REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Icebreaker w szkoleniu

Icebreaker/fot.Fotolia
Icebreaker/fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pragniesz, by Twoje szkolenie wyróżniało się na tle konkurencji? Chcesz zaskoczyć swoich uczestników czymś nietypowym, oryginalnym i wyjątkowym? Odpowiedź jest jedna - icebreaker.

Cechą charakterystyczną wszystkich szkoleń jest bardzo duża różnorodność stosowanych w nich technik, które uzależnione są od tematyki oraz potencjalnych uczestników. Wybór odpowiedniej wpływa na przebieg, skuteczność i odbiór całego szkolenia.

REKLAMA

Najważniejszym momentem dla efektywności całego szkolenia jest sposób jego rozpoczęcia. Pierwsze minuty determinują powodzenie całego procesu szkolenia, wpływają na nastawienie uczestników wobec prowadzącego i - co najważniejsze - tworzą atmosferę w grupie. Dlatego też trenerzy opracowują specjalne ćwiczenia – icebreakers, które przeprowadzane są na początku sesji. Są to krótkie zabawy, celem których jest rozluźnienie atmosfery, pobudzenie do myślenia oraz integracja uczestników.

Dlaczego icebreaker?

Prowadząc szkolenia, zapewne zależy Ci na efektywnym wykorzystaniu czasu uczestników oraz na zaskoczeniu ich, by spotkanie zostało zapamiętane na długo. Dlatego korzystnym rozwiązaniem jest użycie elementów humorystycznych, które wpływają także na rozluźnienie napięcia poprzez śmiech. Idealnym rozwiązaniem jest zastosowanie aktywności typu icebreaker, która polega na przełamaniu lodów, nawiązaniu pierwszego kontaktu i wzajemnemu zapoznaniu się członków grupy. Celem jest zachęcenie do wspólnego działania. Icebreakery mają zastosowanie głównie w szkoleniach otwartych, na których z założenia uczestnicy nie znają się. Należy jednak unikać ćwiczeń, które wymagają fizycznej bliskości, ponieważ zamiast ułatwić poznanie się, mogą być krępujące.

Najpopularniejsze icebreakery:

Autoreklama - każdy uczestnik na kartce pisze własną autoreklamę w formie sloganu, wierszyka, małego plakatu (inwencja należy do grupy). Następnie dajemy każdemu kilka minut na przygotowanie się do prezentacji swojej reklamy.

REKLAMA

Rysunki - uczestnicy dobierają się w kilkuosobowe zespoły. Każda grupa otrzymuje kartkę, na której każda osoba rysuje i podpisuje swoim imieniem dwa lub trzy przedmioty. Następnie na podstawie rysunków opisują, jaką osobą jest właściciel (oczywiście za pośrednictwem określonych przedmiotów). Instrukcja do ćwiczenia zależy od inwencji trenera. Może brzmieć: "w ostatnią noc miał miejsce skok na pobliski dom dziecka. Włamywacze nie tylko niczego nie ukradli, lecz pozostawili w spiżarni 30 tabliczek czekolady, butlę syropu klonowego, 5 kg pralinek i torbę lizaków. Wszystko wskazuje na to, że zuchwałego włamania dokonał nieuchwytny gang włamywacza-altruisty Makawitego. Na miejscu włamania odnaleziono przedmioty, które widzicie na kartkach. Waszym zadaniem jest, na podstawie znalezionych przedmiotów, sporządzić portret psychologiczny członków gangu".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spotkanie towarzyskie - prosimy uczestników, aby zachowywali się jak na bankiecie, w trakcie którego muszą porozmawiać z każdą osobą i dowiedzieć się co najmniej trzech różnych rzeczy. Jednak każde trzy informacje muszą być unikalne (nie można mówić każdemu tego samego). Na koniec uczestnicy przedstawiają się wzajemnie całej grupie.

Gorące krzesło - ustawiamy krzesła w kręgu, na środku zostaje tylko jedno ("gorące krzesło"). Ilość wszystkich krzeseł musi być równa ilości uczestników. Osoba siedząca w środku wykrzykuje jedną swoją cechę (np. "mam długie włosy"), w tym momencie wszyscy, których ta cecha dotyczy, muszą wstać i szybko zamienić miejsca, nie wolno usiąść na swoim krześle. Gdy wszyscy z długimi włosami znajdą swoje nowe miejsce, osoba, która usiadła na "gorącym krześle", wykrzykuje inną cechę, która jej dotyczy, a osoby które również się z nią identyfikują, są zmuszone zamienić miejsca itd.

Skojarzenia - uczestnicy komunikują innym, z czym im się kojarzą (każdy każdemu), nie wolno jednak tłumaczyć dlaczego, wolno natomiast poprosić o rozwinięcie skojarzenia.

Zobacz: Pytania w procesie szkoleniowym

Zabawne przedstawianie się - każdy uczestnik przedstawia się, uzupełniając swoje imię o nazwę, np. przedmiotu zaczynającego się od tej samej litery. Tego typu icebreaker, ze względu na humorystyczny charakter, ułatwi zapamiętanie imion uczestników. Pozwala również odreagować napięcie i stres w pierwszej fazie procesu szkoleniowego.

Wywiad - uczestnicy w parach prowadzą ze sobą wzajemnie wywiad na swój temat, by następnie przedstawić swojego rozmówcę grupie.

REKLAMA

Poszukiwanie podobieństw - trener zaznacza na podłodze umownie granice i większe miasta Polski. Następnie, zadając pytania (np. gdzie mieszkasz, gdzie się urodziłeś, gdzie lubisz spędzać wakacje itp.), skłania uczestników do przemieszczania. Osoby zgrupowane w pobliżu określonego miasta mają za zadanie wymienić się informacjami, które świadczą o ich podobieństwie.

Krąg - uczestnicy stają w dwóch kręgach: zewnętrznym i wewnętrznym - tak, aby każdy miał przed sobą jedną osobę. Trener kolejno podaje tematy, na które uczestnicy stojący na przeciwko siebie mają porozmawiać: (np. ulubiona potrawa, co lubisz najbardziej robić, w czym czujesz się najlepiej itp.). Po zadaniu pytania i przeprowadzeniu rozmów, krąg zewnętrzny przesuwa się o 1 osobę, tak by każda osoba z kręgu zewnętrznego, spotkała się z osobą z kręgu wewnętrznego.

Kwestionariusz - z przedstawianiem się bywa różnie. Niektórzy lubią i mają dużo do powiedzenia o sobie, inni powiedzą tylko imię i nazwisko. Niektórzy będą koloryzować, inni natomiast skromnie powiedzą jedno zdanie. Prostym rozwiązaniem jest przygotowanie kilkunastu jednakowych pytań do uczestników. Każdy z nich otrzymuje je na kartce papieru. Po kilku minutach, na podstawie odpowiedzi, prezentuje swoją osobę. Oto zestaw przykładowych pytań przygotowany przez Tomasza Urbana, właściciela serwisu dla przedsiębiorców:

  1. Jak masz na imię, czy Twoje imię Ci się podoba?
  2. Czy masz gdzieś znamię, tatuaż na ciele?
  3. Naszkicuj na drugiej stronie kartki swoją flagę / herb.
  4. Jaki kolor lubisz najbardziej, dlaczego?
  5. Jakbyś był książką, jaki nosiłbyś tytuł?
  6. Najbardziej oryginalny błąd, bzdura, jaka Ci się w życiu przytrafiła?
  7. Gdybyś był Kubusiem Puchatkiem, jaką przygodę byś dziś przeżywał?
  8. Jaki masz znak zodiaku, jakie swoje cechy identyfikujesz z ogólną charakterystyką tego znaku?
  9. Twoje ulubione utwory muzyczne / filmy?
  10.  Przypomnij sobie książki / filmy (ich bohaterowie?), które wywarły na Tobie ogromne wrażenie, wręcz wpłynęły na Twoje postępowanie.
  11. Gdybyś miał smak, to jaki?
  12. Co lubiłeś robić najbardziej, będąc dzieckiem, w co się bawić?
  13. Twoje 3 życzenia do złotej rybki?
  14. Twoje 5 minut na scenie, jako kto? gdzie?
  15. Teraz szybko dokończ poniższe zdania:
  • Zawsze chciałem...
  • Lubię...
  • Umiem...
  • Gdybym mógł kierować innymi ludźmi...
  • Ideałem mężczyzny / kobiety jest dla mnie...
  • Najlepiej pracuje mi się z...
  • W szkole moi nauczyciele...
  • Lubię pracować z ludźmi, którzy...
  • Życie to dla mnie...
  1. Jakbyś chciał, aby reszta członków grupy się do Ciebie zwracała?

Bądź kreatywny

Stali bywalcy szkoleń narzekają, że trenerzy ciągle wykorzystują te same zestawy ćwiczeń na rozpoczęcie sesji. Standardem jest zadanie polegające na przechadzaniu się po sali i wyszukiwaniu osób o tym samym znaku zodiaku, wykształceniu czy hobby. Podobnie popularne jest budowanie swojej wizytówki z klocków lub rysowanie swojego portretu i potem tłumaczenie, co on wyraża.

Icebreakery nie muszą być przeprowadzane na początku szkolenia. Pamiętajmy, że ich celem jest nie tylko zapoznanie uczestników, ale także stworzenie odpowiedniego klimatu oraz pomoc w zrelaksowaniu. Dzięki nim energia grupy stale jest na wysokim poziomie. Bardzo często służą też jako narzędzie do zainspirowania danym tematem w taki sposób, aby zaangażować uczestników w dyskusję i wpłynąć na ich efektywne słuchanie. Przeprowadzane są również po trudnych i wymagających sesjach, by przywrócić entuzjazm i dobre samopoczucie uczestników.

Icebreakery nie powinny być zbyt długie, gdyż ich główną cechą jest zaskoczenie poprzez wygenerowanie krótkich, ale intensywnych emocji wśród uczestników. Należy również pamiętać, że powinny być one dobierane stosownie do danej okoliczności, uczestników, jak i tematu danego szkolenia, które staje się bardziej interesujące i wartościowe.

Zobacz: Aby szkolenia były udane

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA