REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PARP: polskie firmy nie są innowacyjne

REKLAMA

Tylko przedsiębiorstwa innowacyjne mogą być konkurencyjne; polskie przedsiębiorstwa i cała gospodarka innowacyjne nie są - powiedziała na poniedziałkowej konferencji prasowej prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) Danuta Jabłońska.

Dodała, że sytuacja zmienia się jednak na lepsze, choć nie w takim tempie, w jakim powinna.

REKLAMA

"Jeszcze do niedawna większość przedsiębiorstw, które mówiły, że nie mogą być innowacyjne, wymieniało na pierwszym miejscu problemy z finansowaniem inwestycji" - powiedziała Jabłońska. Zaznaczyła, że obecnie finansowanie jest ważne, ale są też inne problemy, m.in. brak wiedzy.

"Mamy nadzieję, że (...) przedsiębiorstwa coraz chętniej będą korzystać z zespołów ekspertów zewnętrznych, będą współpracować z jednostkami badawczo-rozwojowymi (...), próbować łączyć się w konsorcja" - dodała.

REKLAMA

Z raportu przygotowanego przez PARP wynika, że w latach 2004-2006 ponad 13 proc. małych przedsiębiorstw przemysłowych (zatrudniających od 10 do 49 pracowników), ponad 37 proc. średnich (50-249 pracowników) i ponad 65 proc. dużych (powyżej 250 pracowników) wdrożyło innowacje.

W latach 2004-2006 innowacje wprowadziło w Polsce 23,2 proc. ogółu firm zatrudniających powyżej 10 pracowników. W 2006 r. nakłady na badania i rozwój wyniosły 0,56 proc. PKB, podczas gdy w UE jest to średnio ok. 1,8 proc. Zaledwie jedna trzecia tych nakładów to nakłady przedsiębiorstw finansowane w 25 proc. ze środków własnych firm. Jak poinformowała PARP, pomimo tego, że są one niskie, można zauważyć zwiększanie tego rodzaju wydatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W latach 2004-2006 ponad 19 proc. ogółu przedsiębiorstw wprowadziło innowacje procesowe, a prawie 16 proc. firm innowacje produktowe. Innowacje procesowe wdrożyło 11,37 proc. małych przedsiębiorstw (zatrudniających od 10 do 25 pracowników) i 31,09 proc. średnich, a innowacje produktowe 9,14 proc. małych i 25,39 proc. średnich.

Przedsiębiorstwa finansują proces innowacyjny głównie ze środków własnych - 51 proc. w grupie firm małych, 60 proc. wśród średnich i 86 proc. wśród dużych. Kredyty bankowe w 2006 roku pokryły 37 proc. nakładów na małych przedsiębiorstw, 28 proc. wydatków średnich firm i 9 proc. dużych.

Śladowy udział w nakładach na innowacje ma finansowanie z funduszy wysokiego ryzyka - najczęściej występuje ono w małych firmach sektora publicznego.

Kolejnym źródłem finansowanie innowacji w firmach były środki publiczne pochodzące z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, jak również z Unii Europejskiej. Z takiego wsparcia korzystały częściej przedsiębiorstwa średnie (11,5 proc.) niż małe (4 proc.). Wśród firm dużych 14 proc. otrzymało tego typu wsparcie. Współfinansowanie ze środków UE otrzymało 2,8 proc. małych firm, 9,3 proc. średnich i 7 proc. dużych.

W latach 2004-2006 PARP realizowała pierwsze programy pomocowe finansowane z funduszy strukturalnych. Jak poinformowała Agencja, inwestycje i projekty w 80 proc. badanych firm znacząco wpłynęły na rozwój przedsiębiorstwa i w 75 proc. na wzrost konkurencyjności. W przypadku 90 proc. badanych firm realizacja projektów wpłynęła na wzrost innowacyjności.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA