REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowa ochrona transportu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rozwadowska Beata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenia cargo są kierowane do przedsiębiorców, którzy chcą dodatkowo zabezpieczyć przewożone ładunki.

Ubezpieczenie dotyczy właściciela, a nie przewożącego ładunek, którym może być często firma zewnętrzna. Związane jest z ryzykiem utraty lub uszkodzenia ładunku w czasie transportu oraz kradzieży. Ryzyko w takim przypadku przechodzi na ubezpieczyciela. Ceną za transfer ryzyka jest opłacana składka przez ubezpieczającego ładunek. Na wysokość składki wpływ mają przede wszystkim:

REKLAMA

REKLAMA

• zakres ochrony ubezpieczeniowej,

• długość trasy transportu,

• ryzyko terytorium, przez które przewożony jest ładunek,

REKLAMA

• rodzaj ładunku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• rodzaj transportu,

• sposób opakowania,

• doświadczenie przewoźnika, itp.

Okres ubezpieczenia zazwyczaj zaczyna biec od momentu załadunku towaru i wygasa w momencie dostarczenia przesyłki do miejsca docelowego.

Dlaczego cargo?

Posiadanie polisy od odpowiedzialności cywilnej (OC) przewoźnika lub zastrzeżenie w umowie odpowiedzialności spedytora za transportowane mienie nie wystarcza, aby zabezpieczyć ładunek. Polisa OC przewoźnika nie obejmuje różnych rodzajów ryzyka, które są przedmiotem ubezpieczenia cargo. Przewoźnik odpowiada tylko za szkody powstałe z jego winy. Jeśli szkoda nastąpi na skutek działania siły wyższej (na przykład pożar), rabunku towaru lub towar zostanie uszkodzony w wyniku kolizji drogowej, a sprawca kolizji nie jest znany, wówczas straty nie zostaną pokryte z OC przewoźnika. Natomiast wchodzą one w zakres ochrony ubezpieczenia typu cargo.

Kluczowe zapisy umowy

Elementem, na który trzeba zwrócić szczególną uwagę, jest zakres rodzajów ryzyka przeniesionych na firmę ubezpieczeniową. Jednak samo zdefiniowanie typów ryzyka nie wystarczy. Trzeba dodatkowo dokładnie przeczytać ogólne warunki ubezpieczenia, które zawierają wyłączenia ubezpieczanych rodzajów ryzyka i ładunków. Obok wyłączeń, bardzo ważne są też zapisy określające przyczyny szkody, w wyniku których ubezpieczyciel nie przejmuje na siebie ryzyka. Taką przyczyną może być nieprawidłowe zabezpieczenie ładunku. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na górne, wartościowe limity odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń. Limity te są stosowane głównie w przypadku kradzieży, rabunku lub zaginięcia ładunku.

Bardzo ważne są też zapisy dotyczące czasu ubezpieczenia. Obejmuje on zazwyczaj okres od momentu załadunku do momentu dostarczenia towaru. Istotne jest dokładne ustalenie, jak ubezpieczyciel rozumie pojęcie dostarczenia ładunku. Czy jest to moment przyjazdu (na przykład samochodu spedycji) do miejsca docelowego, czy obejmuje on też czynności związane z wyładunkiem? Czy ubezpieczenie obejmuje czas tankowania, kiedy samochód nie znajduje się na parkingu strzeżonym?

Kolejne elementy warte uwagi to wysokość udziału własnego oraz potrąceń przy ustalaniu kwoty odszkodowania. Wysoki udział własny nie jest korzystny dla ładunków o znacznej wartości, ponieważ oznacza większe straty dla ubezpieczającego. Dodatkowo niektóre zakłady ubezpieczeń od wartości należnego odszkodowania potrącają wartość pozostałości po zniszczonym mieniu, jeśli nadaje się ono do sprzedaży po zaniżonej cenie. Z sumy ubezpieczenia mogą być również potrącane koszty napraw.

W przypadku, gdy ubezpieczany ładunek jest przewożony poza granice Polski, dodatkowo należy zapoznać się z Instytutowymi Klauzulami Ładunkowymi (IKŁ). Są one obowiązującym standardem na terenie całego świata. Regulują zapisy umowy bez względu na to, do jakiego kraju wysyłany jest transport. Może się zdarzyć, że w umowie importer zastrzega sobie warunek ubezpieczenia towaru poprzez wykup przez eksportera polisy cargo. Instytutowe Klauzule Ładunkowe są gwarancją dla importera, że polisa jest skonstruowana na podstawie powszechnie obowiązujących standardów i będzie akceptowana również na terytorium wszystkich państw, przez które jest przemieszczany ładunek.

Powstała szkoda i co dalej?

Uzyskanie odszkodowania wymaga zgromadzenia dokumentacji, która będzie zawierała informacje potwierdzające wystąpienie szkody i umożliwi oszacowanie należnego odszkodowania. W przypadku wystąpienia szkody właściciel ładunku powinien jak najszybciej poinformować o tym fakcie właściwy zakład ubezpieczeń. Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie komisyjnych oględzin. Wynikiem oględzin jest sporządzony protokół szkody.

W oględzinach powinna uczestniczyć co najmniej jedna osoba niezwiązana stosunkiem prawnym z ubezpieczającym i ubezpieczycielem. Jeśli szkoda jest wynikiem przestępstwa lub wypadku, zaleca się zawiadomienie policji o jej powstaniu (lub straży pożarnej w przypadku pożaru).

Jeśli towar był przewożony przez firmę zewnętrzną, w procesie oględzin powinien uczestniczyć również przedstawiciel przewoźnika. Przewoźnik zobowiązany jest potwierdzić na piśmie, w formie protokołu, fakt zaistnienia szkody razem z opisem okoliczności i przyczyn jej powstania.

Po dokonanych oględzinach ubezpieczany, w terminie przewidzianym przez ogólne warunki ubezpieczenia, powinien dostarczyć do ubezpieczyciela wymagane przez niego dokumenty. Zazwyczaj są to: protokół szkody, kalkulacja wysokości szkody, polisa ubezpieczenia, faktura wystawiona na dostarczany towar, dokument przewozowy, dokument potwierdzający powiadomienie policji o powstałej szkodzie. Dokładny zestaw wymaganych dokumentów może się różnić w zależności od firmy ubezpieczeniowej, dlatego wcześniej warto zapoznać się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia. Na podstawie otrzymanych informacji zakład ubezpieczeniowy przystąpi do wyceny szkody i wypłaty odszkodowania. Wcześniej jednak ubezpieczyciel ma prawo dokonać oględzin uszkodzonego ładunku.

Beata Rozwadowska

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA