| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > ABC Franczyzy > Wady franczyzy - niewiadoma i trudne rozstanie

Wady franczyzy - niewiadoma i trudne rozstanie

Jedno z najtrudniejszych zadań, przed którym staje każdy przyszły franczyzobiorca, polega na sprawdzeniu wiarygodności franczyzodawcy. Sprawdzanie franczyzodawcy jest ważne z dwóch powodów.

Po pierwsze, pakiet franczyzowy może nie być tak wspaniały, jak to opisano w materiałach promocyjnych i jak zapewnia franczyzodawca.

Po drugie, franczyzodawca może nie być w stanie zapewnić takiej jakości szkoleń, wsparcia i innych usług, jakich franczyzobiorca potrzebuje, by osiągnąć sukces. Później przyjrzymy się temu zagadnieniu dokładniej.

Przypuśćmy, że prowadzisz franczyzę, ale z jakiegoś powodu chcesz się jej pozbyć. Natychmiast natrafisz na przeszkody, które nie odnoszą się do jakichkolwiek działań niefranczyzowych. Umowa ogranicza Twoje prawo do wyboru kupca. Nie bez przyczyny.

Franczyzodawca wybrał Ciebie jako właściwą osobę do prowadzenia punktu w tej okolicy (jeśli nie zachował takiej ostrożności, to kiepski z niego franczyzodawca), dlatego będzie chciał mieć pewność, że Twój następca będzie równie wykwalifikowany. 

Polecamy: serwis Koszty

W praktyce sprzedaż istniejącego punktu franczyzowego rzadko nastręcza trudności, zakładając oczywiście, że przynosi on dochody. Niektórzy zainteresowani franczyzą wolą przejąć istniejącą, dochodową jednostkę, niż przechodzić przez proces budowania bazy klientów od zera.

Perspektywa taka tym bardziej kusi, jeśli punkt franczyzowy jest częścią sieci znanej i cenionej marki. Jeżeli zdecydujesz się sprzedać swoją franczyzę przed upływem końca umowy, często przyczyną takiej decyzji jest choroba albo kłopoty rodzinne, możesz być zmuszony do zwrócenia franczyzodawcy kosztów rekrutacji i szkolenia swojego następcy. 

Polecamy: serwis VAT

Niewątpliwy plus stanowi to, że punkt franczyzowy prawnie należy do Ciebie, więc jeśli tylko udało Ci się sprawić, by prosperował, możesz nieźle zarobić na jego sprzedaży.

Artykuł jest fragmentem książki Przewodnik po franczyzie. Jak wybrać najlepszą dla Twojego biznesu? Autorem jest Iain Murray. Wydawnictwo Onepress.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Ekman

Dyrektor 24iValue

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »