REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poprawianie omyłek w ofertach wykonawców nie może być uznaniowe

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Firmy będą mogły wnosić odwołania przy robotach budowlanych o wartości do 5,15 mln euro tylko w ograniczonym zakresie.

• Projekt nowelizacji prawa zamówień publicznych (p.z.p.) zakłada przywrócenie odwołań przy zamówieniach o wartości niższej niż progi unijne, ale w bardzo ograniczonym zakresie. Jak pani to ocenia?

REKLAMA

- Pomysł przywrócenia odwołań dla tych postępowań jest godny rozważenia, natomiast sposób jego wykonania budzi wątpliwości. Po pierwsze, odwołanie przysługuje tylko od określonych czynności - dlaczego tylko takich? Wystarczy spojrzeć w orzecznictwo albo wyniki kontroli UZP, żeby zobaczyć, że inne czynności lub zaniechania też wywołują uszczerbek w interesie prawnym wykonawców, oraz mogą prowadzić do zawierania umów ex lege nieważnych. Po drugie, tym niepełnym i kontrowersyjnym zakresem objęte zostaną również postępowania, w których przysługiwało odwołanie na dotychczasowych zasadach, tj. roboty budowlane od 133 tys./206 tys. euro do 5,15 mln euro. To duży wolumen zamówień, często dotyczy inwestycji kluczowych na lokalnym rynku.

• Wkrótce zmienią się zasady poprawiania omyłek w ofertach. Czy do historii przejdą przypadki, gdy tańsza oferta odpada przez drobne redakcyjne nieścisłości?

- Uchylenie art. 88 nie jest dobrym pomysłem. Wbrew pozorom nie przyczyni się do tego, że przez drobne redakcyjne pomyłki oferta tańsza zostanie wybrana. Brak definicji omyłki rachunkowej to pozostawienie absolutnej dowolności w tym zakresie. Według jakich więc kryteriów będziemy definiować, co jest, a co nie jest oczywiste, i co jest omyłką, a co już błędem. Weźmy pierwszy przykład: liczba jednostek miar = 2, a cena jednostkowa = 3 zł. Wykonawca podaje wynik mnożenia 5. Dziś zamawiający musi poprawić wynik mnożenia (zgodnie z art. 88 pkt 1 lit. a) uznaje się, że liczba jednostek miar i cena jednostkowa jest podana prawidłowo). Po uchyleniu przepisu zamawiający już nie poprawi tej omyłki - bo być może błąd nie jest w mnożeniu (prawidłowy wynik to nie 6 zł), a tylko cena jednostkowa winna wynosić 2,5 zł, a wtedy wynik mnożenia jest prawidłowy. Jak zamawiający ma podjąć decyzję co jest oczywiste. Orzecznictwo będzie z natury rzeczy rozbieżne - bo każdy człowiek matematyczne oczywistości oceni inaczej.

• Zdecydowano się na daleko idące zmiany w zakresie podwykonawstwa w zamówieniach publicznych. Jak pani je ocenia?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jakiekolwiek regulacje w zakresie podwykonawstwa w ustawie nie są potrzebne - kwestie te wystarczająco reguluje kodeks cywilny. Wykonywanie umów w sprawach zamówień publicznych nie różni się przecież od wykonywania umów, których zawarcia nie poprzedzono specjalną procedurą. Wystarczą więc ogólne regulacje, wyobraźnia i znajomość branży przez zamawiających.

• Czy słusznie zostaną ograniczone kontrole zamówień prowadzone przez prezesa UZP?

- Zalecenia unieważnienia dotyczą tylko kilku procent kontrolowanych postępowań. Nadeszła więc pora na rezygnację z instrumentu powszechnego kontrolowania postępowań ze względu na ich wartość. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie możliwości zgłoszenia zastrzeżeń do wyników kontroli, bez względu na jej rodzaj. Dziś zamawiający, którzy nie zgadzają się z wynikami kontroli, nie mają szansy na przedstawienie swojej opinii, dodatkowych wyjaśnień czy dowodów. Po nowelizacji taka możliwość powstanie w postaci zgłoszenia zastrzeżeń rozpatrywanych przez Krajową Izbę Odwoławczą.

• Prezes UZP rozważa likwidację protestu podczas kolejnej nowelizacji p.z.p. w 2009 r., czy to dobry pomysł?

- Likwidacja protestu nie przyniesie spodziewanego efektu. Prawdą jest, że protest jest rozstrzygany przez zamawiającego - a więc zaangażowaną stronę, natomiast błędem jest przyjęcie, że zawsze jest on rozstrzygany przez oddalenie. Liczbę uwzględnianych protestów szacuję na 30-40 proc., co uważam za znaczący odsetek. Przy likwidacji protestu wykonawca będzie zmuszony do wniesienia odwołania. Odwołanie musi być opłacone wpisem, a z jego rozpoznaniem wiążą się koszty. Zamawiający, nawet gdyby zgadzał się co do zarzutów, jest od razu postawiony w pozycji sporu, w przypadku przegranej poniesie koszty postępowania. Likwidacji protestów musi towarzyszyć zapewnienie innego środka odwoławczego.

Fot. Wojciech Górski

• Małgorzata Stachowiak

prawnik, była dyrektor departamentu analiz i kontroli Urzędu Zamówień Publicznych

 

Rozmawiała Ewa Grączewska-Ivanova

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA