| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > ABC Franczyzy > Najczęstsze błędy franczyzodawców

Najczęstsze błędy franczyzodawców

Poszerzenie sieci franczyzowej daje wiele korzyści właścicielowi marki. Jednak działanie w tym segmencie, jak w pozostałych sektorach gospodarki rynkowej jest zagrożone pewnym ryzykiem. Wśród przyczyn porażek franczyzodawców są m.in. niewłaściwy wybór partnera, niedoinwestowanie projektu, a także niewłaściwie poprowadzone testy pilotażowe.

Nowy pomysł może się nie sprawdzić

Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych podaje, że przy wdrożeniu nowego systemu franczyzowego istnieje duże ryzyko niepowodzenia realizacji projektu. Niebezpieczeństwo kryje się za tym, że franczyzodawca może nie wystarczająco dobrze wykonać testy pilotażowe.
Wraz ze wzrostem zainteresowania franczyzą nie wykluczone, że na rynku pojawi się coraz więcej nowych systemów franczyzowych. Przy ocenie oferty należy więc sprawdzić czy test pilotażowy został przeprowadzony dokładnie. Przeprowadzenie takich testów ma na celu udowodnić, że dany system jest w stanie utrzymać się na rynku i generować zyski. Szacuje się, że praca nad rozwinięciem nowego systemu trwać około dwóch lat.
Problem jednak polega na tym, że określenie czy test pilotażowy wypał wystarczająco dobrze jest skomplikowane. Eksperci radzą, że prowadzenie takiego testu ma trwać tak długo, jak to jest konieczne. Pomoże to w weryfikacji zdolności danego systemu do przetrwania na rynku w różnych lokalizacjach i warunkach rynkowych.

Niewłaściwa weryfikacja partnera biznesowego

Franczyzodawca, który poniósł duże nakłady inwestycyjne w rozwój firmy znajduje się pod presją sprzedaży licencji. Często w takich okolicznościach dochodzi do niewłaściwego wyboru kontrahenta. Nietrafny wybór partnera biznesowego doprowadzi do problemów, które spowodują spowolnienie rozwoju systemu, a ich rozwiązanie pochłoną większość czasu i uwagę franczyzodawcy.

Franczyzodawca może przeinwestować

Eksperci z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych zaznaczają, że osiągnięcie progu zyskowności może zająć inwestorowi od trzech do pięciu lat. Nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę. Z kolei zagrożenie utraty płynności finansowej może być aktualne w każdej chwili. W przypadku, gdy franczyzodawca jest dostawcą produktów ten problem nabiera szczególnego znaczenia.
Franczyza jest złym rozwiązaniem dla firmy, która ma kłopoty finansowe. Z kolei dla franczyzobiorcy nierozsądne jest nawiązanie współpracy z takim partnerem.
Rozpatrując propozycję franczyzy przedsiębiorca powinien skupić się m.in. na:
• Dokładnym zbadaniu sytuacji finansowej franczyzodawcy;
• Sprawdzić na ile dokładnie franczyzodawca przeprowadził badania rynku;
• Ocenić na ile dobrze system działa na rynku. Dobrze jest porozmawiać z franczyzobiorcami, którzy już działają na podstawie licencji.
• Trzeba także pamiętać, że zawsze istnieje ryzyko niepowodzenia, nawet jeśli inni odnieśli sukces.


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Kwiatkowska-Cylke

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »