| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Będą ułatwienia dla przewoźników dużych ładunków

Będą ułatwienia dla przewoźników dużych ładunków

Zezwolenie na przejazd po drogach pojazdem ponadnormatywnym będzie można uzyskać w trzy dni.


ZMIANA PRAWA

Nie więcej niż trzy dni będą czekać przewoźnicy na wydanie pozwolenia na przejazd po drogach tzw. pojazdem nienormatywnym. Tylko w sytuacjach skomplikowanych przedsiębiorca zaczeka na zezwolenie maks. siedem dni.

Przyspieszenie wydawania zezwoleń na poruszanie się pojazdami ponadgabarytowymi przewiduje projekt nowelizacji ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908 z późn. zm.), który przygotowało Ministerstwo Infrastruktury.

Tomasz Rejek, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych, przyznaje, że są sytuacje, gdy na zezwolenie czeka się nawet miesiąc. Dlatego jego zdaniem jakiekolwiek zmiany przepisów, które usprawnią i przyspieszą proces uzyskiwania zezwoleń na przejazd pojazdami nienormatywnymi, są potrzebne.

- Obecnie gdy trzeba zorganizować przejazd pojazdu ponadnormatywnego przez kilka województw, załatwianie spraw i zgody może trwać nawet miesiąc. Podobnie bywa, gdy trzeba uzyskać zgodę z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - mówi Tomasz Rejek. Dodaje, że przewoźnicy, czekając długo na decyzję, ponoszą straty. Przyznaje, że przy prostszych przejazdach, gdy decyzję wydaje jedno starostwo zgody są udzielane szybko.

Zgodnie z definicją pojazdu nienormatywnego - która jest wprowadzana do prawa o ruchu drogowym - takim pojazdem jest np. auto, które swoją masą lub wymiarami przekracza dopuszczalne normy na danej drodze. Oznacza to, że jeżeli masa całkowita pojazdu wynosi 10 t, a droga, którą ma się on poruszać, jest dla aut do 8 t, to wówczas pojazd jest niewymiarowy. W takiej sytuacji przedsiębiorca, który planuje przewóz po danej drodze większym pojazdem, musi wystąpić o odpowiednie zezwolenie.

Resort chce, aby zezwolenia były udzielane podobnie jak teraz, przez starostów i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz przez naczelników urzędów celnych. Jednak w przypadku przejazdu takim pojazdem przez miasto na prawach powiatu, zezwolenia będzie udzielał prezydent miasta.

Gdy pojazd przekracza dopuszczalne naciski na oś na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich do wartości 11,5 t, to organem właściwym do udzielenia zezwolenia na przejazd będzie starosta. Tak samo będzie w sytuacji, gdy pojazd przekroczy normatywną szerokość, ale nie więcej niż do 3,20 m lub długość, ale nie więcej niż o dwa metry. Starosta ma wydawać zezwolenia także w sytuacji, gdy wysokość pojazdu jest do 4,15 m. Natomiast generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad będzie wydawał zezwolenia, gdy pojazd będzie jeszcze większy lub przekroczony dopuszczalne naciski na oś powyżej 11,5 tony.

KARY ZA PRZEKROCZENIE WYMIARU POJAZDU

120 zł - za każdy metr długości pojazdu

160 zł - za jadę pojazdu bez zezwolenia, którego szerokość wynosi między 2,55 m a 3,20 m

360 zł - za jazdę pojazdem bez zezwolenia, którego szerokość wynosi od 3,2 m do 4,5 m

320 zł - dodatkowo za każde rozpoczęte pół metra ponad 4,50 m

ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Czopik

Rajdowy Mistrz Polski, właściciel Szkoły Bezpiecznej Jazdy SBJ

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »