowadzić wnikliwą obserwację, określić klienta docelowego, jego wiek, upodobania, gust i preferencje. Takie informacje pozwolą na lepsze dostosowanie systemu promocji i oferty sprzedażowej do klientów odwiedzających sklep. Analiza powinna dotyczyć też otoczenia, w którym dany sklep się znajduje, np. czy w pobliżu jest szkoła, czy może przeważają ludzie w średnim wieku.

Najlepsze miejsca do ekspozycji

Ważną rolę pełni właściwe umiejscowienie produktów w sklepie. Towary pierwszej potrzeby, takie jak pieczywo czy mleko, powinny znajdować się w miejscu najbardziej odległym. Stanowią one standardowe składniki koszyka zakupów klienta. Umieszczenie ich w tylnej części sklepu zmusi go do obejrzenia innych towarów, które potencjalnie może kupić. Z kolei towary impulsowe, w których przypadku decyzja o zakupie zostaje podjęta bezpośrednio w miejscu sprzedaży, powinny znaleźć się w pobliżu stanowisk kasowych.

Istotna jest tzw. „reguła prawej ręki”. Zgodnie z tą zasadą klient lepiej dostrzega produkty, które umiejscowione zostały po stronie sprawniejszej ręki. W większości przypadków to właśnie prawa ręka, dlatego towar mniej chodliwy należy eksponować na regale, który znajduje się po prawej stronie kasy. Z kolei „zasada lewego oka” podpowiada, że klient rozpoczyna przegląd półki od jej lewej strony. W sklepach o większej powierzchni opracowane są ścieżki poruszania się klienta i do nich dostosowana jest ekspozycja produktów. To tzw. looping.

Kolejną sprawą jest maksymalne zapełnienie półki określonym towarem. Zwróci to uwagę kupującego i wykreuje u niego potrzebę nabycia danej rzeczy. Oczywiście, na półce powinien panować porządek, a towar stać w rzędach. Produkty powinny być umieszczone w zasięgu wzroku klienta. Stosowane normy wysokości zależą od wieku nabywcy. Produkty kierowane do dzieci nie przekraczających 12 roku życia powinny być umieszczone na wysokości 1,2-1,3 metra, natomiast kierowane do młodzieży i dorosłych umieszczane są na wysokości nie mniejszej niż 1,5 metra, ale też nie wyżej niż 1,9 metra. W przypadku półek istnieje też zasada, że wraz ze spadkiem poziomu w dół następuje jednocześnie gradacja produktów. Na najniższej umieszcza się produkty niższej jakości. Dodatkowo powinny być rozmieszczane według działów.

Działania merchandisingowe trzeba różnicować względem wielkości sklepu. Jednak warto wiedzieć, że sprzedawcy mają do dyspozycji jedynie siedem sekund na zwrócenie uwagi potencjalnego konsumenta. W małych sklepie właściciel sklepu sam może zaobserwować zachowania i preferencje klientów i w razie potrzeby natychmiast dopasować ofertę do aktualnego popytu. Sklepy wielkopowierzchniowe mogą uzyskać efekt skali, wykorzystując potencjał swoich merchandiserów oraz zatrudnianych przez dostawców. Poza tym warto współpracować na bieżąco z dostawcami. Dzięki temu sklep uzyska materiały zgodne z aktualną kampanią marketingową, będzie miał możliwość szybszego dostępu do nowości produktowych, a także będzie mógł skorzystać z doświadczenia dostawcy, które ten zdobył na zróżnicowanych (nawet w skali kraju) rynkach.

Wymierne korzyści

Podstawową korzyścią wynikającą ze stosowania merchandisingu jest podnoszenie efektywności sprzedaży. Właśnie wsparcie sprzedaży stanowi jego główny cel. Dobry merchandiser może znacznie zwiększyć sprzedaż towarów. Kiedy dany sklep chce istotnie zwiększyć sprzedaż, może również korzystać z pracy merchandisera, który jest pracownikiem producenta. To tańsze rozwiązanie. Jednak w tym przypadku należy pamiętać, że działania wspierające sprzedaż będą zwrócone tylko w kierunku towarów firmy, dla której dana osoba pracuje. Plusem z kolei jest fakt, że dany asortyment będzie kompletny, co ma znaczenie dla odbiorcy i dostawcy. To bardzo ważne w przypadku szybko rotujących produktów, bo zapewnia ciągłości sprzedaży, a tym samym zyski.

Właściwie przygotowane stoisko z towarami producenta to również jasny sygnał dla klienta poszukującego konkretnych produktów. W taki sposób zwiększa się dostępność oraz zauważalność produktów w sklepie.

Działania merchandisera stanowią kontynuację kampanii marketingowych w mediach. Klient zainteresowany ciekawą reklamą w radiu, telewizji czy prasie chętniej sięgnie po produkt atrakcyjnie wyeksponowany w sklepie. Poza tym merchandising przyczynia się do kreowania pozytywnego wizerunku marki, co stanowi korzyść w dłuższym terminie. Wbrew powszechnej opinii nie dotyczy to tylko marki producenta. Korzyści może osiągnąć również sprzedawca. Klienci są bardziej skłonni i chętniej odwiedzą punkt handlowy, w którym występuje porządek i interesująca ekspozycja produktów. Biorąc pod uwagę specyfikę środowiska, w którym rozpowszechniany jest towar, merchandising może dostosować globalne cechy do norm lokalnych, a tym samym spowodować powstanie wymiernych korzyści sprzedażowych.

Merchandising umożliwia pokazanie takich cech produktu, których do tej pory klient nie dostrzegał. Wskazuje walory produktu konsumentom, którzy dotychczas po niego nie sięgali lub po prostu go nie znali.

Nie tylko dla sieci

Merchandising nie musi być zarezerwowany tylko dla dużych sklepów czy sieci handlowych. Są to narzędzia możliwe do zastosowania również w mniejszych punktach handlowych. Warto rozważyć choćby zastosowanie podstawowych, nieskomplikowanych technik. Z pewnością sklep na tym nie straci, a wzrośnie jego atrakcyjność postrzegana przez klientów.

Joanna Żabińska

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego?

Wiek średni nie musi oznaczać zawodowego spowolnienia. Czy finansiści, księgowi i inni profesjonaliści powinni bać się wieku średniego? Raport ACCA 2025 pokazuje, że doświadczenie, rozwinięta inteligencja emocjonalna i neuroplastyczność mózgu pozwalają po 40. wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy.

Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

REKLAMA

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

REKLAMA