| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > PARP: polskie firmy nie są innowacyjne

PARP: polskie firmy nie są innowacyjne

Tylko przedsiębiorstwa innowacyjne mogą być konkurencyjne; polskie przedsiębiorstwa i cała gospodarka innowacyjne nie są - powiedziała na poniedziałkowej konferencji prasowej prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) Danuta Jabłońska.

Dodała, że sytuacja zmienia się jednak na lepsze, choć nie w takim tempie, w jakim powinna.

"Jeszcze do niedawna większość przedsiębiorstw, które mówiły, że nie mogą być innowacyjne, wymieniało na pierwszym miejscu problemy z finansowaniem inwestycji" - powiedziała Jabłońska. Zaznaczyła, że obecnie finansowanie jest ważne, ale są też inne problemy, m.in. brak wiedzy.

"Mamy nadzieję, że (...) przedsiębiorstwa coraz chętniej będą korzystać z zespołów ekspertów zewnętrznych, będą współpracować z jednostkami badawczo-rozwojowymi (...), próbować łączyć się w konsorcja" - dodała.

Z raportu przygotowanego przez PARP wynika, że w latach 2004-2006 ponad 13 proc. małych przedsiębiorstw przemysłowych (zatrudniających od 10 do 49 pracowników), ponad 37 proc. średnich (50-249 pracowników) i ponad 65 proc. dużych (powyżej 250 pracowników) wdrożyło innowacje.

W latach 2004-2006 innowacje wprowadziło w Polsce 23,2 proc. ogółu firm zatrudniających powyżej 10 pracowników. W 2006 r. nakłady na badania i rozwój wyniosły 0,56 proc. PKB, podczas gdy w UE jest to średnio ok. 1,8 proc. Zaledwie jedna trzecia tych nakładów to nakłady przedsiębiorstw finansowane w 25 proc. ze środków własnych firm. Jak poinformowała PARP, pomimo tego, że są one niskie, można zauważyć zwiększanie tego rodzaju wydatków.

W latach 2004-2006 ponad 19 proc. ogółu przedsiębiorstw wprowadziło innowacje procesowe, a prawie 16 proc. firm innowacje produktowe. Innowacje procesowe wdrożyło 11,37 proc. małych przedsiębiorstw (zatrudniających od 10 do 25 pracowników) i 31,09 proc. średnich, a innowacje produktowe 9,14 proc. małych i 25,39 proc. średnich.

Przedsiębiorstwa finansują proces innowacyjny głównie ze środków własnych - 51 proc. w grupie firm małych, 60 proc. wśród średnich i 86 proc. wśród dużych. Kredyty bankowe w 2006 roku pokryły 37 proc. nakładów na małych przedsiębiorstw, 28 proc. wydatków średnich firm i 9 proc. dużych.

Śladowy udział w nakładach na innowacje ma finansowanie z funduszy wysokiego ryzyka - najczęściej występuje ono w małych firmach sektora publicznego.

Kolejnym źródłem finansowanie innowacji w firmach były środki publiczne pochodzące z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, jak również z Unii Europejskiej. Z takiego wsparcia korzystały częściej przedsiębiorstwa średnie (11,5 proc.) niż małe (4 proc.). Wśród firm dużych 14 proc. otrzymało tego typu wsparcie. Współfinansowanie ze środków UE otrzymało 2,8 proc. małych firm, 9,3 proc. średnich i 7 proc. dużych.

W latach 2004-2006 PARP realizowała pierwsze programy pomocowe finansowane z funduszy strukturalnych. Jak poinformowała Agencja, inwestycje i projekty w 80 proc. badanych firm znacząco wpłynęły na rozwój przedsiębiorstwa i w 75 proc. na wzrost konkurencyjności. W przypadku 90 proc. badanych firm realizacja projektów wpłynęła na wzrost innowacyjności.
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

dr Arletta Bolesta

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »