REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowa ochrona transportu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rozwadowska Beata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenia cargo są kierowane do przedsiębiorców, którzy chcą dodatkowo zabezpieczyć przewożone ładunki.

Ubezpieczenie dotyczy właściciela, a nie przewożącego ładunek, którym może być często firma zewnętrzna. Związane jest z ryzykiem utraty lub uszkodzenia ładunku w czasie transportu oraz kradzieży. Ryzyko w takim przypadku przechodzi na ubezpieczyciela. Ceną za transfer ryzyka jest opłacana składka przez ubezpieczającego ładunek. Na wysokość składki wpływ mają przede wszystkim:

REKLAMA

• zakres ochrony ubezpieczeniowej,

• długość trasy transportu,

• ryzyko terytorium, przez które przewożony jest ładunek,

• rodzaj ładunku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• rodzaj transportu,

• sposób opakowania,

• doświadczenie przewoźnika, itp.

Okres ubezpieczenia zazwyczaj zaczyna biec od momentu załadunku towaru i wygasa w momencie dostarczenia przesyłki do miejsca docelowego.

Dlaczego cargo?

Posiadanie polisy od odpowiedzialności cywilnej (OC) przewoźnika lub zastrzeżenie w umowie odpowiedzialności spedytora za transportowane mienie nie wystarcza, aby zabezpieczyć ładunek. Polisa OC przewoźnika nie obejmuje różnych rodzajów ryzyka, które są przedmiotem ubezpieczenia cargo. Przewoźnik odpowiada tylko za szkody powstałe z jego winy. Jeśli szkoda nastąpi na skutek działania siły wyższej (na przykład pożar), rabunku towaru lub towar zostanie uszkodzony w wyniku kolizji drogowej, a sprawca kolizji nie jest znany, wówczas straty nie zostaną pokryte z OC przewoźnika. Natomiast wchodzą one w zakres ochrony ubezpieczenia typu cargo.

Kluczowe zapisy umowy

REKLAMA

Elementem, na który trzeba zwrócić szczególną uwagę, jest zakres rodzajów ryzyka przeniesionych na firmę ubezpieczeniową. Jednak samo zdefiniowanie typów ryzyka nie wystarczy. Trzeba dodatkowo dokładnie przeczytać ogólne warunki ubezpieczenia, które zawierają wyłączenia ubezpieczanych rodzajów ryzyka i ładunków. Obok wyłączeń, bardzo ważne są też zapisy określające przyczyny szkody, w wyniku których ubezpieczyciel nie przejmuje na siebie ryzyka. Taką przyczyną może być nieprawidłowe zabezpieczenie ładunku. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na górne, wartościowe limity odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń. Limity te są stosowane głównie w przypadku kradzieży, rabunku lub zaginięcia ładunku.

Bardzo ważne są też zapisy dotyczące czasu ubezpieczenia. Obejmuje on zazwyczaj okres od momentu załadunku do momentu dostarczenia towaru. Istotne jest dokładne ustalenie, jak ubezpieczyciel rozumie pojęcie dostarczenia ładunku. Czy jest to moment przyjazdu (na przykład samochodu spedycji) do miejsca docelowego, czy obejmuje on też czynności związane z wyładunkiem? Czy ubezpieczenie obejmuje czas tankowania, kiedy samochód nie znajduje się na parkingu strzeżonym?

REKLAMA

Kolejne elementy warte uwagi to wysokość udziału własnego oraz potrąceń przy ustalaniu kwoty odszkodowania. Wysoki udział własny nie jest korzystny dla ładunków o znacznej wartości, ponieważ oznacza większe straty dla ubezpieczającego. Dodatkowo niektóre zakłady ubezpieczeń od wartości należnego odszkodowania potrącają wartość pozostałości po zniszczonym mieniu, jeśli nadaje się ono do sprzedaży po zaniżonej cenie. Z sumy ubezpieczenia mogą być również potrącane koszty napraw.

W przypadku, gdy ubezpieczany ładunek jest przewożony poza granice Polski, dodatkowo należy zapoznać się z Instytutowymi Klauzulami Ładunkowymi (IKŁ). Są one obowiązującym standardem na terenie całego świata. Regulują zapisy umowy bez względu na to, do jakiego kraju wysyłany jest transport. Może się zdarzyć, że w umowie importer zastrzega sobie warunek ubezpieczenia towaru poprzez wykup przez eksportera polisy cargo. Instytutowe Klauzule Ładunkowe są gwarancją dla importera, że polisa jest skonstruowana na podstawie powszechnie obowiązujących standardów i będzie akceptowana również na terytorium wszystkich państw, przez które jest przemieszczany ładunek.

Powstała szkoda i co dalej?

Uzyskanie odszkodowania wymaga zgromadzenia dokumentacji, która będzie zawierała informacje potwierdzające wystąpienie szkody i umożliwi oszacowanie należnego odszkodowania. W przypadku wystąpienia szkody właściciel ładunku powinien jak najszybciej poinformować o tym fakcie właściwy zakład ubezpieczeń. Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie komisyjnych oględzin. Wynikiem oględzin jest sporządzony protokół szkody.

W oględzinach powinna uczestniczyć co najmniej jedna osoba niezwiązana stosunkiem prawnym z ubezpieczającym i ubezpieczycielem. Jeśli szkoda jest wynikiem przestępstwa lub wypadku, zaleca się zawiadomienie policji o jej powstaniu (lub straży pożarnej w przypadku pożaru).

Jeśli towar był przewożony przez firmę zewnętrzną, w procesie oględzin powinien uczestniczyć również przedstawiciel przewoźnika. Przewoźnik zobowiązany jest potwierdzić na piśmie, w formie protokołu, fakt zaistnienia szkody razem z opisem okoliczności i przyczyn jej powstania.

Po dokonanych oględzinach ubezpieczany, w terminie przewidzianym przez ogólne warunki ubezpieczenia, powinien dostarczyć do ubezpieczyciela wymagane przez niego dokumenty. Zazwyczaj są to: protokół szkody, kalkulacja wysokości szkody, polisa ubezpieczenia, faktura wystawiona na dostarczany towar, dokument przewozowy, dokument potwierdzający powiadomienie policji o powstałej szkodzie. Dokładny zestaw wymaganych dokumentów może się różnić w zależności od firmy ubezpieczeniowej, dlatego wcześniej warto zapoznać się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia. Na podstawie otrzymanych informacji zakład ubezpieczeniowy przystąpi do wyceny szkody i wypłaty odszkodowania. Wcześniej jednak ubezpieczyciel ma prawo dokonać oględzin uszkodzonego ładunku.

Beata Rozwadowska

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA