REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowa ochrona transportu

Rozwadowska Beata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenia cargo są kierowane do przedsiębiorców, którzy chcą dodatkowo zabezpieczyć przewożone ładunki.

Ubezpieczenie dotyczy właściciela, a nie przewożącego ładunek, którym może być często firma zewnętrzna. Związane jest z ryzykiem utraty lub uszkodzenia ładunku w czasie transportu oraz kradzieży. Ryzyko w takim przypadku przechodzi na ubezpieczyciela. Ceną za transfer ryzyka jest opłacana składka przez ubezpieczającego ładunek. Na wysokość składki wpływ mają przede wszystkim:

REKLAMA

• zakres ochrony ubezpieczeniowej,

• długość trasy transportu,

• ryzyko terytorium, przez które przewożony jest ładunek,

• rodzaj ładunku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• rodzaj transportu,

• sposób opakowania,

• doświadczenie przewoźnika, itp.

Okres ubezpieczenia zazwyczaj zaczyna biec od momentu załadunku towaru i wygasa w momencie dostarczenia przesyłki do miejsca docelowego.

Dlaczego cargo?

Posiadanie polisy od odpowiedzialności cywilnej (OC) przewoźnika lub zastrzeżenie w umowie odpowiedzialności spedytora za transportowane mienie nie wystarcza, aby zabezpieczyć ładunek. Polisa OC przewoźnika nie obejmuje różnych rodzajów ryzyka, które są przedmiotem ubezpieczenia cargo. Przewoźnik odpowiada tylko za szkody powstałe z jego winy. Jeśli szkoda nastąpi na skutek działania siły wyższej (na przykład pożar), rabunku towaru lub towar zostanie uszkodzony w wyniku kolizji drogowej, a sprawca kolizji nie jest znany, wówczas straty nie zostaną pokryte z OC przewoźnika. Natomiast wchodzą one w zakres ochrony ubezpieczenia typu cargo.

Kluczowe zapisy umowy

REKLAMA

Elementem, na który trzeba zwrócić szczególną uwagę, jest zakres rodzajów ryzyka przeniesionych na firmę ubezpieczeniową. Jednak samo zdefiniowanie typów ryzyka nie wystarczy. Trzeba dodatkowo dokładnie przeczytać ogólne warunki ubezpieczenia, które zawierają wyłączenia ubezpieczanych rodzajów ryzyka i ładunków. Obok wyłączeń, bardzo ważne są też zapisy określające przyczyny szkody, w wyniku których ubezpieczyciel nie przejmuje na siebie ryzyka. Taką przyczyną może być nieprawidłowe zabezpieczenie ładunku. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na górne, wartościowe limity odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń. Limity te są stosowane głównie w przypadku kradzieży, rabunku lub zaginięcia ładunku.

Bardzo ważne są też zapisy dotyczące czasu ubezpieczenia. Obejmuje on zazwyczaj okres od momentu załadunku do momentu dostarczenia towaru. Istotne jest dokładne ustalenie, jak ubezpieczyciel rozumie pojęcie dostarczenia ładunku. Czy jest to moment przyjazdu (na przykład samochodu spedycji) do miejsca docelowego, czy obejmuje on też czynności związane z wyładunkiem? Czy ubezpieczenie obejmuje czas tankowania, kiedy samochód nie znajduje się na parkingu strzeżonym?

REKLAMA

Kolejne elementy warte uwagi to wysokość udziału własnego oraz potrąceń przy ustalaniu kwoty odszkodowania. Wysoki udział własny nie jest korzystny dla ładunków o znacznej wartości, ponieważ oznacza większe straty dla ubezpieczającego. Dodatkowo niektóre zakłady ubezpieczeń od wartości należnego odszkodowania potrącają wartość pozostałości po zniszczonym mieniu, jeśli nadaje się ono do sprzedaży po zaniżonej cenie. Z sumy ubezpieczenia mogą być również potrącane koszty napraw.

W przypadku, gdy ubezpieczany ładunek jest przewożony poza granice Polski, dodatkowo należy zapoznać się z Instytutowymi Klauzulami Ładunkowymi (IKŁ). Są one obowiązującym standardem na terenie całego świata. Regulują zapisy umowy bez względu na to, do jakiego kraju wysyłany jest transport. Może się zdarzyć, że w umowie importer zastrzega sobie warunek ubezpieczenia towaru poprzez wykup przez eksportera polisy cargo. Instytutowe Klauzule Ładunkowe są gwarancją dla importera, że polisa jest skonstruowana na podstawie powszechnie obowiązujących standardów i będzie akceptowana również na terytorium wszystkich państw, przez które jest przemieszczany ładunek.

Powstała szkoda i co dalej?

Uzyskanie odszkodowania wymaga zgromadzenia dokumentacji, która będzie zawierała informacje potwierdzające wystąpienie szkody i umożliwi oszacowanie należnego odszkodowania. W przypadku wystąpienia szkody właściciel ładunku powinien jak najszybciej poinformować o tym fakcie właściwy zakład ubezpieczeń. Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie komisyjnych oględzin. Wynikiem oględzin jest sporządzony protokół szkody.

W oględzinach powinna uczestniczyć co najmniej jedna osoba niezwiązana stosunkiem prawnym z ubezpieczającym i ubezpieczycielem. Jeśli szkoda jest wynikiem przestępstwa lub wypadku, zaleca się zawiadomienie policji o jej powstaniu (lub straży pożarnej w przypadku pożaru).

Jeśli towar był przewożony przez firmę zewnętrzną, w procesie oględzin powinien uczestniczyć również przedstawiciel przewoźnika. Przewoźnik zobowiązany jest potwierdzić na piśmie, w formie protokołu, fakt zaistnienia szkody razem z opisem okoliczności i przyczyn jej powstania.

Po dokonanych oględzinach ubezpieczany, w terminie przewidzianym przez ogólne warunki ubezpieczenia, powinien dostarczyć do ubezpieczyciela wymagane przez niego dokumenty. Zazwyczaj są to: protokół szkody, kalkulacja wysokości szkody, polisa ubezpieczenia, faktura wystawiona na dostarczany towar, dokument przewozowy, dokument potwierdzający powiadomienie policji o powstałej szkodzie. Dokładny zestaw wymaganych dokumentów może się różnić w zależności od firmy ubezpieczeniowej, dlatego wcześniej warto zapoznać się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia. Na podstawie otrzymanych informacji zakład ubezpieczeniowy przystąpi do wyceny szkody i wypłaty odszkodowania. Wcześniej jednak ubezpieczyciel ma prawo dokonać oględzin uszkodzonego ładunku.

Beata Rozwadowska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

REKLAMA

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA