| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Biznes nie dba o naukę

Biznes nie dba o naukę

Polskie firmy uważają innowacyjność za mało ważny atut w konkurencji rynkowej. Współpracę z naukowcami firmy na świecie nawiązują, chcąc zaoferować np. innowacyjne produkty, udoskonalić i unowocześnić swą ofertę.



Wczoraj Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" zaprezentowały wyniki różnych badań na temat współpracy biznesu z nauką w Polsce. Wnioski - polscy przedsiębiorcy nie widzą potrzeby współpracy z naukowcami ani przełożenia między innowacyjnością a sukcesem w biznesie.

Według Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek z Lewiatana zaledwie 0,6 proc. firm uważa, że nowatorski, innowacyjny charakter produktów lub usług to ważny element konkurencyjności przedsiębiorstwa. Dla porównania - ponad 64 proc. wskazuje... cenę produktu.

To niepokojące, bo w globalnej gospodarce konkurowanie wyłącznie za pomocą ceny staje się coraz trudniejsze. - Za pięć lat dzisiejsze rezerwy wzrostu gospodarczego się wyczerpią i polskie firmy, jeśli zaniedbają inwestycje w innowacyjność, będą miały kłopot ze znalezieniem dobrej pozycji na światowym rynku - ostrzegał wiceminister nauki Olaf Gajl.

Zarówno przedsiębiorcy, jak i naukowcy dostrzegają szereg barier, które trzymają te dwa środowiska z daleka od siebie. Wśród najważniejszych przeszkód obie strony często wskazują brak dostatecznej informacji o takich możliwościach. Dlatego MNiSW zapowiada kampanię promocyjno-informacyjną, która miałaby uzmysłowić polskim przedsiębiorcom, jak wiele mogą zyskać, korzystając z usług naukowców, i jak można taką współpracę nawiązać.

Z badań ministerstwa (sondaż na reprezentatywnej grupie ok. 200 firm i kilkudziesięciu naukowców) wynika, że niemal 70 proc. firm, które podjęły współpracę z ośrodkami naukowymi, jest z niej zadowolone. Gdy zdecydują się już na biznesowo-naukowe partnerstwo, 95 proc. chce ją kontynuować.

zbig

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Danielewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »