| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Umowy > ABC umów > Na co zwracać uwagę przygotowując kontrakt

Na co zwracać uwagę przygotowując kontrakt

Wprowadzenie małej firmy na globalny rynek powoduje, że staje ona przed koniecznością przygotowania kontraktu. Co zrobić, aby opracowany wzór był poprawny pod względem prawnym? Przeczytaj.

Kontrakty dzielimy na towarowe, usługowe i na kontrakty na dobra niematerialne (licencje, wzory użytkowe, know how). Najczęściej będzie konieczne przygotowanie kontraktu dotyczącego sprzedaży towarów lub usług. Możemy również potrzebować kontraktu na dystrybucję towarów, na usługi transportowe czy na zakup licencji. Każdy z tych kontraktów jest sporządzony w odmienny sposób.

Przygotowanie dobrego kontraktu wymaga wyspecjalizowanej wiedzy prawniczej, jednak można korzystać z gotowych wzorów, oferowanych na różnego rodzaju usługi, np. budowlane, dostawę sprzętów inwestycyjnych czy towarów masowych. Z punktu widzenia małej firmy, przygotowanie kontraktu sprzedaży wymaga uwzględnienia następujących zagadnień:

  • Szczegółowy opis produktu lub usługi
  • Cena

W kontraktach zawieranych z kontrahentami zagranicznymi powinniśmy uwzględnić podstawę ceny:
1) Ex works – udostępnienie towaru ma miejsce w siedzibie naszej firmy;
2) FOB – dostarczenie towaru przewoźnikowi wyznaczonemu przez odbiorcę;
3) CIF – pokrycie kosztów transportu i ubezpieczenia.

  • Procedury rozstrzygania sporów przez prawo

Należy określić sąd, który będzie kompetentny do rozstrzygania sporów oraz stosowane prawo. Najlepiej uzyskać zgodę kontrahenta na stosowanie prawa polskiego. Możemy również określić sposób rozstrzygania sporów (mediacja, arbitraż, sąd powszechny). W miarę możliwości rozstrzyganie sądowe należy traktować jako ostateczność. Znacznie tańszą formą rozstrzygania sporów są mediacje i arbitraż.

Polecamy: Na czym polega zasada jednego okienka?

  • Przyczyny, które mogą spowodować odstąpienie od kontraktu każdej ze stron
  • Terminy i warunki dostawy oraz płatności
  • Warunki gwarancji i reklamacji

W kontraktach dotyczących dystrybucji towarów powinniśmy ponadto uwzględnić zagadnienia wyłączności na danym rynku, zakres terytorialny oraz ewentualne klauzule poufności. Powinniśmy określić także marżę dystrybutora, politykę promocyjną i sposób kontroli promocji naszych  towarów na danym rynku, obowiązek dostarczania informacji o konkurencji i trendach na rynku, warunki zwrotu towarów i minimalną wielkość zamówień. 

Dla firmy technologicznej mającej często do czynienia z wartościami niematerialnymi powinny być również istotne zagadnienia ochrony własności intelektualnych. Należą do nich ochrona marki, ochrona patentów i wzorów użytkowych, a także ochrona know how.

Możemy w umowie z dystrybutorem zażądać pomocy w monitorowaniu naruszeń naszych praw do własności intelektualnej.

Artykuł jest fragmentem publikacji „Modele biznesowe budowy i rozwoju firm spin off na podbudowie szkoły wyższej” powstałej w ramach projektu „Przedsiębiorczy Uniwersytet" POKL i współfinansowanej przez UE w ramach EFS.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mirek Gumula

Szkoła Jazdy Subaru

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »