| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > W 2016 r. zmieniły się zasady uwidaczniania cen towarów i usług

W 2016 r. zmieniły się zasady uwidaczniania cen towarów i usług

Od 1 stycznia 2016 r. handlowcy w szerszym niż dotychczas zakresie nie muszą metkować swoich towarów. Nie ma także wymogu uwidaczniania cen jednostkowych, m.in. na produktach leczniczych. Uproszczono zasady informowania konsumentów o cenach towarów i usług. Takie zmiany wprowadza nowe rozporządzenie w sprawie uwidaczniania cen (dalej: rozporządzenie). Przedstawiamy, na jakie nowości powinni zwrócić uwagę prowadzący działalność, m.in. w handlu detalicznym, gastronomii i hotelarstwie.

Jakie są zasady uwidaczniania ceny

Rozporządzenie przewiduje, że cenę należy uwidocznić w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów, na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy (§ 3 rozporządzenia). Dotychczas obowiązujące rozporządzenie z 2002 r. nakazywało, by bezpośrednio przy towarze znajdowała się wywieszka z ceną, a towary przeznaczone do sprzedaży były opatrywane łatwą do usunięcia metką z ceną. Odstępstwa od tego wymogu dotyczyły tylko wąskiej, wyraźnie określonej w starym rozporządzeniu grupy wyrobów. Ponieważ obecnie nie ma takiego wymogu, przedsiębiorca może uwidocznić cenę w inny sposób niż umieszczenie na towarze metki. W praktyce nie ma zatem konieczności metkowania każdego produktu. Zamiast tego dopuszczalne jest uwidocznienie ceny (oraz ceny jednostkowej) w dostępnej dla klientów wywieszce. Przy tym przez wywieszkę należy rozumieć etykietę, metkę, tabliczkę lub plakat; wywieszka może mieć formę wyświetlacza elektronicznego (§ 2 pkt 4 rozporządzenia).

Inne dopuszczalne formy uwidaczniania ceny to: cennik, katalog, na obwolucie, w postaci nadruku lub napisu na towarze lub opakowaniu.

Przedsiębiorca prowadzący działalność usługową w zakresie gastronomii lub hotelarstwa powinien jak dotychczas uwidocznić ceny oferowanych potraw, wyrobów, noclegów, wyżywienia i innych oferowanych usług w cenniku. Nowym obowiązkiem jest wywieszanie cenników w miejscu ogólnodostępnym wewnątrz lub na zewnątrz lokalu gastronomicznego.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: W 2016 r. zmieniły się zasady uwidaczniania cen towarów i usług

W artykule m.in.:

  • Jak uwidaczniać ceny jednostkowe
  • Kiedy nie uwidaczniać cen jednostkowych
  • Uwidacznianie cen w reklamach poza zakresem rozporządzenia

Data publikacji:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

W 2016 r. zmieniły się zasady uwidaczniania cen towarów i usług. /fot. Fotolia
W 2016 r. zmieniły się zasady uwidaczniania cen towarów i usług. /fot. Fotolia

Wersja PREMIUM Kodeks Pracy 2016169.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Kutyma

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »