REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa i obowiązki stron umowy agencyjnej

Monika Pązik

REKLAMA

Umowa agencyjna jest umową cywilnoprawną zawieraną między przedsiębiorcami. Podstawowe prawa i obowiązki stron określają przepisy prawa cywilnego dotyczące umowy agencyjnej, natomiast pozostałe mogą zostać uzgodnione według uznania stron przestrzegając zasad współżycia społecznego.

Umowa agencyjna należy do kategorii umów starannego działania co oznacza, że agent zobowiązuje się wykonać zlecone zadania z należytą starannością. Stronami umowy jest zatem agent i dający zlecenie, którzy zawierają umowę zgodnie z zasadą swobody umów, kształtując dowolnie swój stosunek cywilnoprawny, jednakże z zastrzeżeniem, by treść i cel umowy nie stały w sprzeczności z naturą stosunku, ustawą ani zasadom współżycia społecznego. Należy zaznaczyć, że agent wykonuje swoje należycie swoje obowiązki w zakresie prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast podstawowym obowiązkiem obu stron jest zachowanie lojalności wobec drugiej strony.

REKLAMA

Obowiązki agenta

Podstawowe obowiązki zostały uregulowane w art. 758 § 1 kodeksu cywilnego. Jednakże istnieją dwa rodzaje umów agencyjnych określających zakres obowiązków agenta, w tym agencja pośrednicza i agencja przedstawicielska. Na mocy umowy o agencję pośredniczą agent zobowiązuje się za wynagrodzeniem i w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa do stałego pośredniczenia przy zawieraniu umów z klientami na rzecz dającego zlecenie bądź w jego imieniu. Zadaniem agenta jest wyszukiwanie klientów, kojarzenie interesów stron, gromadzenie informacji a także uczestniczenie w negocjacjach. Agencja przedstawicielska natomiast charakteryzuje się tym, że agent dokonuje i imieniu dającego zlecenie czynności prawnych związanych z zawieraniem umów w jego imieniu. Aby agent mógł zawierać umowy w takiej formie konieczne jest uzyskanie stosownego pełnomocnictwa od dającego zlecenie. Na podstawie art. 760 k.c. agent zobowiązany jest do zachowania lojalności wobec drugiej strony umowy co oznacza, że powinien powstrzymać się od wszelkich działań, w wyniku których dający zlecenie poniósłby szkodę zarówno w prowadzonej działalności jak i w wizerunku firmy. Dodatkowo agent zobowiązany jest w szczególności do:

  • przekazywania wszelkich informacji mających znaczenie dla dającego zlecenie,
  • przestrzegania wskazówek otrzymanych od drugiej strony umowy,
  • podejmowania w zakresie prowadzonych spraw czynności potrzebnych do ochrony praw dającego zlecenie.

Polecamy serwis: Jak założyć firmę

Obowiązki dającego zlecenie

Obowiązki po stronie dającego zlecenie mogą wynikać bezpośrednio z przepisów prawa jak również z samej treści umowy agencyjnej. W związku z tym dający zlecenie zobowiązany jest do:

1. zapłaty agentowi wynagrodzenia (prowizji),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. złożenia agentowi oświadczenia zawierającego dane o należnej mu prowizji oraz udostępnienia informacji potrzebnych do prawidłowego ustalenia wysokości prowizji,

3. przekazywania agentowi dokumentów i informacji potrzebnych do prawidłowego wykonania umowy oraz zawiadamiania o zawieranych umowach,

4. zwrotu wydatków agenta związanych z wykonaniem umowy,

5. zapłaty świadczenia wyrównawczego,

6. wypłacenia odpowiedniej sumy pieniężnej w razie ustanowienia ograniczenia (zakazu) działalności konkurencyjnej,

7. lojalności wobec agenta.

Zapłata wynagrodzenia jest podstawowym obowiązkiem po stronie dającego zlecenie niezależnie od tego, czy agent występuje z żądaniem jego wypłaty. Dający zlecenie powinien złożyć oświadczenie zawierające dane o wysokości prowizji nie później niż w ostatnim dniu miesiąca następującego po kwartale, w którym agent nabył prawo do prowizji. Ponadto dający zlecenie ma obowiązek dostarczenie niezbędnych dokumentów i informacji, zawiadomić o liczbie umów, których wartość będzie niższa niż normalnie przewidziane oraz zawiadomieniu agenta o przyjęciu lub odrzuceniu propozycji zawarcia umowy oraz o niewykonaniu umowy. Dający zlecenie na mocy art. 762 k.c. w razie braku odmiennych postanowień ma obowiązek zwrotu wydatków związanych z wykonaniem zlecenia jednakże tylko o tyle, o ile były uzasadnione i o ile ich wysokość przekracza zwykłą w danych stosunkach miarę.

 Zadaj pytanie na forum: Moja Firma - Zakładanie firmy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA