| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > ABC Franczyzy > Wady franczyzy dla franczyzodawcy - cz. I

Wady franczyzy dla franczyzodawcy - cz. I

W wymarzonym świecie franczyzodawcy czerpałby on korzyści z zapału, energii i apetytu na sukces franczyzobiorcy, mając również możliwość ciągłego pociągania za sznurki. Jednak franczyzobiorcy to nie marionetki.

Nie wszystko pod kontrolą

Są właścicielami swoich punktów franczyzowych i choć nie mogą robić, co im się żywnie podoba, nie można nimi pomiatać. Pracowników można zwolnić (pod warunkiem że nie łamiemy prawa pracy) albo ukarać.

Idealny franczyzobiorca jest gotów podporządkować się ustalonym procedurom i systemom, ale wciąż wykazuje się wystarczającą inicjatywą, by odnajdywać i wykorzystywać możliwości zwiększania zysków.

Ryzykowna równowaga

Doskonały franczyzobiorca, tak jak idealny współmałżonek, to rzadko spotykane zwierzę. Najlepszy byłby oddany i pracowity, a najgorszy — leniwy i obojętny. W relacji franczyzowej najtrudniejszy gatunek franczyzobiorcy to taki, który jest leniwy, ale nie na tyle, by złamać którykolwiek z warunków umowy. 

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Stawia franczyzodawcę w niezręcznej sytuacji, ponieważ ten ma świadomość słabości jednego z ogniw łańcucha, a niewiele może z tym zrobić, poza wykupieniem problematycznego franczyzobiorcy, prawdopodobnie po zawyżonej cenie.

Gdy słodycz i światło zmieniają się w gorycz i ciemność

Związek między franczyzodawcą i franczyzobiorcą opiera się na wzajemnym zrozumieniu i zaufaniu. Jak w przypadku każdego związku, najłatwiej osiągnąć taki stan przez regularne, przyjacielskie kontakty i radzenie sobie z drobnymi nieporozumieniami, zanim zdążą zmienić się w coś gorszego.

Jeśli wysiłek nie jest obustronny, franczyzobiorca może poczuć się rozczarowany i dotknięty. Może zacząć postrzegać zaangażowanie franczyzodawcy jako niepotrzebne wtrącanie się. Każde załamanie zaufania może prowadzić do większego niezadowolenia w związku z koniecznością wnoszenia opłat franczyzowych. 

Polecamy: serwis Ryczałt

Z punktu widzenia franczyzodawcy, brak satysfakcjonującej relacji z franczyzobiorcą może zaowocować tym, że ten drugi niechętnie będzie współpracował i dzielił się informacjami. 

Artykuł jest fragmentem książki Przewodnik po franczyzie. Jak wybrać najlepszą dla Twojego biznesu? Autorem jest Iain Murray. Wydawnictwo Onepress.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Witkowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »